Citat:
Ursprungligen postat av
Prinsessbakelse
75 män på 7 kvinnor? Herregud. Att könsfördelningen på kontaktsidor är skev hade jag koll på men att det skulle vara så illa trodde jag inte.
Visst tar du upp vettiga saker och jag håller i mångt och mycket med dig. Könsbilder, (dålig grammatik) och/eller ofullständigt ifyllda profiler tror jag ytterst få kvinnor tycker om.
Däremot kan jag tänka mig att många män som faktiskt lagt ner tid på att göra en ordentlig profil ändå går lottlösa. Jag menar, hinner du som kvinna överhuvudtaget gå igenom alla meddelanden du får? På många kontaktsidor syns ju dessutom bara sändarens användarnamn och en eventuell meddelanderubrik. Då kan inte ens den bästa profilen/profilbilden i världen hjälpa mannen i fråga att locka intresse.
Då känns det som att det snarare handlar om ren och skär tur för männens del. Att man råkar vara den man som skickar iväg det meddelande som hamnar högst upp i kvinnans inkorg när hon loggar in igen. Såvida kvinnan inte är en sådan som går igenom precis vartenda meddelande såklart. Men av vad jag förstått är det få kvinnor som tillhör den kategorin.
Men visst blir det så, om man omvandlar procenten till antal människor och räknar med 100 st totalt? Endast tagit hänsyn till män resp kvinnor nu, då paren mest söker andra par, och därför fattas det från 83 till 100, som män, kvinnor och par utgör tillsammans.
Nu tillhör jag den typen av kvinna som inte själv har någon profilbild, och det gör att jag hinner både läsa alla mail jag får och även svara på dom. Jag har medvetet låtit bli att ha bild, för att jag vill nå dom män som inte går bara på utseendet, och att jag inte gillar att visa upp mig för mer än den jag tänker träffa. Jag vill alltså inte vara någons runkmaterial rent krasst. Och jag läser alla mail, men en hel del av dom är bara "sugen på stor kuk i kväll", och dom får bara ett helt rakt "nej tack" till svar utan att kolla in profilen. Fortsätter dom blir det en block. För om man uttrycker sig så, så är man definitivt inte rätt man för mig, och har då inte heller läst min profil, vilket jag anser vara obligatoriskt innan man skriver till någon så att man matchar och respekterar det som söks.
Många män går säkert lottlösa trots både välskrivet mail och trevlig profil, inkl trevligt bemötande och trevliga bilder. Men här spelar nog antalet in? Orimligt att varje kvinna ska "ta sig an" drygt 10 män var för att varje man ska lyckas.
Men fortfarande, så är det många män, enligt mig, som inte förstått vikten av en profil som skiljer sig från mängden, för att öka sina chanser. Dom jag valt att gå vidare med, och träffat för sex, har alla haft något i sin profil som inte alla andra har.
Dom har inte haft "fråga om det är nåt ni undrar", för det mest viktiga bör framgå redan i profilen enligt mig. För jag vill inte behöva skriva till en massa människor för att få reda på grundläggande saker, men en del män förstår inte att man kan se profilen som ett skyltfönster. Och en butik som skyltar dåligt, eller inte visar vad dom har för sortiment, lär inte få sälja så mycket.
Jag ber om ursäkt för liknelsen med skyltfönster och butik, men det är profilen som kan bana väg för vidare kontakt, så det är väldigt angeläget att den visar vem människan bakom profilen är på ett ungefär.