2021-11-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Kräver inte det två referenspunkter? Hur kan det snurra åt olika håll runt samma stjärna? Som man inte borde se på ett klot så. Eller menar du att den försvinner när vi snurrar, kommer tillbaks och snurrar runt den som de där vid den platsen är vana vid?
Så du har inte förstått det än, trots att du säger att du är vuxen. Stjärnhimlen snurrar kring Polaris på norra halvklotet och runt södra korset på södra halvklotet. Man ser det södra korset rakt söderut från Australien, Afrika och Sydamerika, och det södra korset står rakt i söder utan att röra sig. Kan du förklara det?
Citera
2021-11-10, 15:11
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Så du har inte förstått det än, trots att du säger att du är vuxen. Stjärnhimlen snurrar kring Polaris på norra halvklotet och runt södra korset på södra halvklotet. Man ser det södra korset rakt söderut från Australien, Afrika och Sydamerika, och det södra korset står rakt i söder utan att röra sig. Kan du förklara det?

Det södra korset står rakt i söder utan att röra sig. Polaris står i norr, ok?
Har du sett en timelapse på solen då den bildar ett evighetstecken?
Om stjärnorna kanske följer samma mönster förklaras det väl bäst så.
Men himmlafenomen kan vara jävligt svåra att tyda.
Citera
2021-11-10, 15:17
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Hur vet du inte att trycket minskar i ett slutet system och övergår i t,ex plasma som sluter in oss. Säger inte att det är så men du som jag nyss drar slutsatser vi bara kan filosofera om.

Finns inget att filosofera om när det gäller vår förståelse om plasma. Det är elektriskt laddad materia som pumpar ur sig elektromagnetisk strålning. Vi ser plasma under norrsken. Men vi ser inte norrsken 24 timmar om dygnet vilket vi skulle om det fanns någon sanning i ditt påstående. Det är alltså falskt.

Citat:

Om du spenderat några år att leta bevis för att solen inte går ner utan bort kommer du garanterat hitta det. Tips, fokusera på en öken. Rekommenderar du tar några år och gräver, inget jag säger kommer göra nåt.
Hur vet du solen lyser underifrån å inte igenom. Vart har du observerat det, nära vatten?

Jag har observerat solen genom solfilter. Vare sig solen eller månen skiftar i storlek under dagen och det är inget som någon observerat. Någonsin.
Jag befann mig på ett flygplan. Vi flög genom molntäcket. Solen lös på undersidan. På ovansidan var det mörkt.
Det var inte nära vatten.

Citat:

Hur förklarar du vinklarna på solstrålarna genom moln kan trianguleras och fastslå att solen inte är speciellt långt ovan molnen?

6000 km ovanför molnen enligt plattjordsmodellen. Inte speciellt långt ovanför jämfört med det riktiga avståndet men ändå för högt för att något med verkliga observationer ska kunna stämma överens med plattjordsmodellen.
Citera
2021-11-10, 15:19
Medlem
Citat:
Förstå högstadiefysik?
Vi kritiserar högstadiefysik för vi är vuxna nu och förstår bättre.

Stjärnorna snurrar åt olika håll runt samma stjärna alltså?
Som du ser från botten och toppen på jorden förenklat?
Citat:
Kräver inte det två referenspunkter? Hur kan det snurra åt olika håll runt samma stjärna? Som man inte borde se på ett klot så. Eller menar du att den försvinner när vi snurrar, kommer tillbaks och snurrar runt den som de där vid den platsen är vana vid?
Du förstår uppenbarligen inte högstadiefysiken du kritiserar...

Polstjärnan och södra korset är inte samma stjärna
Norra stjärnhimlen roterar motsols med polstjärnan i centrum och södra stjärnhimlen roterar medsols med södra korset i centrum

Citat:
Så om jorden roterar är den rund? Förklara hur du får till det?
Kan väl rotera som en CD skiva?
Förklara stjärnhimlens rotation runt polstjärnan och södra korset på en platt jord som roterar som en CD skiva.
Citera
2021-11-10, 15:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Exakt, det krävs två referenspunkter. Det är ju detta som motbevisar den platta jorden samt bevisar den klotformade jorden.

Södra korset är södra halvklotets Polstjärna.
Är egentligen ett stjärntecken där själva södra Polstjärnan som är oftast lite för svag för att ses med blotta ögat ligger i Södra korset.

Så Södra korset ligger rakt ovanför Sydpolen och norra Polstjärnan ligger rakt ovanför Nordpolen.
Och då kommer man se alla stjärnor rotera medsols runt Södra korset på södra halvklotet och alla stjärnor rotera motsols runt norra Polstjärnan på södra halvklotet.

