2021-11-10, 20:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Midsummer är mitt tips - De tillverkar maskiner för tillverkning av tunnfilmssolceller i Järfälla. De säljer maskiner till största delen i Kina och USA men har sen ett tag tillbaka också börjar tillverka egna solceller i fabriken.
De har just nu en kapacitet på 5 MW.

De har för någon vecka sen fått ok på ekonomiska bidrag för att starta en fabrik i Italien som ska kunna producera 50 MW.

De har ett testprojekt tillsammans med Scania där de klär in släpet med solceller för att på det sättet förlänga räckvidden på ellastbilar.

De fick i veckan en order från Italien på solceller till an satellit som ska skickas upp 2022.

Värt att läsa på om detta bolag.
Kostar idag 17kr och har ett börsvärde på ca 1 miljard.
Citera
2021-11-10, 20:47
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legos0ldat
Eventuellt efterforskas? Visst, det finns väl i närtid kraftverk som kommer ta tillvara en större del av skitpelletsen som används idag, där idag bara en bråkdel omvandlas och körs ut i kraftnätet.
Men du som runkar till bilder av uran på pojkrummet bör väl knappast ha missat b.la detta:

https://www.livescience.com/china-creates-new-thorium-reactor.html
Men förstår du ens vad du läser ?
Citat:
Chinese government scientists have unveiled plans for a first-of-its-kind, experimental nuclear reactor that does not need water for cooling.

The molten-salt nuclear reactor, which runs on liquid thorium rather than uranium, is expected to be safer than traditional reactors because the molten salt cools and solidifies quickly when exposed to the air, insulating the thorium, so that any potential leak would spill much less radiation into the surrounding environment compared with leaks from traditional reactors.
Precis allt det där finns redan. Kommersiell skala ? Nej. Tror du att ett förtryckt land som kina skulle komma med sin första uppfinning sen krutet ? Bitch plz.
Det blir en jävla massa Hualong one, och så är det med det. Femårsplanen has spoken.

Kina köpte ett X2000 av sverige på 90-talet, kopierade skiten och sålde tillbaks med profit när vi behövde reservdelar. Likadant kopierade Huwaeii Ericssons switchar. Varför ser jag så mycket nokia numera. The shadow knows. Volvvo. öööh. I dunno.

Hoppas Hexatronic stänger kinafabriken pronto. Fock Chyna.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-11-10 kl. 20:52.
Citera
2021-11-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Men förstår du ens vad du läser ?

Precis allt det där finns redan. Kommersiell skala ? Nej. Tror du att ett förtryckt land som kina skulle komma med sin första uppfinning sen krutet ? Bitch plz.
Det blir en jävla massa Hualong one, och så är det med det. Femårsplanen has spoken.

Kina köpte ett X2000 av sverige, kopierade skiten och sålde tillbaks med profit. Likadant kopierade Huwaeii Ericssons switchar. Varför ser jag så mycket nokia numera. The shadow knows. Volvvo. öööh. I dunno.

Är väl medveten om att detta ligger långt fram i tid. Syftet var att belysa det faktum att svenska och europeiska miljödårar är en stor del till varför denna utveckling är så sjukt långsam, trots att det finns säkrare alternativ, b.la torium.
Citera
2021-11-10, 20:56
Medlem
HarryManbacks avatar
Av dom 12 jag har i portföljen sticker 4 ut. Alla över 200% på en period runt 3 år. Förutom Tesla som gett 240% sen våren förra året.

Listar dom efter avkastning

Tesla
NIBE
nVidia
AMD

Tror fortfarande att dessa bolag har en fin framtid till mötes. Tech kommer fortsatt gå starkt och elbilarna är här för att stanna, inte minst självkörande. NIBE gör ju värmepumpar bland annat och har en fin historik, här har jag ingen framtidsutsikt utan hakade på för deras historik och renommé, en lyckad satsning.

EDIT: såg just att jag uppnått lite av ett personligt mål/milstolpe. 15% i årsavkastning i snitt. Fan det går ju rätt bra att vara stockpicker. Indexfonder för all del men...
Senast redigerad av HarryManback 2021-11-10 kl. 21:01.
Citera
2021-11-10, 20:57
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Eventuellt efterforskas? Visst, det finns väl i närtid kraftverk som kommer ta tillvara en större del av skitpelletsen som används idag, där idag bara en bråkdel omvandlas och körs ut i kraftnätet.
Men du som runkar till bilder av uran på pojkrummet bör väl knappast ha missat b.la detta:

https://www.livescience.com/china-creates-new-thorium-reactor.html

Men det här är ju inte direkt i närtid, det är ju något som testas i liten skala för att se om det finns möjlighet att sedan göra det i större skala. Det kommer ju inte att bli standard för deras nya kärnkraftverk precis. De vet ju inte ens om det kommer att fungera.
Citera
2021-11-10, 21:09
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Av dom 12 jag har i portföljen sticker 4 ut. Alla över 200% på en period runt 3 år. Förutom Tesla som gett 240% sen våren förra året.

