2021-11-09, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Mänskliga friheter ska givetvis tillåtas. Men det kan inte vara rimligt att övriga samhället ska delta i de tillåtna friheterna. Han får givetvis hållas. Men utan uppbackning från samhället.

Håller inte med dig om att det bara var info kring yrke och arbetsuppgifter. Även om det var extrema felaktigheter.
Det mest fjantiga lögnen var den om 5-milalöpningen. Som DA själv verkar spridit ut som villospår. Och alla andra okunniga svalde med hull och hår. Vilket totalt felriktade alla eftersök.

Notera att DAs föräldrar tvingas till uttalanden till tidningar, inlägg i Facebook, demonstration utanför polishus av förtvivlan och sorg.
De sökte desperat i månader efter sin försvunna son, när hans kvarlevor hittades av en privatperson i Tyresta ville de naturligtvis bli upplysta om omständigheterna kring hans död.

Redan under mars månad borde anhöriga blivit informerade närmare om utredningsproceduren av polisen. Bättre kommunikation skulle utan tvekan lugnat och hjälpt anhöriga i sitt sorgearbete. Det är saknaden av dialog och tystnaden som kan förklara deras agerande.
Citera
2021-11-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Ja, Det är ju i huvudsak befattningen som avgör. Men i det stora hela, om man ser på organisationen som helhet så har i princip alla en chef. Och den chefen har i dom allra flesta fallen, om inte alla. En högre grad. En examinator, eller vanlig skjutledare för den delen i tex Pistol88, närkamp eller liknande kan ju i flera fall ha lägre grad än övnings/kursdeltagaren. Men att en som gått sou skulle ha tillgång (med endast en person till) till någon magisk försvarsknapp när vi blir invaderade, som hans käre far påstår är alltså inte sant. Hur du än vrider och vänder på översättningar kan jag inte i min vildaste fantasi förstå hur det skulle misstolkas i översättningar, men du får gärna förklara det.. Jag kan mycket väl ändra uppfattning om jag får det svart på vitt. Det har jag redan gjort en gång sedan han försvann så. Men, Inte heller skulle man utesluta att man omöjligt kan bli rånad, skadad eller så av vanliga "thugs" bara för att man jobbar på Jägarförband. Snarare tvärt om så är vi väl väldigt medvetna om att Hamilton grejer är fiction. Vilken jävla SOG operatör, Jägare, insatssnut whatever kan få på käften av en vanlig tattare i en bar. Därför så sjunker trovärdigheten (för oss) hos hans pappa för att han verkar sakna verklighetsanknytning till DA´s yrke.

Jag respekterar åsiktsfrihet och är inte aktiv i tråden för att omvända folk, behåll du din åsikt om du så gärna vill det.
Men som svar till din fråga kan jag hänvisa till ett tidigare inlägg som jag hade skrivit till dig om min tolkning om intervjun med DAs föräldrar med det så kallade "uppseendeväckande" uttalandet om DAs arbete. Om du har tid och vill läsa, se ett av mina inlägg skriven under augusti.
Citera
2021-11-09, 15:10
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Du och @Vaxad låter ibland som en och samma person. Hur ni låter behöver jag inte exemplifiera.

Ni får faktiskt sluta med att försöka tysta en meningsmotståndare genom att påpeka petitesser. När era argument inte köps av andra, borde ni finslipa argumenten istället för att förlöjliga och förolämpa andra medlemmar i tråden.
Fast det är ju typ bara du och Anedin som inte köper våra "argument". Som egentligen bara håller den officiella linjen polisen haft. Jag håller väl inte på med dig? Jag håller på med Anedin av redan förklarade skäl. Och människan har hållit på med mig med så. Vad du grinar för har jag faktiskt ingen aning om. Nej, vi behöver inte sluta med ett skit. Om någon upprepar sig, frågar fast man säger att man inte vill svara en gång till, pratar konstigt och beter sig i allmänhet som Anedin gör här, fast IRL hade jag agerat på precis samma sätt.

Det handlar inte någonting alls om Hens åsikter. Utan sättet dessa framförs. Har du inte förstått det tycker jag att du skall läsa våra konversationer igen och även den andra tråden (i synnerhet). Det har sedan trådstarten varit ganska många människor som kommit och gått som faktiskt haft väldigt svårt för denna individ. Istället för att grina kanske man skall rannsaka sig själv och i den bästa av världar förklara varför det blir som det blir. Istället för att gå på som en ångvält och bli kränkt av allt och alla.
Citera
2021-11-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Du har tyvärr helt rätt i det hela, speciellt då det inte finns en så kallad "smoking gun" i fallet - som jag tidigare sagt så har man byggt upp en bild av vad som har hänt av en rad indicier. Problemet med människor som har en viss sorts personlighet är att de zoomar in på enskilda händelser utan att se det i en större kontext ("vaddå att han hade bilder / sökt på platsen?? Det betyder ju ingenting!!"); de klarar inte av att se skogen för att alla träd står i vägen.

