2021-11-10, 22:32
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legos0ldat
Om du läser mitt inlägg igen ser du det inte är torium som kommer att användas i närtid. Läs om generation 4, det existerar redan. Tror dock på tekniken kring torium samt att stora anslag skulle göra väldigt gott för att få fram fungerande kraftverk.

Tänkt kika på den så det är väl dags att gå in på SVT. Kommer dock krävas en oerhörd vilja att förändra vattenkraften.

Tror också att de flesta EU länder kommer ta den riktningen kring kärnkraft så småningom när masspsykosen lagt sig och människor vågar tänka rationellt.

Det intressanta med vindkraft är helt klart möjligheten att köra elektrolys så att vätgas kan bildas under överskottstimmarna. Väldigt enkel att lagra och sedan omvandla när industrierna går för fullt under dagtid. Det är bara jävligt klurigt att satsa rätt bland bolagen. Håller mig till Hyzon motors till att börja med samt ett par andra bolag som b.la tillverkar bränsleceller.

Det är en jävla bra dokumentärserie faktiskt. Bra filmat, bra info utan att det blir nödigt, följs upp med vetenskap. Lite deppig emellanåt när man får se hur fiskar och vattenlevande organismer får lida och sätta livet till p.g.a. mänsklighetens jakt på gröna energiformer. Det är ju ett slags hyckleri.

Ja, det tror jag också. Man tittar hellre på hur effektiv bränsleformen är snarare än hur mycket den påverkar organismer och biotiska faktorer, med negativ utkomst.

Vätgas och bränsleceller är jätteintressant. Hyzon är ju en klassiker, även PLUG och FCEL. Det diskuteras ju även att "kortare" sträckor inom reguljärflyg i framtiden ska kunna drivas på vätgas via bränsleceller. PLUG och FCEL ligger i min portfölj, men det är hyfsat små innehav. Många GreenTech-bolag har stor hype bakom sig, men man ska inte sticka under stolen med att många kommer att konka under resans gång, eller tja revolutionens gång...

Riskspridning är bra!
Citera
2021-11-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag läste bara ditt runkinlägg till bajssprutan, du har kanske skrivit fler, där var länken till en thoriumreaktor. Så har du skrivit ett annat inlägg så har jag nog inte blandat ihop det, utan inte läst det alls. Så jag får väl scrolla tillbaka helt enkelt

jeje, du verkar ha svårt med läsförståelsen men det är helt okej kompis
Citera
2021-11-10, 22:34
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:

Den är bra, men det man inte ser kan man inte läsa. Hur är det med din egen egentligen??
Citera
2021-11-10, 22:50
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Om du läser mitt inlägg igen ser du det inte är torium som kommer att användas i närtid. Läs om generation 4, det existerar redan. Tror dock på tekniken kring torium samt att stora anslag skulle göra väldigt gott för att få fram fungerande kraftverk.
Jag är enig med dig där. Fördelarna med torium är många. En nackdel med traditionellt kärnbränsle är ju förvaringstiden för avfallet. Torium har en avsevärt mycket kortare halveringstid vilket gör att slutförvaringen blir enklare. Det är dessutom billigare än uran.
Jag har länge varit intresserad av att investera och ligga lång i den typen av produktutveckling. Vet att norskarna har forskat en del i ämnet.

Citat:
Det intressanta med vindkraft är helt klart möjligheten att köra elektrolys så att vätgas kan bildas under överskottstimmarna. Väldigt enkel att lagra och sedan omvandla när industrierna går för fullt under dagtid. Det är bara jävligt klurigt att satsa rätt bland bolagen. Håller mig till Hyzon motors till att börja med samt ett par andra bolag som b.la tillverkar bränsleceller.
Det som är problem med vindkraft har alltid varit regleringen så att man får en jämn uteffekt. Det du nämner är en metod men det finns andra metoder redan i drift. Man har en damm med ett vattenkraftverk och de timmar vindmöllan ger överskott så pumpas vatten upp i dammen och när det blåser dåligt så regleras det till jämn effekt via det uppumpade vattnet i kraftverket.
Citera
2021-11-10, 22:51
Medlem
stockcocks avatar
Citat:

Citat:
Den är bra, men det man inte ser kan man inte läsa. Hur är det med din egen egentligen??