Listar dom efter avkastning

Tesla
NIBE
nVidia
AMD

Tror fortfarande att dessa bolag har en fin framtid till mötes. Tech kommer fortsatt gå starkt och elbilarna är här för att stanna, inte minst självkörande. NIBE gör ju värmepumpar bland annat och har en fin historik, här har jag ingen framtidsutsikt utan hakade på för deras historik och renommé, en lyckad satsning.

EDIT: såg just att jag uppnått lite av ett personligt mål/milstolpe. 15% i årsavkastning i snitt. Fan det går ju rätt bra att vara stockpicker. Indexfonder för all del men...

Tesla är en av de största farorna i hela världen för börsen anser jag personligen. Värderingen är helt sinnersjuk. Nvidia är ju inte lika högt värderad, men är inte de lite färdiga i sin tillväxt? Det är väl en ganska mogen marknad, känns som varenda unge har en pc med grafikkort. Fast de kanske gör annat också. Jag köpte deras Shield-produkt, inte imponerad. Snart börjar väl något kina-företag föra grafikkort. Nibe är ju ett fint bolag och har alltid varit högt värderade men inte galet högt i alla fall Även om de börjar närma sig. Men du har ju köpt bolag i uppåttrend och det är en bra strategi, kör hårt

Sedan så tror jag att de flesta ligger runt 200 % som köpte 2018, börsen har stigit brant sedan dess. Jag kollade på de innehav jag ägt sedan dess och de ligger därikring allihop. Men bra i alla fall
Senast redigerad av brolinlever 2021-11-10 kl. 21:13.
Citera
2021-11-10, 21:17
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Tesla är en av de största farorna i hela världen för börsen anser jag personligen. Värderingen är helt sinnersjuk. Nvidia är ju inte lika högt värderad, men är inte de lite färdiga i sin tillväxt? Det är väl en ganska mogen marknad, känns som varenda unge har en pc med grafikkort. Fast de kanske gör annat också. Jag köpte deras Shield-produkt, inte imponerad. Snart börjar väl något kina-företag föra grafikkort. Nibe är ju ett fint bolag och har alltid varit högt värderade men inte galet högt i alla fall Även om de börjar närma sig. Men du har ju köpt bolag i uppåttrend och det är en bra strategi, kör hårt

Tesla är ju ett ballt, galet projekt av en visionär. Risken är jättehög, men jag gillar Elon Musk. En av dom intressantaste personerna i nutid. Men det hindrar inte avkastningen. Nåväl även om det skulle falla skulle jag inte gräma mig men tror att om det är något bolag som kan gå hur högt som helst så är det just Tesla.

Du har rätt i att dom gör mycket mer än grafikkort. Men sen är gaming-segmentet av PC-marknaden det enda som gick plus, i alla fall för något år sedan, enligt SweClockers. Vanligt folk äger inte en stationär burk, knappt en laptop. Det är luren eller padda som gäller. Vidare är gamingindustrin större än film- och musikindustrin tillsammans. Mest mobila spel men ändå.

Kina-kort kan absolut vara en framtid och håller koll på nya bolag. Men har svårt att se att dom riktigt har den spetskompetensen eller velat satsa på just det, i alla fall hittills. Dom har ju dock sprungit om tidigare jättar inom smartphones så visst är det troligt.

Tack, önskar dig god avkastning.
Citera
2021-11-10, 21:38
Medlem
Citat:
Men det här är ju inte direkt i närtid, det är ju något som testas i liten skala för att se om det finns möjlighet att sedan göra det i större skala. Det kommer ju inte att bli standard för deras nya kärnkraftverk precis. De vet ju inte ens om det kommer att fungera.

Skämtar du? Antingen blandar du ihop det jag skriver om torium med övrig text, eller så är du dåligt påläst. I närtid kommer definitivt nya tekniker att appliceras för att få ut en högre del energi från bränslet. Det kan du väl ändå inte ha missat.
Citera
2021-11-10, 21:49
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Skämtar du? Antingen blandar du ihop det jag skriver om torium med övrig text, eller så är du dåligt påläst. I närtid kommer definitivt nya tekniker att appliceras för att få ut en högre del energi från bränslet. Det kan du väl ändå inte ha missat.

Jag är inte bra påläst, men slutsatsen jag kan dra av ett par artiklar är att det här är långt borta i tid att användas i någon större skala. Min källa är ju ingen new age skit i alla fall, så jag hoppas du läst fler artiklar än den du använde själv

https://www.france24.com/en/asia-pacific/20210912-why-china-is-developing-a-game-changing-thorium-fuelled-nuclear-reactor
Senast redigerad av brolinlever 2021-11-10 kl. 21:53.
Citera
2021-11-10, 21:59
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Hela svenska vattensystemet är förstört på grund av vattenkraft men den behövs eftersom miljömupparna vägrar att inveztera i kommande generation av säkra kärnkraftverk. Där borde ni läsa på lite angående torium, blir inte säkrare än så.

