Citat:
Ursprungligen postat av
tittioo123
Funderar på hur lönerna ser ut med jourersättning/”OB” inräknat.
Jag har lyckats hitta data på att en underläkare tjänar ungefär 27-31.000kr men vad får ni som arbetar som underläkare ut när jourersättning lagts på lönen?
Förstår såklart att det diffar beroende på hur mycket jour man jobbar, men en ”normal månad”?
När jag för ett knappt halvt decennium sedan jobbade som prelegitimerad UL gick jag in på 27.5 k. Efter att jaf blev jourredo fick jag ut ungefär samma lön netto som min bruttolön. Gick då nattourer ca var fjärde vecka som bestod av 19-timmarspass tre gånger per vecka.
I mitt landsting har vi också 30/70 lön/jourkomp som regel. Vi är dock inte tvingade att ta ut jourkomp i tid, utan det trillar ut i pengar efter en viss tid (1-2 år?). Det får tilläggas att eftersom jag har barn gjorde jag min beskärda del av jourer, varken mer eller mindre. Hade jag velat ta fler hade det gått. Har man forskning (eller ett liv för den delen) kan det dock vara lite knivigt att få ihop det med för mycket jobbande.
Citat:
Ursprungligen postat av
what-the-puck
Den lönen du nämner kanske stämmer för underläkare före examen. En underläkare med examen har som minimum grundlön 33800 i månaden i Stockholm iaf (AT-trappan). Du kommer dock lätt upp i 40000 om du jobbar ex. 2 lördagar eller går en nattvecka i månaden (jobbar 3-4 nätter och är ledig all övrig tid den veckan). Du kan säkert komma upp i 50000 någon enstaka månad före AT utan att jobba ihjäl dig. Beror förstås lite på de lokala jouravtalen och hur passen fördelas. På vårdcentral, hud etc. får du nog nöja dig med grundlönen.
Du kan ofta välja om du vill ta ut jourersättningen i pengar eller i ledighet.
Har man så höga löner i Stockholm alltså? Och så sjysta jourtillägg? Så har vi det definitivt inte här där jag jobbar (univ sjukhus). Får gratulera!