• 1
  • 2
2021-11-11, 07:51
Medlem
Shrimp-guys avatar
Tja ska grilla lite kyckling ikväll, och äta tsm med klyftpotatis. Kyckling ligger sen igår kväll i en marinad på olja, vitlök,spiskummin, paprika pulver och cayennepeppar. Men min fråga är vad för typ av såser man skulle kunna ha till. Funtar på om ska göra nån likande den majonäs baserade kebabsåsen som finns i sthlm. Några andra tips?? Gärna tsm med recept om ni har
Citera
2021-11-11, 07:56
Avstängd
Släng lite grädde i marinaden och använd den. Eller köp en burk Ajvar.
Citera
2021-11-11, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimp-guy
Tja ska grilla lite kyckling ikväll, och äta tsm med klyftpotatis. Kyckling ligger sen igår kväll i en marinad på olja, vitlök,spiskummin, paprika pulver och cayennepeppar. Men min fråga är vad för typ av såser man skulle kunna ha till. Funtar på om ska göra nån likande den majonäs baserade kebabsåsen som finns i sthlm. Några andra tips?? Gärna tsm med recept om ni har
Vanlig brunsås sås man har till köttbullar är förvånansvärt gott till kyckling också . Men går ju att pimpa den med grovmalen peppar också . Lätt och gott 😋 .
Citera
2021-11-11, 08:11
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Currysås brukar ju fungera bra med kyckling eller varför inte tandoori eller nått sånt?
Citera
2021-11-11, 08:14
Moderator
Maviels avatar
Jag vet inte om du tänkt grilla i ugnen…? Isf släng i en hönsbuljong tärning och lite vatten under kycklingen. Använd som såsbas efter kycklingen är klar. Piffa med lite grädde eller creme fraiche och lite soja. Blir supergott. Har du gelé hemma släng i en tesked.
Citera
2021-11-11, 08:39
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Tsatsiki är supergott till just kyckling och klyftisar!

ett annat gott tips är vanlig chips dip som sås, gräddfil och kryddblandning man gillar!
Citera
2021-11-11, 08:40
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimp-guy
Din kryddning på kycklingen är väl närmast vad man skulle kunna kalla en "tacokryddning" (spiskummin och lite röd hetta).

För att få en najs brytning skulle jag välja en örtsås. Antingen simpelt med en majonnäs där du rör ut hackad persilja, oregano och basilika, eller en yoghurtsås med samma örtkryddning. Det är trevligt att blanda yoghurt och majonnäs också, och så örter i det.
Citera
2021-11-11, 08:41
Medlem
Hirugataris avatar
Grönpepparsås är gott och underskattat.
Citera
2021-11-11, 15:26
Medlem
Jag lånar tråden: Det ska finnas någon god sås som man gör enkelt som passar till kyckling. Den innehåller curry men samtidigt söt och inte jätteonyttig. Någon som vet vilken jag syftar på? Tror jag ätit den på säkert 3 middagsbjudningar men glömt receptet.
Citera
2021-11-11, 15:29
Medlem
Atthaenhobbys avatar
Givet marinaden du har skulle jag nog satsa på en syrlig sås, din marinad är ju bra så lägg till lite lime/citron och en stänk grädde
Citera
2021-11-11, 16:57
Medlem
En velouté funkar utmärkt till kyckling. Du kan dessutom smaksätta den som du vill för att passa det du ska äta.
Åt en dragonvelouté till grillad kyckling i dag. Så djävulskt gott!
Citera
2021-11-12, 02:08
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Jag lånar tråden: Det ska finnas någon god sås som man gör enkelt som passar till kyckling. Den innehåller curry men samtidigt söt och inte jätteonyttig. Någon som vet vilken jag syftar på? Tror jag ätit den på säkert 3 middagsbjudningar men glömt receptet.

Kan det vara Mangyoango
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in