2021-11-10, 16:12
Medlem
Atthaenhobbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Tror du just beskriver 80% av alla som jobbar som skådespelare. Självcentrerade, grandios självbild och stora egon.

Ingen av dessa två skulle jag klassa som psykopat, även om Rapace slagit sin fru och varit sjukt märklig.

Rapace är Psykopat. Enligt alla definitioner. Tur att du inte fäller avgöranden som påverkar folks liv.
Citera
2021-11-10, 16:33
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Jag är emot att klistra entiteter psykopat enkelt så allt och alla lättvindigt. Det tappar sin innebörd när man avviker från den kliniska diagnosen.

Det du beskriver i första stycket låter som en psykopat helt klart per definition. Det låter stökigt. Det är multikriminalitet, manipulation på flera fronter samtidigt, destruktiva relationer osv. Sånna här människor kan inte vara VD för ABB. Det skulle synas alldeles för fort. Det kicksökande och yviga skulle exponeras fort. Det är min poäng i den här tråden.

Samvete och empati är en intressant fråga. Det kan tränas upp, förbises aktivt. Du kan logiskt sätt avgöra om du gör rätt eller inte samt om du ska ha dåligt samvete eller inte. Du kan förpassas som soldat i ett krig och mörda 15 personer, samma handling som skulle ge dig extremt dåligt samvete om du gjorde utanför ett krig. Du kan koppla bort din empati för att klara en situation, t.ex krig.

Om vi pratar ledningsgruppen igen kan jag ganska enkelt se att det är försvarsmekanismer och företagskultur som gör dessa personer till vilka de är. Vilket är socialt accepterat, där. Vissa undrar nog ibland vad de pysslar med, men det gör väl alla ibland. Man gör det man måste göra eller gynnas av för att överleva. Sådan är människan.

Ang kapten klänning. Det kan mycket väl vara så att det gick ihop logiskt för honom om feministisk implementationer samtidigt som han personligen hade sexuella böjelser. De flesta feminister skiljer på sexliv och politik. Allt som oftast brukar dessa vara i total kontrast enligt min erfarenhet. Fullt möjligt även att han var ”störd”, men kanske inte psykopat?
Ska man leta psykopater i affärsvärlden skulle jag nog börja dels i tradingsvängen där man inte nödvändigtvis träffar en massa folk hela dagarna, dels bland serie-entrepenörer som ständigt bollar dussintals med bolag i olika stadier mellan uppstart och avveckling.
Citera
2021-11-10, 17:35
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Det kan nog stämma, men han är ingen dålig målare. Inte exceptionell men absolut inte värdelös. Tänk att vara i hans situation, varför skulle man vilja komma ut egentligen? Vad kan han göra i samhället? Många känner igen honom och han lär nog aldrig kunna försörja sig igen. Det är väl om han flyttar utomlands men ett framtida liv för en sådan som honom tre sig närmast omöjligt tycker jag. Men det kanske också gör honom farlig om han ”inte har något att förlora”.
Målandet tjänar, om jag får gissa själv, hans egoism. På kåken måste man ju fördriva tid, och då blir ju målning en bra syssla då ett verk är liksom ett "projekt" och kräver planering.

När en ICKE-psykopat (förutsatt att jag har rätt) tar sig an något så finns det ibland ett altruistiskt motiv.

Hos psykopater finns endast egoistiska motiv, och även fast målning är harmlöst så kan han fortfarande manipulera
andra (genom att imponera), och att endast bry sig om sin egna underhållning också är egoism.
Citera
2021-11-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atthaenhobby
Rapace är Psykopat. Enligt alla definitioner. Tur att du inte fäller avgöranden som påverkar folks liv.

Ola Rapace verkar dock närmast vara motsatsen till de två först punkterna på listan. Åtminstone den första punkten.

1. Talför/ytlig charmig
2. Förhöjd självuppfattning/grandios

https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati
Citera
2021-11-10, 18:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Målandet tjänar, om jag får gissa själv, hans egoism. På kåken måste man ju fördriva tid, och då blir ju målning en bra syssla då ett verk är liksom ett "projekt" och kräver planering.

När en ICKE-psykopat (förutsatt att jag har rätt) tar sig an något så finns det ibland ett altruistiskt motiv.

Hos psykopater finns endast egoistiska motiv, och även fast målning är harmlöst så kan han fortfarande manipulera
andra (genom att imponera), och att endast bry sig om sin egna underhållning också är egoism.