Vindkraft förfular men jag ser trots allt att den största delen av lösningen ligger där. Det finns vägar att gå genom att placera skiten långt ute till havs. Den nya generationens vindkraftverk genererar dessutom betydligt mer. Det som sker härnäst är dock att vätgas blir det hållbara sättet att lagra energi där vindkraften sköter elektrolysen, åtminstone här i norden. Grönare än så kan det knappast bli de närmaste 15-20 åren.

Det finns vissa typer av vattenkraft som kan vara vettiga alternativ, men så som vi bedriver vattenkraft i Sverige är inte hållbart. Negativ miljö- och naturpåverkan är för kraftig. Hela vattenkraften bör revideras om och teknologin måste förändras.

Ja, du är inte helt fel ute. Det låter faktiskt rätt klokt att placera vindkraftverk ute till "sjöss". Eller att låta dessa placeras längs kustlinjen där det blåser mycket. Men självklart räcker ju inte dessa för att täcka upp hela landets energibehov, särskilt inte när vi tvingas att gå över till EV sakta men säkert.

Frankrike har fattat det där, man kommer att expandera kärnkraften för att möta klimatmålen:

https://sverigesradio.se/artikel/frankrike-satsar-pa-ny-karnkraft

Jag tror att flera länder inom EU ryggar.

Men rekommenderar verkligen till er andra att kika på Fiskarnas rike, episod 1:

https://www.svtplay.se/fiskarnas-rike

Välgjord och riktigt snyggt filmad. Tar upp vattenkraftens negativa sidor. Plötsligt får Greta Thunbergs anti kärnkraft-propaganda en dålig eftersmak i munnen.
Citera
2021-11-10, 22:18
Medlem
Citat:
Jag är inte bra påläst, men slutsatsen jag kan dra av ett par artiklar är att det här är långt borta i tid att användas i någon större skala. Min källa är ju ingen new age skit i alla fall, så jag hoppas du läst fler artiklar än den du använde själv

https://www.france24.com/en/asia-pacific/20210912-why-china-is-developing-a-game-changing-thorium-fuelled-nuclear-reactor

Om du läser mitt inlägg igen ser du det inte är torium som kommer att användas i närtid. Läs om generation 4, det existerar redan. Tror dock på tekniken kring torium samt att stora anslag skulle göra väldigt gott för att få fram fungerande kraftverk.

Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Det finns vissa typer av vattenkraft som kan vara vettiga alternativ, men så som vi bedriver vattenkraft i Sverige är inte hållbart. Negativ miljö- och naturpåverkan är för kraftig. Hela vattenkraften bör revideras om och teknologin måste förändras.

Ja, du är inte helt fel ute. Det låter faktiskt rätt klokt att placera vindkraftverk ute till "sjöss". Eller att låta dessa placeras längs kustlinjen där det blåser mycket. Men självklart räcker ju inte dessa för att täcka upp hela landets energibehov, särskilt inte när vi tvingas att gå över till EV sakta men säkert.

Frankrike har fattat det där, man kommer att expandera kärnkraften för att möta klimatmålen:

https://sverigesradio.se/artikel/frankrike-satsar-pa-ny-karnkraft

Jag tror att flera länder inom EU ryggar.

Men rekommenderar verkligen till er andra att kika på Fiskarnas rike, episod 1:

https://www.svtplay.se/fiskarnas-rike

Välgjord och riktigt snyggt filmad. Tar upp vattenkraftens negativa sidor. Plötsligt får Greta Thunbergs anti kärnkraft-propaganda en dålig eftersmak i munnen.

Tänkt kika på den så det är väl dags att gå in på SVT. Kommer dock krävas en oerhörd vilja att förändra vattenkraften.

Tror också att de flesta EU länder kommer ta den riktningen kring kärnkraft så småningom när masspsykosen lagt sig och människor vågar tänka rationellt.

Det intressanta med vindkraft är helt klart möjligheten att köra elektrolys så att vätgas kan bildas under överskottstimmarna. Väldigt enkel att lagra och sedan omvandla när industrierna går för fullt under dagtid. Det är bara jävligt klurigt att satsa rätt bland bolagen. Håller mig till Hyzon motors till att börja med samt ett par andra bolag som b.la tillverkar bränsleceller.
Citera
2021-11-10, 22:29
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Om du läser mitt inlägg igen ser du det inte är torium som kommer att användas i närtid. Läs om generation 4, det existerar redan. Tror dock på tekniken kring torium samt att stora anslag skulle göra väldigt gott för att få fram fungerande kraftverk.

Jag läste bara ditt runkinlägg till bajssprutan, du har kanske skrivit fler, där var länken till en thoriumreaktor. Så har du skrivit ett annat inlägg så har jag nog inte blandat ihop det, utan inte läst det alls. Så jag får väl scrolla tillbaka helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in