2021-11-09, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Det er en hypotese god som noen kanskje. Jeg tror aksjonen var planlagt utført når TH vanligvis drar på jobb. Bil observert 07.56.

Dette ble som kjent en umulighet, da TH ikke reiste før en time senere. Bil 08.56

Planen var altså å utføre dette før avtalen med elektrikeren slik at han dumpet opp i dette og tilkalte politiet. Polititet hadde kanskje først rykket inn med beskjedne midler, men dette ville straks endret seg når de ble gjort kjent med hva som hadde skjedd. Flere tilkalles, i løpet av dager kanskje helikoptre, bikkjer og ikke minst media på plass.

Vi er gjort kjent med Fru Hagens skjebne om så skulle skje. Jeg tror Bitcoin kode 3, om jeg ikke husker feil, hadde ramlet inn innen helgen var endt dersom noen andre enn TH hadde ankommet stedet og tilkalt politiet.

Da er man ikke lengre i behov av kryptorigget, som vi vet senere kun er tatt sporadisk i bruk.

Elektrikeren dukket som kjent ikke opp og andre planer kan ha blitt lagt for å påkalle oppmerksomhet rettet mot huset/åstedet.

Må si jeg har vanskelig for å tro at ytterdøren i S4 har stått på vidt gap, fra TH dro på jobb like over 9. Dyr kunne kommet inn. Hunder. Eller folk som lufter hunder har gått forbi, hunder kunne ha dratt i båndet og varslet. Katter. Det finnes sikkert katter i nabolaget. Rotter og mus. Nei. Æsj.

Som nevnt tidligere, det burde gå an å lese av strømmåleren om ytterdøren sto åpen fra litt over ni til halv to. Vel tre timer, oppimot tre og en halv time.

Jeg husker at TH la merke til bakhonet, som skal ha ligget "litt diagonalt" foran ytterdøren, dørmatten lå skjevt, og at "alle lysene sto på" fordi de pleide visst ikke det. Det han skal ha fortalt selv.

Dette slepesporet burde vel ha luktet, men kanskje ikke om ytterdøren sto åpen? Ville vært lettere å overse kanskje?

Kan hende du er inne på noe. Det kommer også an på hva TH har fortalt. Om ytterdøren virkelig sto åpen er det vel ingen grunn for han til å lyve om dette for politiet.

Å ikke fortelle noe om ytterdøren var låst eller ulåst, er muligens mediestrategi fra politiets side. Informasjon som ikke skal offentliggjøres. Av en eller annen grunn.

Citat:
Ursprungligen postat av LH07
kan overvåkningsvideo være manipulert.

Ja hvem vet. Det er lyst utenfor Futurum da Lue-mannen spaserte forbi 07:36 normaltid.

Det ser ihvertfall slik ut. Men video-opptakene som er offentliggjorte er nok behandlet for å bli så klare og tydelige som mulig.

Så det er vanskelig å si uten å ha sett ubearbeidede originalopptak. Og de får vi nok ikke se før under straffesaken som vil komme.
Citera
2021-11-09, 07:01
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Må si jeg har vanskelig for å tro at ytterdøren i S4 har stått på vidt gap, fra TH dro på jobb like over 9. Dyr kunne kommet inn. Hunder. Eller folk som lufter hunder har gått forbi, hunder kunne ha dratt i båndet og varslet. Katter. Det finnes sikkert katter i nabolaget. Rotter og mus. Nei. Æsj.

Må si jeg har lite til ingen tro på at det var meningen at noen andre skulle spasere inn i S4 i løpet av dagen. Aller minst elektrikeren eller noen andre av naboene.

Tvert imot tror jeg elektrikerens og sønnens anrop til AEs telefon 09:48 og 09:52 har satt fart på den
eller de som var på åstedet da. Liket var kanskje allerede pakket inn og anbragt i bagasjerommet til
en bil i garasjen. Man var i ferd med å vaske/rydde/rigge, og så måtte man bare ta bøtta og den
møkkete kluten og komme seg til h**vete ut derfra. Tror jeg.
Citera
2021-11-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Må si jeg har lite til ingen tro på at det var meningen at noen andre skulle spasere inn i S4 i løpet av dagen. Aller minst elektrikeren eller noen andre av naboene.

