2021-11-10, 14:11
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Hur menar du det bevisar gravitation? Och hur gör gravitation en platt jord omöjlig?

Flera skäl men ett av dom är: Ju längre söderut du kommer, alltså närmare kanten ju mer skulle du känna en dragkraft bakåt. Dvs ju längre ut mot kanten du går ju mer skulle det likna att gå upp för en brantare och brantare backe.
Citera
2021-11-10, 14:13
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Flera skäl men ett av dom är: Ju längre söderut du kommer, alltså närmare kanten ju mer skulle du känna en dragkraft bakåt. Dvs ju längre ut mot kanten du går ju mer skulle det likna att gå upp för en brantare och brantare backe.

Har du varit vid kanten och inte känt en dragningskraft bakåt alltså?
Länka gärna klipp av din strapats och data angående gravitationens dragningskraft.
Citera
2021-11-10, 14:16
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Hur menar du det bevisar gravitation? Och hur gör gravitation en platt jord omöjlig?

Minskningen av lufttrycket med höjden bevisar att rymden är verklig. Vikten av luften ( = tryck) minskar med höjden eftersom att det blir allt mindre luft ju högre man kommer. Det enda som håller kvar luften är gravitation då luft har massa.
En massa så stor som jordens skulle omedelbart fördela sig i en form med den mest balanserade jämviktsformen. Den formen är sfären. Så även om jebus viftade med fingrarna och skapade en platt jord så skulle den omformas till en sfär.
Citera
2021-11-10, 14:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Länka gärna klipp av din strapats och data angående gravitationens dragningskraft.

Det säger sig själv, Ju mer massa du har bakåt ju mer kommer du dras dit.
Citera
2021-11-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Minskningen av lufttrycket med höjden bevisar att rymden är verklig. Vikten av luften ( = tryck) minskar med höjden eftersom att det blir allt mindre luft ju högre man kommer. Det enda som håller kvar luften är gravitation då luft har massa.
En massa så stor som jordens skulle omedelbart fördela sig i en form med den mest balanserade jämviktsformen. Den formen är sfären. Så även om jebus viftade med fingrarna och skapade en platt jord så skulle den omformas till en sfär.

Ok. Minskat lufttryck bevisar minskat lufttryck.
Du kan inte veta vad det är som agerar på det.
Gravitation i sig är väl inget No No för mig men att det skulle orsaka en krökning är där jag inte tycker det finns tillfredsställande bevis.
Citera
2021-11-10, 14:23
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Här: https://youtu.be/VNqNnUJVcVs

35 sekunder in finns en simulering hur gravitationen skulle se ut på en platt värd.
Citera
2021-11-10, 14:24
Medlem
Citat:
Det säger sig själv, Ju mer massa du har bakåt ju mer kommer du dras dit.

Ok. Är väl därför det är så svårt att nå kanten då. Lika gärna. Så kan ju hänvisa till ditt inlägg när folk frågar om kanten. Gravitationen låter oss inte gå dit?
Citera
2021-11-10, 14:29
Medlem
Citat:
Här: https://youtu.be/VNqNnUJVcVs

35 sekunder in finns en simulering hur gravitationen skulle se ut på en platt värd.

Ok. En YouTube video? Det funkar ju inte som bevis i denna tråd. Har jag fått förklarat flera gånger.

Men det är väl förklaringen ingen når "kanten" då. Ser inge bevis för en sfär alls.
Citera
2021-11-10, 14:37
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ok. En YouTube video? Det funkar ju inte som bevis i denna tråd. Har jag fått förklarat flera gånger.

Men det är väl förklaringen ingen når "kanten" då. Ser inge bevis för en sfär alls.

Du frågade efter en länk och fick en.

Men titta på simuleringen, den är bara ett par minuter lång och förklara varför den inte stämmer.
Citera
2021-11-10, 14:41
Medlem
Citat:
Du frågade efter en länk och fick en.

Men titta på simuleringen, den är bara ett par minuter lång och förklara varför den inte stämmer.

Mm exakt som jag länkade förut och fick till svar av många att jag länka en YouTube video som är bara, ja jag vet inte vad dom mena. Om vsauce har rätt har han rätt men i min mening är han väldigt simpel.

Har sett den många ggr. Finner inget av värde i den. Annat än om man vill fantisera lite om hur saker skulle kunna vara med en globmodell lagd på en plattmodell.
Och det är just därför den inte stämmer. För han försöker använda skollogik till en helt annan förklaringsmodell som han inte har lärt sig, uppenbarligen.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-11-10 kl. 14:45.
Citera
2021-11-10, 14:48
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ok. Minskat lufttryck bevisar minskat lufttryck
vilket bevisar att jorden inte är ett slutet system vilket är plattjordens huvudtes. Vidare bevisar det rymden var ickeexistens också är ett krav för plattjorden.

Citat:

Du kan inte veta vad det är som agerar på det.

Jag vet att tryck är kraft över yta. Jag vet att denna kraft kommer från luftens massa och jag vet att jordens massa ger den kraften via gravitation.

Citat:

Gravitation i sig är väl inget No No för mig men att det skulle orsaka en krökning är där jag inte tycker det finns tillfredsställande bevis.

Solnedgången och soluppgången. Det jag sa om moln upplysta av solen underifrån. Någon liten kommentar på det?
Citera
2021-11-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
vilket bevisar att jorden inte är ett slutet system vilket är plattjordens huvudtes. Vidare bevisar det rymden var ickeexistens också är ett krav för plattjorden.

Jag vet att tryck är kraft över yta. Jag vet att denna kraft kommer från luftens massa och jag vet att jordens massa ger den kraften via gravitation.

Solnedgången och soluppgången. Det jag sa om moln upplysta av solen underifrån. Någon liten kommentar på det?

Hur vet du inte att trycket minskar i ett slutet system och övergår i t,ex plasma som sluter in oss. Säger inte att det är så men du som jag nyss drar slutsatser vi bara kan filosofera om.

Ok jag vet det också. Om jag tror på det är en annan sak.

Om du spenderat några år att leta bevis för att solen inte går ner utan bort kommer du garanterat hitta det. Tips, fokusera på en öken. Rekommenderar du tar några år och gräver, inget jag säger kommer göra nåt.
Hur vet du solen lyser underifrån å inte igenom. Vart har du observerat det, nära vatten?

Hur förklarar du vinklarna på solstrålarna genom moln kan trianguleras och fastslå att solen inte är speciellt långt ovan molnen?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-11-10 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in