Grabbar/tjejer, vad är detta för fjolltrams kring petitesser? Skaka hand nu. Ni delar ju ändå det fundamentala kring kärnkraften och är positivt inställda kring den.
Citera
2021-11-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag är enig med dig där. Fördelarna med torium är många. En nackdel med traditionellt kärnbränsle är ju förvaringstiden för avfallet. Torium har en avsevärt mycket kortare halveringstid vilket gör att slutförvaringen blir enklare. Det är dessutom billigare än uran.
Jag har länge varit intresserad av att investera och ligga lång i den typen av produktutveckling. Vet att norskarna har forskat en del i ämnet.

Det som är problem med vindkraft har alltid varit regleringen så att man får en jämn uteffekt. Det du nämner är en metod men det finns andra metoder redan i drift. Man har en damm med ett vattenkraftverk och de timmar vindmöllan ger överskott så pumpas vatten upp i dammen och när det blåser dåligt så regleras det till jämn effekt via det uppumpade vattnet i kraftverket.

Kommande generationer kommer iof ta tillvara betydligt större andel uran. Idag är det en försvinnande liten del som omvandlas och det påverkar slutförvaringen. Nåja, Torium verkar dock säkrare i flera hänseenden och vi får hoppas att tekniken får lite skjuss av b.la EU.

Ja det är ingen dum ide, dom kör väl sådant i Österrike eller nåt? Hur stor är volymen på dessa dammar?
Med tanke på miljöpåverkan är vätgasen trots allt ett vettigt alternativ och betydligt enklare att bygga upp i mindre skala på fler platser.

Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Grabbar/tjejer, vad är detta för fjolltrams kring petitesser? Skaka hand nu. Ni delar ju ändå det fundamentala kring kärnkraften och är positivt inställda kring den.

Haha, diplomaten. Aight, viker på tjurnacken. Sker sällan men börjar bli för gammal..
Citera
2021-11-11, 00:09
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Kommande generationer kommer iof ta tillvara betydligt större andel uran. Idag är det en försvinnande liten del som omvandlas och det påverkar slutförvaringen. Nåja, Torium verkar dock säkrare i flera hänseenden och vi får hoppas att tekniken får lite skjuss av b.la EU.

Ja det är ingen dum ide, dom kör väl sådant i Österrike eller nåt? Hur stor är volymen på dessa dammar?
Med tanke på miljöpåverkan är vätgasen trots allt ett vettigt alternativ och betydligt enklare att bygga upp i mindre skala på fler platser.

Haha, diplomaten. Aight, viker på tjurnacken. Sker sällan men börjar bli för gammal..

Skit i SMR och Torium nu. Att gnabba om det där i gällande en slags begynnelsefas för ny-tänk av kärnkraftsproduktion är petitesser i detta skede. Det viktiga är att föra budskapet kring kärnkraft vidare och att säker teknologi finns. Men det är inte synonymt med att kärnkraft är helt säkert. Klart man ska vara på sin vakt. Vi vill inte ha kärnkraft i vissa länder i Afrika där man äter sand. Vi vill inte ha kärnkraft i MENA, om den inte är fullt säker.

Ja, vafan. Brolinlever är ju något av ett aspigt fall, nyligen gått in i uran-juniorer och är expert. Grät ut i uran-tråden om att Avanza hade bugg för dollarn i CA. Skärpning förfan. Dock lite humoristiskt att individen verkade tro att denne nu helt sonika låg -30 % p.g.a. en bugg. Blev för övrigt attackerad av samma individ för att jag tog upp Synact vid något tillfälle, denne anslöt sig och skrev i tråden och blev påhoppad av sekten i Synact, då var det mitt fel för att jag var skeptisk till BV:t. Hahaha!

Men nog med bjäfs. Kul att diskutera vind- och vattenkraft. Kika på dokumentären, den är fin den! Du är reko i min bok Soldaten!
Senast redigerad av stockcock 2021-11-11 kl. 00:11.
Citera
2021-11-11, 16:24
Medlem
Från Karl Lans på placera angående Électricité de France (EDF). Vad tycker ni?