Lägg sedan till att det som sekretessbelagts är antagligen av känslig karaktär (t ex hur hans bombbygge gick till, läkarjournaler etc) och kommer aldrig att släppas av den anledningen.

Mycket av informationen om DAs fall i tråden bygger på tolkningar. Lägg till att det är ytterst lite relevant information som har kommit ut sedan DAs kvarlevor hittades. Att ha ett holistiskt förhållningsätt räcker inte till när tillgången på fakta är lite, det som påstås är fortfarande svagt och är rena gissningar.

Obduktionsprotokoll och rapporter från teknisk fyndplatsundersökning kan knappast förklara hur DAs "bombygge gick till". Varför skulle dessa handlingar vara hemligstämplade i sin helhet?
Jag är också nyfiken på om det överhuvudtaget går att knytta DA till det så kallade "bomben" som han skulle stulit eller byggt.

När det saknas bevis för en sådan allvarlig anklagelse gör man sig skyldig till förtal av en avliden person. Det är inte brottsligt men omoraliskt i vårt fall.
Citera
2021-11-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Fast det är ju typ bara du och Anedin som inte köper våra "argument". Som egentligen bara håller den officiella linjen polisen haft. Jag håller väl inte på med dig? Jag håller på med Anedin av redan förklarade skäl. Och människan har hållit på med mig med så. Vad du grinar för har jag faktiskt ingen aning om. Nej, vi behöver inte sluta med ett skit. Om någon upprepar sig, frågar fast man säger att man inte vill svara en gång till, pratar konstigt och beter sig i allmänhet som Anedin gör här, fast IRL hade jag agerat på precis samma sätt.

Det handlar inte någonting alls om Hens åsikter. Utan sättet dessa framförs. Har du inte förstått det tycker jag att du skall läsa våra konversationer igen och även den andra tråden (i synnerhet). Det har sedan trådstarten varit ganska många människor som kommit och gått som faktiskt haft väldigt svårt för denna individ. Istället för att grina kanske man skall rannsaka sig själv och i den bästa av världar förklara varför det blir som det blir. Istället för att gå på som en ångvält och bli kränkt av allt och alla.

Jag hoppas att jag slipper skriva en lista med namn, men det är fler än @Anedin och jag i tråden som har avvikande åsikter än er om DAs fall.

Notera att @Anedin och jag inte ens bemödar oss att besvara din och @Vaxads inlägg med samma fula stil och ton, det kan vara ett tecken på att vi är seriösare än er och låter oss inte bli påverkade av era förolämpningar.
Citera
2021-11-09, 20:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Mycket av informationen om DAs fall i tråden bygger på tolkningar. Lägg till att det är ytterst lite relevant information som har kommit ut sedan DAs kvarlevor hittades. Att ha ett holistiskt förhållningsätt räcker inte till när tillgången på fakta är lite, det som påstås är fortfarande svagt och är rena gissningar.

Obduktionsprotokoll och rapporter från teknisk fyndplatsundersökning kan knappast förklara hur DAs "bombygge gick till". Varför skulle dessa handlingar vara hemligstämplade i sin helhet?
Jag är också nyfiken på om det överhuvudtaget går att knytta DA till det så kallade "bomben" som han skulle stulit eller byggt.

När det saknas bevis för en sådan allvarlig anklagelse gör man sig skyldig till förtal av en avliden person. Det är inte brottsligt men omoraliskt i vårt fall.

Eftersom DA hittades sprängd i ett litet utrymme så är det inte konstigt att man tänker sej att det är han själv som har haft med sej sprängämne och skadat sej själv. Då faller det sej naturligt att man tänker sej att han har tagit sprängämnet från sin arbetsplats. Tror inte att det räknas som förtal.
Att det skulle vara någon annan som sprängt honom i detta utrymme eller bistått med sprängämne är nog helt uteslutet.
Citera
2021-11-09, 22:00
Medlem
Citat:
Notera att DAs föräldrar tvingas till uttalanden till tidningar, inlägg i Facebook, demonstration utanför polishus av förtvivlan och sorg.
De sökte desperat i månader efter sin försvunna son, när hans kvarlevor hittades av en privatperson i Tyresta ville de naturligtvis bli upplysta om omständigheterna kring hans död.

