2021-11-10, 15:58
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag måste fråga: Förstår du verkligen inte detta? Australien, Afrika och Sydamerika ligger långt ifrån varandra. Ändå har de södern åt samma håll, nämligen motsatsen till norr. På en platt jord måste södern peka åt helt olika håll. Du har verkligen inte kommit på något som liknar en förklaring.

Jag förstår.
Har ingen Eric Dubay modell över detta.
Kan väl va så att jorden är platt med två poler ändå, el 4. Och stjärnorna cirkulerar som en 8 mellan dom.
Citera
2021-11-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Solens position fotograferad från samma plats vid samma tid på dagen förändras i mönstret av en 8 under ett år, men frågan gällde stjärnhimlens rotation varje dygn.
Norra respektiven södra stjärnhimlen i timelapse uppvisar en cirkelformad rörelse runt polstjärnan respektive södra korset, men i motsatta rotationsriktningar.
Din förklaring till stjärnhimlens motsatta rotation runt polstjäran på norr om ekvatorn respektive runt södra korset på söder om ekvatorn på en platt jord som roterar som en CD skiva är svår förstå.
Kan du utveckla?

Nej. Tror himmlafenomen aldrig kommer förstås av oss. Mer än ge det vi ser karaktärsdrag och mening.
Men de olika håll det roterar skulle kunna förklaras av nåt liknande mönster med stjärnorna.
Citera
2021-11-10, 16:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
[..]

Och stjärnorna cirkulerar som en 8 mellan dom.

Citat:
[…]
Men de olika håll det roterar skulle kunna förklaras av nåt liknande mönster med stjärnorna.

Inser du att du famlar i blindo efter lösningar som stöder din älskade platta jord? Famlar utan att fatta.
Citera
2021-11-10, 16:20
Medlem
Citat:
Jag förstår.
Kan väl va så att jorden är platt med två poler ändå, el 4. Och stjärnorna cirkulerar som en 8 mellan dom.
Om den platta jorden bara hade två poler skulle det vara omöjligt att se södra korset direkt söderut från tre olika kontinenter, och inte nog med det, man ser södra korset direkt söderut MELLAN kontinenterna också. Då går det inte med fler än två polar heller. Börjar du inte också undra hur detta kan vara möjligt?

Eric Dubay har ingen modell. Han vet mycket väl att detta är omöjligt på en platt jord, men så länge han tjänar pengar på att sprida lögner är han nøjd.
Citera
2021-11-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Om den platta jorden bara hade två poler skulle det vara omöjligt att se södra korset direkt söderut från tre olika kontinenter, och inte nog med det, man ser södra korset direkt söderut MELLAN kontinenterna också. Då går det inte med fler än två polar heller. Börjar du inte också undra hur detta kan vara möjligt?

Eric Dubay har ingen modell. Han vet mycket väl att detta är omöjligt på en platt jord, men så länge han tjänar pengar på att sprida lögner är han nøjd.

Jag menar att det är nåt med stjärnorna och jorden vi inte förstår. Du menar vi listat ut allt med himlakroppar, dess rörelse, vad som påverkar vad och i sin tur gör så.
Vi vet om magnetism och elektricitet som två kraftfulla källor av, kraft.
Vem vet om det finns mer liknande varken jordelivet el människor påverkas av.

Jag personligen har inte den tron på människor, att de listat ut nåt ovan oss öht.
Citera
2021-11-10, 16:45
Medlem
Citat:
Jag menar att det är nåt med stjärnorna och jorden vi inte förstår. Du menar vi listat ut allt med himlakroppar, dess rörelse, vad som påverkar vad och i sin tur gör så.
Vi vet om magnetism och elektricitet som två kraftfulla källor av, kraft.
Vem vet om det finns mer liknande varken jordelivet el människor påverkas av.

Jag personligen har inte den tron på människor, att de listat ut nåt ovan oss öht.
Detta påminner om när man var tvungen att uppfinna flerspektivet för att förklara solnedgången. Detta är bara ännu mer obegripligt.