Citera
2021-11-11, 16:35
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ja, vafan. Brolinlever är ju något av ett aspigt fall, nyligen gått in i uran-juniorer och är expert. Grät ut i uran-tråden om att Avanza hade bugg för dollarn i CA. Skärpning förfan. Dock lite humoristiskt att individen verkade tro att denne nu helt sonika låg -30 % p.g.a. en bugg. Blev för övrigt attackerad av samma individ för att jag tog upp Synact vid något tillfälle, denne anslöt sig och skrev i tråden och blev påhoppad av sekten i Synact, då var det mitt fel för att jag var skeptisk till BV:t. Hahaha!
!

Aspig kan du vara själv som börjar föreläsa om vattenkraft du enbart sett på tv för någon som bor längs med en av de mest vattenkraftsutbyggda områdena i Sverige sedan födseln.

När du är belånad spelar det roll om du är minus, även om det bara är en bugg på skärmen eftersom du kan måsta täcka upp, i värsta fall genom att sälja något om du saknar kontanter.

För övrigt ägt uran sedan sommaren.

Du dra slutsatser på för lite underlag
Citera
2021-11-11, 22:20
Medlem
Jocke o Jonnas aktieinvestering i Newton Nordic satt ju rätt bra fart på kursen i eftermiddags!
Citera
2021-11-12, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoinsEye
Jocke o Jonnas aktieinvestering i Newton Nordic satt ju rätt bra fart på kursen i eftermiddags!

Vill man investera i ett bolag med en ekobrottsdömd huvudägare så.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/V9dx2l/jockes-och-jonnas-bolag-i-blasvader--planerade-borsnoteringen-hotad

Parans och Aegirbio har visat att det går att pumpa upp en aktie till absurda nivåer utan att det finns något av värde i bolagen. Kan kanske bli något liknande här innan bubblan spricker.
Man kan redan se vissa spår av samma sektmentalitet på Placera.

Det är inte ens säkert att den nya verksamheten blir godkänd för fortsatt handel.
Citera
2021-11-12, 01:20
Medlem
Citat:
Skit i SMR och Torium nu. Att gnabba om det där i gällande en slags begynnelsefas för ny-tänk av kärnkraftsproduktion är petitesser i detta skede. Det viktiga är att föra budskapet kring kärnkraft vidare och att säker teknologi finns. Men det är inte synonymt med att kärnkraft är helt säkert. Klart man ska vara på sin vakt. Vi vill inte ha kärnkraft i vissa länder i Afrika där man äter sand. Vi vill inte ha kärnkraft i MENA, om den inte är fullt säker.

Men nog med bjäfs. Kul att diskutera vind- och vattenkraft. Kika på dokumentären, den är fin den! Du är reko i min bok Soldaten!

Dito

Han verkar väldigt bitter och förvirrad.

Såg förövrigt filmen ikväll. Nu kan jag somna gott till inre bilder av totalförstörda svenska älvar. Nice!
Sjukt bra foto för övrigt. Hoppas fler ser denna och reflekterar en stund.

Citat:
Aspig kan du vara själv som börjar föreläsa om vattenkraft du enbart sett på tv för någon som bor längs med en av de mest vattenkraftsutbyggda områdena i Sverige sedan födseln.

När du är belånad spelar det roll om du är minus, även om det bara är en bugg på skärmen eftersom du kan måsta täcka upp, i värsta fall genom att sälja något om du saknar kontanter.

För övrigt ägt uran sedan sommaren.

Du dra slutsatser på för lite underlag

Det är ett jävla gnäll på dig i varenda tråd på forumet. Inte vidare konstigt att du stöter på kritik.

Antar att du sedan barnsben har växt upp kring ett dött vattendrag. Under nästkommande lekperiod för laxen kan jag tipsa dig om att sätta dig vid Sollefteå kraftverk, och beskåda hur laxarna möter en enorm betongmur som dom inte kan passera. Det känns riktigt fint!
I tidigare svar menar du att all energiproduktion har sina baksidor. Det har den utan tvekan men vi som aktieägare har också ett jävla ansvar att plocka in etiska perspektiv när det skall investeras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in