Redan under mars månad borde anhöriga blivit informerade närmare om utredningsproceduren av polisen. Bättre kommunikation skulle utan tvekan lugnat och hjälpt anhöriga i sitt sorgearbete. Det är saknaden av dialog och tystnaden som kan förklara deras agerande.

Jag håller med dig om att DA s anhöriga borde få en relevant information på den nivå som kan anses rimlig i fallet. Om de fått info men inte förstått eller kunnat ta till sig den så anser jag att polisen faktiskt bör göra ett försök till. OCH VIKTIGT. Anhöriga bör dessutom se till att ha med sig proffs till stöd och hjälp.
Nu höll jag med dig.
Jag hoppas då att du även kan hålla med och inse att det är uppenbart att det rör sig om ett självmord.

Håller dock inte helt med dig om att det bara är avsaknaden av info som förklarar anhörigas beteende.
Deras, och även bästa vännens, beteende var initialt mycket märkligt.
Jag har viss förståelse att polisen håller dem kort.
Men som sagt. Gör om, gör rätt
Citera
2021-11-10, 08:42
Bannlyst
Hej.

* Igår hade det gått 2 veckor sen ett par kriminalare lovade att lämna mer detaljerad information till Deniz pappa om vad utredningen kom fram till.
Nån som vet om pappan har fått nån mer info från polisen??

* Den här advokaten som anhöriga har anlitat, hur gick det med hans arbete och försök med att få ut den sekretess-belagda utredningen??
Lyckades han eller mjölkade han bara dom anhöriga på pengar??

* Den här namninsamlingen som några vänliga själar samlade ihop, är den inlämnad till polisen??
Blev det nån respons på den insamlingen??

Från botten av mitt hjärta så hoppas jag att polisens utredare denna gången gör ett undantag och berättar så detaljerat dom kan för Deniz pappa, inom ramarna av den svenska lagen gällande sekretess, och på ett ännu tydligare sätt förklarar ännu en gång att Deniz verkligen tog sitt liv genom att spränga sig och att man efter 4 månader inte kan fastställa ett exakt dödsdatum utan att det rimligtvis skedde i nära anslutning till försvinnandet.
Denna informationen har anhöriga redan fått, vi har fått den, men jag hoppas verkligen att polisen hittar ett sätt att så tydligt som möjligt förklarar det så Deniz pappa förstår.

Jag förstår att dom hög-aktade sin son. Jag förstår att dom var väldigt stolta över honom och jag förstår att dom såg honom som en "speciell soldat" i det svenska försvaret och att dom bottenlöst älskade sin son. Dom förväntade sig till o med ett uttalande från självaste Erdogan.
Och på grund av denna hög-aktning av sin son som tjänade i det svenska försvaret så tror jag att dom inte kan acceptera att att han dog genom självmord. Han var större än så i deras ögon.
Deniz skulle ha förtjänat en parad genom gatorna i sin kista med landsledare längs gatorna som sörjer och självaste Erdogan som håller ett tal på begravningen, enligt dom anhöriga.
Deniz var ju en hjälte i pappans ögon, och därför kan han inte acceptera polisens utredning som visar att hans son tog självmord. Det gissar jag på är anledningen till att anhöriga inte kan släppa detta.

Det dom inte förstår är att Deniz var en vanlig jägarsoldat som gått olika kurser för att förtjäna sina olika märken. Det är många som gått alla dom kurserna och fungerar ungefär som att en civil gör en "svensk klassiker" fast inom det militära.
Han var ingen hemlig soldat eller hemlig på något annat sätt utan fanns helt öppet både i verkliga livet och på sociala medier.
Med andra ord en helt vanlig kille som arbetade inom försvaret och som var en mycket bra och omtyckt soldat med många vänner, alltså en helt vanlig kille.
Uppenbarligen så led han av nån form av ångest eller annan problematik som gjorde att han själv valde att ta sitt liv, och själv valde att inte berätta varför till sina föräldrar, utan Deniz val har gjort att föräldrarna nu idag får leva i ovisshet. Kanske finns en anledning till att Deniz inte ville berätta om sina problem för sina föräldrar fast det tog han med sig i graven.
Det dör hundratals Turkar i Sverige varje år och tyvärr så skiter Erdogan blanka fan i det. Varför skulle Erdogan bry sig om Deniz som valt att tjäna ett annat land? Deniz var så långt ifrån en Turkisk hjälte som kanske hans anhöriga vill få det till.
Med andra ord så var det inget speciellt över huvud taget med Deniz utan han var helt enkelt en snäll trevlig kille med många vänner som arbetade och hade lägenhet precis som vem som helst, och som nu valde att ta sitt liv.
Och just det tror jag att hans pappa har så svårt att acceptera för i pappans ögon var Deniz en hjälte.

