Citat:
Ursprungligen postat av
tuggish
Jag är emot att klistra entiteter psykopat enkelt så allt och alla lättvindigt. Det tappar sin innebörd när man avviker från den kliniska diagnosen.
Det du beskriver i första stycket låter som en psykopat helt klart per definition. Det låter stökigt. Det är multikriminalitet, manipulation på flera fronter samtidigt, destruktiva relationer osv. Sånna här människor kan inte vara VD för ABB. Det skulle synas alldeles för fort. Det kicksökande och yviga skulle exponeras fort. Det är min poäng i den här tråden.
Samvete och empati är en intressant fråga. Det kan tränas upp, förbises aktivt. Du kan logiskt sätt avgöra om du gör rätt eller inte samt om du ska ha dåligt samvete eller inte. Du kan förpassas som soldat i ett krig och mörda 15 personer, samma handling som skulle ge dig extremt dåligt samvete om du gjorde utanför ett krig. Du kan koppla bort din empati för att klara en situation, t.ex krig.
Om vi pratar ledningsgruppen igen kan jag ganska enkelt se att det är försvarsmekanismer och företagskultur som gör dessa personer till vilka de är. Vilket är socialt accepterat, där. Vissa undrar nog ibland vad de pysslar med, men det gör väl alla ibland. Man gör det man måste göra eller gynnas av för att överleva. Sådan är människan.
Ang kapten klänning. Det kan mycket väl vara så att det gick ihop logiskt för honom om feministisk implementationer samtidigt som han personligen hade sexuella böjelser. De flesta feminister skiljer på sexliv och politik. Allt som oftast brukar dessa vara i total kontrast enligt min erfarenhet. Fullt möjligt även att han var ”störd”, men kanske inte psykopat?
Jag håller helt med dig om att det klistras psykopatiska diagnoser på kvällspressmaner på ett vulgärt vis i vår tid. Dock tror jag att fenomenet och problemet det medför existerar och samhället skulle behöva förhålla sig till det bättre. Höga psykopatinivåer trasar sönder allt i deras väg är min erfarenhet, en ganska bra bild av vad "ondska" är.
Dom flesta soldater som deltar i strid är sannolikt inte psykopater men har ofta stora problem med sina handlingar under krig efteråt. Lyssna på krigsveteraners svårighet att leva ett normalt liv efteråt, eller hur nattsömnen är. Det finns åtskilliga vittnesmål om detta. Ickepsykopatiska personer kan begå "onda" handlingar, psykopater gör det med större lätthet. Skuld existerar inte. Min livserfarenhet säger mig att riktig empati kanske kan tränas upp litegrann men grunden måste ju finnas där. Eller du kanske menar på psykopaters träning av det sociala spelet, att låtsas vara empatiska? Begåvade psykopater kan vara mycket skickliga på detta men det är bara manipulation. Det är anledningen till att man inte ser samtalsterapi som en bra behandling, det gör bara psykopater mer manipulativt skickliga.
Angående kapten Klänning kan du ha halt rätt. Man kan vara vidrig och manipulativ utan att vara psykopat. Dåligt exempel av mig.
Dan Eliasson undrar jag om han inte är en "lyckad" psykopat. Han har förstört alla organisationer han verkat i, verkar otroligt manipulativ utifrån och verkar vara helt i avsaknad av empati.