Så kan det nog vara… Men det där att man bara bryr sig om sin egen underhållning etc stämmer nog in på majoriteten av människor idag? Tror du inte? De flesta lever ju för sin egen njutning där helgerna är viktiga etc.
Citera
2021-11-10, 18:38
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Så kan det nog vara… Men det där att man bara bryr sig om sin egen underhållning etc stämmer nog in på majoriteten av människor idag? Tror du inte? De flesta lever ju för sin egen njutning där helgerna är viktiga etc.

Men ja, fast psykopater kan väl endast tänka på sig själva? Vi andra har väl ändå förmågan att tänka på andra och känna empati, etc.
Citera
2021-11-10, 19:04
Medlem
Det här är en patetisk tråd. För att uttala sig i ämnet är det ju bra att åtminstone ha en grundläggande förståelse för vad man pratar om och inte endast slänga sig med namn på kändisar man personligen ogillar eller som någon gång gjort något moraliskt diskutabelt.

Andelen riktiga psykopater i befolkningen är troligtvis 1 på 100 eller någonstans däromkring.

Vanliga narcissister och andra allmänt otrevliga typer ingår alltså inte här utan det är en mängd olika parametrar som ska vara uppfyllda för att diagnosen psykopati ska kunna ställas.

Att således se namn som Per Morberg, Alexander Bard, Edward Blom och Jonas Gardell nämnas i detta sammanhang visar på en sådan okunskap och allmänt usel människokännedom att det är direkt pinsamt.
Citera
2021-11-10, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Men ja, fast psykopater kan väl endast tänka på sig själva? Vi andra har väl ändå förmågan att tänka på andra och känna empati, etc.

Antagligen jag vet inte. Det är klart att man tänker på andra på något plan men jag vet många i min omgivning som absolut inte gör det.
Citera
2021-11-10, 19:21
Avslutad
Vet inte om nämd. Men Alexander Ernstberger, dömd i Allra härvan måste väl ändå anses som urtypen av psykopat.

Citat:
KRITERIER SOM KÄNNETECKNAR EN PSYKOPAT:

• Ingen empati mot varken djur eller människor.

• Orädd, låg nivå på konsekvenstänk och impulskontroll.

• Intelligent och manipulativ.

• Ytligt känsloliv.

• Grandios självbild – ser sig själv som överlägsen och privilegad.

• Saknar samvete och är känslokall.

• Charmig, karismatisk och duktig på att prata.

• Patologiskt lögnaktig.

• Promiskuös.

• Inget ansvarstagande för sina handlingar.

• Ofta i brottslighet redan i tonåren.

• Har ofta flera domar inom olika typer av brott.

• Parasiterande livsstil.

https://mindler.se/psykopati/

Han checkar väl in på hela listan Livstid på kåken vore väl bäst.
Citera
2021-11-10, 20:30
Medlem
Citat:
Jag är emot att klistra entiteter psykopat enkelt så allt och alla lättvindigt. Det tappar sin innebörd när man avviker från den kliniska diagnosen.

Det du beskriver i första stycket låter som en psykopat helt klart per definition. Det låter stökigt. Det är multikriminalitet, manipulation på flera fronter samtidigt, destruktiva relationer osv. Sånna här människor kan inte vara VD för ABB. Det skulle synas alldeles för fort. Det kicksökande och yviga skulle exponeras fort. Det är min poäng i den här tråden.

Samvete och empati är en intressant fråga. Det kan tränas upp, förbises aktivt. Du kan logiskt sätt avgöra om du gör rätt eller inte samt om du ska ha dåligt samvete eller inte. Du kan förpassas som soldat i ett krig och mörda 15 personer, samma handling som skulle ge dig extremt dåligt samvete om du gjorde utanför ett krig. Du kan koppla bort din empati för att klara en situation, t.ex krig.

Om vi pratar ledningsgruppen igen kan jag ganska enkelt se att det är försvarsmekanismer och företagskultur som gör dessa personer till vilka de är. Vilket är socialt accepterat, där. Vissa undrar nog ibland vad de pysslar med, men det gör väl alla ibland. Man gör det man måste göra eller gynnas av för att överleva. Sådan är människan.

Ang kapten klänning. Det kan mycket väl vara så att det gick ihop logiskt för honom om feministisk implementationer samtidigt som han personligen hade sexuella böjelser. De flesta feminister skiljer på sexliv och politik. Allt som oftast brukar dessa vara i total kontrast enligt min erfarenhet. Fullt möjligt även att han var ”störd”, men kanske inte psykopat?
Jag håller helt med dig om att det klistras psykopatiska diagnoser på kvällspressmaner på ett vulgärt vis i vår tid. Dock tror jag att fenomenet och problemet det medför existerar och samhället skulle behöva förhålla sig till det bättre. Höga psykopatinivåer trasar sönder allt i deras väg är min erfarenhet, en ganska bra bild av vad "ondska" är.