Verkligheten är inte bättre än att Deniz självmord bara hamnar i statistiken bland alla andra självmord och utredningen arkiveras med sekretess.
Men som jag skrev tidigare så hoppas jag denna gång att polisen ser lite mellan fingrarna och på ett tydligt sätt förklarar detta för Deniz pappa så den stackars gamla mannen kan få nån form av lugn i själen.

Ha det gott

// Avd.9
Citera
2021-11-10, 10:44
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Men som jag skrev tidigare så hoppas jag denna gång att polisen ser lite mellan fingrarna och på ett tydligt sätt förklarar detta för Deniz pappa så den stackars gamla mannen kan få nån form av lugn i själen.

Jag håller med vad du skrivit, tyvärr så befarar jag att oavsett om de ger honom full insyn i utredningen så kommer han aldrig att acceptera det. Jag hoppas att jag har fel, men jag får intrycket av att hans kamp går ut på att bevisa att hans son inte begick självmord och att alla andra svar kommer att viftas bort. Jag har dessvärre sett detta hända i andra fall där folk har gått bort på grund av olyckor/självmord (Kendrick Johnsons död till exempel).
Citera
2021-11-10, 12:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.

* Igår hade det gått 2 veckor sen ett par kriminalare lovade att lämna mer detaljerad information till Deniz pappa om vad utredningen kom fram till.
Nån som vet om pappan har fått nån mer info från polisen??

* Den här advokaten som anhöriga har anlitat, hur gick det med hans arbete och försök med att få ut den sekretess-belagda utredningen??
Lyckades han eller mjölkade han bara dom anhöriga på pengar??

* Den här namninsamlingen som några vänliga själar samlade ihop, är den inlämnad till polisen??
Blev det nån respons på den insamlingen??

Från botten av mitt hjärta så hoppas jag att polisens utredare denna gången gör ett undantag och berättar så detaljerat dom kan för Deniz pappa, inom ramarna av den svenska lagen gällande sekretess, och på ett ännu tydligare sätt förklarar ännu en gång att Deniz verkligen tog sitt liv genom att spränga sig och att man efter 4 månader inte kan fastställa ett exakt dödsdatum utan att det rimligtvis skedde i nära anslutning till försvinnandet.
Denna informationen har anhöriga redan fått, vi har fått den, men jag hoppas verkligen att polisen hittar ett sätt att så tydligt som möjligt förklarar det så Deniz pappa förstår.

Jag förstår att dom hög-aktade sin son. Jag förstår att dom var väldigt stolta över honom och jag förstår att dom såg honom som en "speciell soldat" i det svenska försvaret och att dom bottenlöst älskade sin son. Dom förväntade sig till o med ett uttalande från självaste Erdogan.
Och på grund av denna hög-aktning av sin son som tjänade i det svenska försvaret så tror jag att dom inte kan acceptera att att han dog genom självmord. Han var större än så i deras ögon.
Deniz skulle ha förtjänat en parad genom gatorna i sin kista med landsledare längs gatorna som sörjer och självaste Erdogan som håller ett tal på begravningen, enligt dom anhöriga.
Deniz var ju en hjälte i pappans ögon, och därför kan han inte acceptera polisens utredning som visar att hans son tog självmord. Det gissar jag på är anledningen till att anhöriga inte kan släppa detta.