Vid ekvatorn ser man istället hur stjärnorna reser sig rakt upp från öster och går ner i väster om man tittar rakt åt öster. Tittar man åt norr det man hur dom roterar motsols. Tittar man åt söder så roterar dom medsols.

Allt detta är ett sådant starkt bevis för en klotformad jord samt ett sådant starkt bevis mot en platt jord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Finns inget att filosofera om när det gäller vår förståelse om plasma. Det är elektriskt laddad materia som pumpar ur sig elektromagnetisk strålning. Vi ser plasma under norrsken. Men vi ser inte norrsken 24 timmar om dygnet vilket vi skulle om det fanns någon sanning i ditt påstående. Det är alltså falskt.

Jag har observerat solen genom solfilter. Vare sig solen eller månen skiftar i storlek under dagen och det är inget som någon observerat. Någonsin.
Jag befann mig på ett flygplan. Vi flög genom molntäcket. Solen lös på undersidan. På ovansidan var det mörkt.
Det var inte nära vatten.

6000 km ovanför molnen enligt plattjordsmodellen. Inte speciellt långt ovanför jämfört med det riktiga avståndet men ändå för högt för att något med verkliga observationer ska kunna stämma överens med plattjordsmodellen.

Ok. Det med flygplanet är det starkaste beviset jag läst här. Trevligt med nån som har nåt att komma med. Även om det är en anekdot.

Med allt jag läst och sett verkar det nästan som kvantfysik är i spel här. Medvetande, tankegångar kanske påverkar mer vad vi observerar än vad vi tror.
Citera
Medlem
Citat:
Det södra korset står rakt i söder utan att röra sig. Polaris står i norr, ok?
Har du sett en timelapse på solen då den bildar ett evighetstecken?
Om stjärnorna kanske följer samma mönster förklaras det väl bäst så.
Men himmlafenomen kan vara jävligt svåra att tyda.
Evighetstecken, vad är det? Att södra korset står rakt mot söder överallt gör att söder är i en viss riktning över hela jorden. Det är helt naturligt på en rund jord, men hur är det möjligt på en platt? Säg mig det.
Citera
2021-11-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du förstår uppenbarligen inte högstadiefysiken du kritiserar...

Polstjärnan och södra korset är inte samma stjärna
Norra stjärnhimlen roterar motsols med polstjärnan i centrum och södra stjärnhimlen roterar medsols med södra korset i centrum

Förklara stjärnhimlens rotation runt polstjärnan och södra korset på en platt jord som roterar som en CD skiva.

Nä det var ju det jag gjorde mig löjlig över.

Dualitet. Kolla lite timelapse över hur solen beter sig. Alignamin el nåt sånt heter det.
Det roterar som en 8 över disken.
Citera
2021-11-10, 15:34
Medlem
Citat:
Nä det var ju det jag gjorde mig löjlig över.

Dualitet. Kolla lite timelapse över hur solen beter sig. Alignamin el nåt sånt heter det.
Det roterar som en 8 över disken.
Det där var inte svar på norra och södra stjärnhimlens rotation.
Förklara stjärnhimlens motsatta rotation runt polstjärnan och södra korset på en platt jord som roterar som en CD skiva.
Citera
2021-11-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det där var inte svar på norra och södra stjärnhimlens rotation.
Förklara stjärnhimlens motsatta rotation runt polstjärnan och södra korset på en platt jord som roterar som en CD skiva.

I en 8 roterar det åt ena hållet för att byta åt andra osv i evigheter.
Eftersom solen beter sig som en 8 kanske det ligger nåt i det.
Citera
2021-11-10, 15:49
Medlem
Citat:
Jag måste fråga: Förstår du verkligen inte detta? Australien, Afrika och Sydamerika ligger långt ifrån varandra. Ändå har de södern åt samma håll, nämligen motsatsen till norr. På en platt jord måste södern peka åt helt olika håll. Du har verkligen inte kommit på något som liknar en förklaring.
Citera
2021-11-10, 15:56
Medlem
Citat:
Solens position fotograferad från samma plats vid samma tid på dagen förändras i mönstret av en 8 under ett år, men frågan gällde stjärnhimlens rotation varje dygn.
Norra respektiven södra stjärnhimlen i timelapse uppvisar en cirkelformad rörelse runt polstjärnan respektive södra korset, men i motsatta rotationsriktningar.
Din förklaring till stjärnhimlens motsatta rotation runt polstjäran på norr om ekvatorn respektive runt södra korset på söder om ekvatorn på en platt jord som roterar som en CD skiva är svår förstå.
Kan du utveckla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in