Dom flesta soldater som deltar i strid är sannolikt inte psykopater men har ofta stora problem med sina handlingar under krig efteråt. Lyssna på krigsveteraners svårighet att leva ett normalt liv efteråt, eller hur nattsömnen är. Det finns åtskilliga vittnesmål om detta. Ickepsykopatiska personer kan begå "onda" handlingar, psykopater gör det med större lätthet. Skuld existerar inte. Min livserfarenhet säger mig att riktig empati kanske kan tränas upp litegrann men grunden måste ju finnas där. Eller du kanske menar på psykopaters träning av det sociala spelet, att låtsas vara empatiska? Begåvade psykopater kan vara mycket skickliga på detta men det är bara manipulation. Det är anledningen till att man inte ser samtalsterapi som en bra behandling, det gör bara psykopater mer manipulativt skickliga.

Angående kapten Klänning kan du ha halt rätt. Man kan vara vidrig och manipulativ utan att vara psykopat. Dåligt exempel av mig.

Dan Eliasson undrar jag om han inte är en "lyckad" psykopat. Han har förstört alla organisationer han verkat i, verkar otroligt manipulativ utifrån och verkar vara helt i avsaknad av empati.
Senast redigerad av totalattack 2021-11-10 kl. 20:47.
Citera
2021-11-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atthaenhobby
Har hört av folk som jobbat inom Teater att både Rapace och Haber har lite luriga tendenser. Haber ska bland annat ha lite väl stor självbild och vara nitiskt snål, på gränsen till "vända på enkronor" och hyvla folk som slösar hans tid.
Rapace är en kandidat, men kanske mer narcissist? Det är kul hur han 50 år gammal, tvåbarnsfar, lever tonårsliv, ömkar sig själv och kämpar med att försöka manipulera sig tillbaks i rampljuset. Mognaden tycks lysa med sin avsaknad. Micke P kan placeras i samma fack, "jag giiiillar kola och gangsters".

OR; droger check, sexuellt promiskuös check, grandios självbild check, kriminalitet check, det verkar vara sådär med impulskontrollen, bedrägligheten verkar också hyfsat utvecklad.
Citera
2021-11-10, 21:09
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Jag håller helt med dig om att det klistras psykopatiska diagnoser på kvällspressmaner på ett vulgärt vis i vår tid. Dock tror jag att fenomenet och problemet det medför existerar och samhället skulle behöva förhålla sig till det bättre. Höga psykopatinivåer trasar sönder allt i deras väg är min erfarenhet, en ganska bra bild av vad "ondska" är.

Dom flesta soldater som deltar i strid är sannolikt inte psykopater men har ofta stora problem med sina handlingar under krig efteråt. Lyssna på krigsveteraners svårighet att leva ett normalt liv efteråt, eller hur nattsömnen är. Det finns åtskilliga vittnesmål om detta. Ickepsykopatiska personer kan begå "onda" handlingar, psykopater gör det med större lätthet. Skuld existerar inte. Min livserfarenhet säger mig att riktig empati kanske kan tränas upp litegrann men grunden måste ju finnas där. Eller du kanske menar på psykopaters träning av det sociala spelet, att låtsas vara empatiska? Begåvade psykopater kan vara mycket skickliga på detta men det är bara manipulation. Det är anledningen till att man inte ser samtalsterapi som en bra behandling, det gör bara psykopater mer manipulativt skickliga.

Angående kapten Klänning kan du ha halt rätt. Man kan vara vidrig och manipulativ utan att vara psykopat. Dåligt exempel av mig.

Dan Eliasson undrar jag om han inte är en "lyckad" psykopat. Han har förstört alla organisationer han verkat i, verkar otroligt manipulativ utifrån och verkar vara helt i avsaknad av empati.

Ang Dan Eliasson. Kan för lite om honom. Det behöver inte vara en personlighetsstörning när man hoppar mellan toppjobb trots dåliga resultat.

Vad hade du själv gjort om du fuckat upp ett ledarskapsupprag? Hoppat på nästa utmaning eller lagt dig ned för att dö?

Är nog konstigare med folk som anställer honom. Kompisrekryteringen är som en ankdam bland pampar, framförallt sosse/fack hållet. Värre adel får du leta efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in