Det dom inte förstår är att Deniz var en vanlig jägarsoldat som gått olika kurser för att förtjäna sina olika märken. Det är många som gått alla dom kurserna och fungerar ungefär som att en civil gör en "svensk klassiker" fast inom det militära.
Han var ingen hemlig soldat eller hemlig på något annat sätt utan fanns helt öppet både i verkliga livet och på sociala medier.
Med andra ord en helt vanlig kille som arbetade inom försvaret och som var en mycket bra och omtyckt soldat med många vänner, alltså en helt vanlig kille.
Uppenbarligen så led han av nån form av ångest eller annan problematik som gjorde att han själv valde att ta sitt liv, och själv valde att inte berätta varför till sina föräldrar, utan Deniz val har gjort att föräldrarna nu idag får leva i ovisshet. Kanske finns en anledning till att Deniz inte ville berätta om sina problem för sina föräldrar fast det tog han med sig i graven.
Det dör hundratals Turkar i Sverige varje år och tyvärr så skiter Erdogan blanka fan i det. Varför skulle Erdogan bry sig om Deniz som valt att tjäna ett annat land? Deniz var så långt ifrån en Turkisk hjälte som kanske hans anhöriga vill få det till.
Med andra ord så var det inget speciellt över huvud taget med Deniz utan han var helt enkelt en snäll trevlig kille med många vänner som arbetade och hade lägenhet precis som vem som helst, och som nu valde att ta sitt liv.
Och just det tror jag att hans pappa har så svårt att acceptera för i pappans ögon var Deniz en hjälte.

Verkligheten är inte bättre än att Deniz självmord bara hamnar i statistiken bland alla andra självmord och utredningen arkiveras med sekretess.

Ha det gott

// Avd.9

Hej. Tack för ditt sakliga, kloka och medmänskliga inlägg.
Citera
2021-11-10, 12:55
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Jag hoppas att jag slipper skriva en lista med namn, men det är fler än @Anedin och jag i tråden som har avvikande åsikter än er om DAs fall.

Notera att @Anedin och jag inte ens bemödar oss att besvara din och @Vaxads inlägg med samma fula stil och ton, det kan vara ett tecken på att vi är seriösare än er och låter oss inte bli påverkade av era förolämpningar.
Nu skrev jag ju dock "typ". Som i "ungefär".
Jag räknar inte med oneliners, troll, medium och överdrivna teorier.
Av oss som är aktiva och ändå skriver sakligt... (även om vissa är mer elaka än andra så gör dom flesta som är aktiva här det. ) Så är det bara du och Anedin.. Plus någon enstaka som är in ibland kanske. Men som sagt... det är "typ" bara ni två som hörs och syns med dessa förnekelser till självmord.

Nu förstår jag inte vad sarkasm mot person och hård ton generellt har med hur seriös man är i sina teorier att göra?

Fakta är att man gått ut med att han är sprängd, fakta är att man inte misstänker brott. Vad finns det för alternativ tycker du? Mamman gick väl själv ut med att man sagt att han gjort det själv. Sen får du gärna förklara varför det skulle vara mindre seriöst att hålla fast vid en sådan linje än att börja hänvisa till medium och statliga konspirationer. Du verkar ju fortfarande tro att myndigheter medvetet håller inne med information av andra skäl än sekretess som finns vid alla FU och i synnerhet självmord. Det enda motargumentet till självmord i dagsläget bygger ju på konspirationsteorier. Hur du får det till mer seriöst än oss som håller oss till informationen vi får av familjen, media och Polisen tycker jag är mycket underligt. Sen hur man skriver till folk, om man är arg, ledsen eller sarkastisk har inte ett skit med det att göra. Klarar man inte av den tonen finns det ju faktiskt andra platser man kan diskutera på än flashback.

Och åter igen, om du tittar till min historik i dessa två DA trådar så ser du att jag inte alls haft problem att diskutera med oliktänkande. Och att jag faktiskt inte alls trodde på självmordsteorin inledningsvis. Jag bemöter som sagt Anedin som jag gör för att människan vägrar förstå det "vi" skriver, inte vad vi tycker... Och det är viktigt att du förstår det. För det är en jävligt stor skillnad.
Man kommer med fakta, delar länkar, förklarar ingående hur lagar och regler fungerar. Men sen svarar inte ens människan på det. Och så kommer frågan igen, och igen. Det har varit så sedan hen blev aktiv i tråden. Alla har vi våra gränser för hur mycket vi orkar. Som jag skrev innan, vi är många som har haft otroligt svårt för Anedins sätt att skriva, attityd och konstiga upprepningar sedan personen blev aktiv. Min inkorg är full av PM från folk som tror att människan är ett UFO. Att du inte ser det är inte så konstigt, eftersom ni tycker lika. Och då blir det en helt annan sak.
Citera
2021-11-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lite korrigeringar av texten för bättre läsbarhet.

Tack för din korrigering! Man anar vilka de "alkade kärringar" och "Benzo-fröknarna" kan vara.
Hoppas DA inte hade med den här typen av människor att göra, som kunde ha lett till hans död!?
Tänker på "kaptenen" i Norrland som fått sparken mm. märkligheter. Ända från Malmö till Norra Norrlands inland härjas det ju, nära militära anläggningar? (enligt media) 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in