Citat:
Ursprungligen postat av
totalattack
Själv skulle jag, utan klinisk utbildning, påstå att jag stött på renodlade psykopater i mitt liv. Både kriminella och "ickekriminella". Vad sägs om en person som varit våldsam hela uppväxten, tömmer välfärden på pengar i välfärdsbranschen samtidigt som man bollar finansvärlden, kriminella världen och sosstanter. Njuter av makt och att trasa sönder människors liv. Mord, hot, utpressning och ständiga manipulationer. Även som jag förstår det i behov av att förnedra sexuellt.
Psykopatidiagnosen är ju dels beskrivande av ett beteende och idag också mer vetenskaplig då du genom hjärntomografi kan konstatera att en "psykopatisk" hjärna kraftigt avviker från en "normalhjärna. Vissa områden är mer aktiva, andra döda. En renodlad psykopat har inte låg empati, empatisk förmåga saknas helt. Men psykopatidiagnosen är väl helt enkelt framkommen för att beskriva fenomenet med individer som är så främmande och icke samhällstillvända att det övergår vanliga människors förstånd. Ur ett vanligt perspektiv är det ju svårt att förstå det enormt destruktiva beteendemönstret och det avviker så mycket från en normal människas behov och vilja att komma överens och samarbeta med sin omgivning. Den ensamheten som bor i en psykopat måste vara enorm, oavsett hur dessa upplever den eller inte. Att inte kunna glädjas i relationer eller med och åt andra människor gör ju att livet ter sig rätt tomt.
Att vara strävsam, ambitiös eller tävlingsinriktad gör en inte till psykopat. Men dom i din ledningsgrupp som manipulerar och går över lik skulle säkert närma sig ett psykopatiskt beteendemönster.
Kapten Klänning var inte bara sexuellt knäpp, han föreläste samtidigt om feminism inom polisen. Den dubbelheten och iskylan klarar nog inte så många av, trots att många människor har olika sexuella böjelser. På det viset djupt manipulativ och helt ostressad av lögnen.
Jag är emot att klistra entiteter psykopat enkelt så allt och alla lättvindigt. Det tappar sin innebörd när man avviker från den kliniska diagnosen.
Det du beskriver i första stycket låter som en psykopat helt klart per definition. Det låter stökigt. Det är multikriminalitet, manipulation på flera fronter samtidigt, destruktiva relationer osv. Sånna här människor kan inte vara VD för ABB. Det skulle synas alldeles för fort. Det kicksökande och yviga skulle exponeras fort. Det är min poäng i den här tråden.
Samvete och empati är en intressant fråga. Det kan tränas upp, förbises aktivt. Du kan logiskt sätt avgöra om du gör rätt eller inte samt om du ska ha dåligt samvete eller inte. Du kan förpassas som soldat i ett krig och mörda 15 personer, samma handling som skulle ge dig extremt dåligt samvete om du gjorde utanför ett krig. Du kan koppla bort din empati för att klara en situation, t.ex krig.
Om vi pratar ledningsgruppen igen kan jag ganska enkelt se att det är försvarsmekanismer och företagskultur som gör dessa personer till vilka de är. Vilket är socialt accepterat, där. Vissa undrar nog ibland vad de pysslar med, men det gör väl alla ibland. Man gör det man måste göra eller gynnas av för att överleva. Sådan är människan.
Ang kapten klänning. Det kan mycket väl vara så att det gick ihop logiskt för honom om feministisk implementationer samtidigt som han personligen hade sexuella böjelser. De flesta feminister skiljer på sexliv och politik. Allt som oftast brukar dessa vara i total kontrast enligt min erfarenhet. Fullt möjligt även att han var ”störd”, men kanske inte psykopat?