Citat:
Ursprungligen postat av
Scrip7
Tittar man på alla situationer så måste man verkligen ge beröm till Kyle. I varje situation så väntar han till absolut sista situation innan han använder vapnet.
Inte bara är hans vapenkontroll otrolig och hans konstanta omvärdering av hotsituationen berömvärd sett till hans låga ålder och avsaknad av fullgången polis- och/eller militärutbildning, men en sak som jag aldrig sett nämnas är sättet han förflyttar sig på mot polisen, och om det är ett strategiskt val av hans förflyttning.
Han springer nämligen aldrig efter skjutningarna, inte vid ett enda tillfälle, han närmast joggar eller mer "lufsar" i brist på bättre ord, det är ett distinkt sätt att förflytta sig på snabbare än med gång, men på ett sätt som visar juridiskt att man
inte flyr, vilket tar ifrån alla andras rätt att försöka stoppa honom med våld, på det sätt dom försöker göra.
Civila har rätt att ta till våld för att stoppa en flyende brottsling, men
flyr, då
springer man(eller förflyttar sig på snabbast möjliga sätt), vilket tydligt visats på videos att Kyle är fullt kapabel att göra, men han lufsar efter skjutningarna, det upplever jag som demonstrativt för att visa att han inte
flyr, utan förflyttar sig.
Om det är medvetet så ligger det honom än mer i fatet för hans korrekta hanterande av situationen och dom andras olagliga försök att stoppa honom. Civila har ingen rätt att försöka gripa en person som på ett icke-flyende sätt närmar sig polisen, således är Kyle's enda slutsats att dom försöker begå brott emot honom, sannolikt i form av våld som kan leda till hans död, varvid hans försvar mot samtliga som hoppar på honom är fullt berättigat.
Nu precis på slutet så tog åklagaren upp detta med sina cyniska försök att lägga ord i munnen på Kyle, med frågan om inte han skulle försökt stoppa någon brottsling med sitt vapen. Jag är lite förvånad att hans advokater inte tagit upp detta, eller om möjligtvis jag missat den utfrågningen, eller om det bra är en ren slump att han förflyttar sig mot polisen på ett icke-flyende sätt. Med tanke på hans övriga uppvisade disciplin så tror jag inte att det är det.