Citat:
Om du läser mitt inlägg igen ser du det inte är torium som kommer att användas i närtid. Läs om generation 4, det existerar redan. Tror dock på tekniken kring torium samt att stora anslag skulle göra väldigt gott för att få fram fungerande kraftverk.
Tänkt kika på den så det är väl dags att gå in på SVT. Kommer dock krävas en oerhörd vilja att förändra vattenkraften.
Tror också att de flesta EU länder kommer ta den riktningen kring kärnkraft så småningom när masspsykosen lagt sig och människor vågar tänka rationellt.
Det intressanta med vindkraft är helt klart möjligheten att köra elektrolys så att vätgas kan bildas under överskottstimmarna. Väldigt enkel att lagra och sedan omvandla när industrierna går för fullt under dagtid. Det är bara jävligt klurigt att satsa rätt bland bolagen. Håller mig till Hyzon motors till att börja med samt ett par andra bolag som b.la tillverkar bränsleceller.
Tänkt kika på den så det är väl dags att gå in på SVT. Kommer dock krävas en oerhörd vilja att förändra vattenkraften.
Tror också att de flesta EU länder kommer ta den riktningen kring kärnkraft så småningom när masspsykosen lagt sig och människor vågar tänka rationellt.
Det intressanta med vindkraft är helt klart möjligheten att köra elektrolys så att vätgas kan bildas under överskottstimmarna. Väldigt enkel att lagra och sedan omvandla när industrierna går för fullt under dagtid. Det är bara jävligt klurigt att satsa rätt bland bolagen. Håller mig till Hyzon motors till att börja med samt ett par andra bolag som b.la tillverkar bränsleceller.
Det är en jävla bra dokumentärserie faktiskt. Bra filmat, bra info utan att det blir nödigt, följs upp med vetenskap. Lite deppig emellanåt när man får se hur fiskar och vattenlevande organismer får lida och sätta livet till p.g.a. mänsklighetens jakt på gröna energiformer. Det är ju ett slags hyckleri.
Ja, det tror jag också. Man tittar hellre på hur effektiv bränsleformen är snarare än hur mycket den påverkar organismer och biotiska faktorer, med negativ utkomst.
Vätgas och bränsleceller är jätteintressant. Hyzon är ju en klassiker, även PLUG och FCEL. Det diskuteras ju även att "kortare" sträckor inom reguljärflyg i framtiden ska kunna drivas på vätgas via bränsleceller. PLUG och FCEL ligger i min portfölj, men det är hyfsat små innehav. Många GreenTech-bolag har stor hype bakom sig, men man ska inte sticka under stolen med att många kommer att konka under resans gång, eller tja revolutionens gång...
Riskspridning är bra!