När jag först gick med i diskussionen med plattisar sa de att vi måste lita på våra egna ögon!
Det hör man inte ofta från det laget längre.

Varför kan du inte lita på vad du och jag och hela världen kan se med våra egna ögon istället för detta, förlåt uttryck, nonsens!
Citera
2021-11-10, 16:48
Medlem
Citat:
Jag förstår.

Kan väl vara? Vetenskaplig evidens på detta tack, solens rörelse kan förklaras lika så kan stjärnhimmelns rörelse förklaras. Det vi inte fått förklaring på här är din modells förklaring på varför de rör sig som de gör. Du säger "kan väl va så att..." och det är ju rent hittepå för att ducka frågan som är ställd till dig.
Citera
2021-11-10, 16:49
Medlem
Citat:
Citat:
Kan väl rotera som en CD skiva?
Citat:
Gravitation i sig är väl inget No No för mig
Citat:
Jorden är platt, roterar som en CD-skiva, har gravitation och två eller fyra poler där stjärnorna cirkulerar som en 8 mellan polerna.

Rund jord? Nänä, det kan inte vara möjligt. Vattenpasset visar ju vågrätt...
Citera
2021-11-10, 16:49
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag förstår.
I din fantasivärld kan det nog vara så. I verkligheten finns det bara två poler och stjärnorna rör sig inte som någon åtta.

Citat:
Ingen som har lärt mig detta så det blir lite som det blir när man får börja om.

Älskade plattjord? Egentligen är jag mest här för att ni svarar. Roligt att vrida och vända lite. Men kan också vara på er sida men det är så många där redan.
Du ansluter dig alltså till plattjords-skaran därför att det är färre i den gruppen än i den stora massan som vet att jorden är som en glob.
Citera
2021-11-10, 18:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Kräver inte det två referenspunkter? Hur kan det snurra åt olika håll runt samma stjärna? Som man inte borde se på ett klot så. Eller menar du att den försvinner när vi snurrar, kommer tillbaks och snurrar runt den som de där vid den platsen är vana vid?

Du kan enkelt se hur det fungerar hemma.

Ta en penna, håll den nedanför dig och snurra medsols. Fortsätt att snurra åt samma håll och lyft upp den, så ser du att den skenbara rörelsen förändras till motsols. Svårare än så är det inte.

Det är också så det fungerar i verkligheten och det är ett tydligt bevis på att vi inte bor på en pannkaka.

Du kan också gå till tuben och söka på "star sky turning clockwise" eller något sådant, så kan du se hur det ser ut.
Citera
2021-11-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
I din fantasivärld kan det nog vara så. I verkligheten finns det bara två poler och stjärnorna rör sig inte som någon åtta.

Du ansluter dig alltså till plattjords-skaran därför att det är färre i den gruppen än i den stora massan som vet att jorden är som en glob.

Hur vet du de inte gör det? Även om det bara var en flummig förklaring jag drog till med som skulle kunna förklara att de roterar åt olika håll.
Om solen gör det mönstret under ett år så.

Det är inget personligt det här om du tror det.
Är den rund och det bevisas bortom allt tvivel är det inget jag blir ledsen över. Bara glad faktiskt.
Citera
2021-11-10, 21:02
Medlem
Citat:
Hur vet du de inte gör det? Även om det bara var en flummig förklaring jag drog till med som skulle kunna förklara att de roterar åt olika håll.
Om solen gör det mönstret under ett år så.

Det är inget personligt det här om du tror det.
Är den rund och det bevisas bortom allt tvivel är det inget jag blir ledsen över. Bara glad faktiskt.

Börja med att inte införa en ny förklaringsmodell för varje gång ni stöter på problem så skulle ni bli trovärdigare.

Förklara med en modell dag/natt och årstiderna. Passar de ihop i samma modell på en platt jord, om inte varför gör de inte det? Om ja, varför gör de det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in