Tvert imot tror jeg elektrikerens og sønnens anrop til AEs telefon 09:48 og 09:52 har satt fart på den
eller de som var på åstedet da. Liket var kanskje allerede pakket inn og anbragt i bagasjerommet til
en bil i garasjen. Man var i ferd med å vaske/rydde/rigge, og så måtte man bare ta bøtta og den
møkkete kluten og komme seg til h**vete ut derfra. Tror jeg.

Jeg vet ikke men jeg ser ikke bort fra at TH kan ha planlagt det sånn. At noen skulle oppdage at døren var åpen, forstå at noe alvorlig hadde skjedd og varsle politiet.

Slik at "kidnappingen" ble kjent. Slik at TH slapp å varsle politiet selv. Slik at det ville ha haglet inn med falske løsepengekrav som ville ha forstyrret etterforskningen. Jeg har jo hele tiden trodd at tidlig offentliggjøring inngikk i originalplanen.

Men, jeg vet ikke. Jeg håper bare at politiet har en klar oppfatning av handlingsforløpet. Og at vi får svar på hva som skjedde. En dag.
Citera
2021-11-10, 07:28
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg vet ikke men jeg ser ikke bort fra at TH kan ha planlagt det sånn. At noen skulle oppdage at døren var åpen, forstå at noe alvorlig hadde skjedd og varsle politiet.

Slik at "kidnappingen" ble kjent. Slik at TH slapp å varsle politiet selv. Slik at det ville ha haglet inn med falske løsepengekrav som ville ha forstyrret etterforskningen. Jeg har jo hele tiden trodd at tidlig offentliggjøring inngikk i originalplanen.

Nei. Det virker ikke troverdig. Hadde noen entret huset og fått øye på slepesporene, så
hadde de kanskje skjønt at noe ikke var som det skulle. Men det hadde ikke vært åpenbart
at AE var bortført eller at noe kriminelt hadde skjedd. Nå vet jo vi hva som sto i brevet
som (angivelig) lå på stolen i gangen, men vi har også hørt at det lå inni en konvolutt.
Ville det første du tenkte da du evt. gikk inn der tidlig ettermiddag 31.10.2018 vært
at det måtte ha skjedd en bortføring?

Nei, jeg tror den første innskytelsen til de fleste i nabolaget ville vært at AE hadde forulykket.
Hvis de i det hele tatt hadde gått inn i huset. Og den første personen de hadde ringt til, var
vel AE, og når det ikke gikk, ville de ringt TH eller noen andre i familien før de kontaktet
politiet eller ambulanse. Det tror jeg er garantert.

Evt., hvis de kjente til forholdet mellom de to ektefellene, kunne de kanskje tenkt at TH hadde gjort
noe mot henne, eller at hun hadde stukket av. Se på intervjuet med R*lf L*tvik. Han virker å ha skjønt
noe, mener jeg. Eller han har en mistanke. Han er ikke komfortabel med å snakke om TH i det
intervjuet, det er ganske tydelig.

Jeg tror TH skjønte tidlig at han ville være "prime suspect". Han selv fremstilles jo som
veldig mistenksom. Det er derfor vi har hele kidnappingsscenarioet. Han måtte selv finne kidnappingsbrevet og gi det til politiet. Han kunne ikke overlatt dette til tilfeldighetene, fordi
han ikke ville kunne kontrollert hvordan politiet ble presentert for narrativet.
Citera
2021-11-10, 12:15
Medlem
Citat:
Nei. Det virker ikke troverdig. Hadde noen entret huset og fått øye på slepesporene, så
hadde de kanskje skjønt at noe ikke var som det skulle. Men det hadde ikke vært åpenbart
at AE var bortført eller at noe kriminelt hadde skjedd. Nå vet jo vi hva som sto i brevet
som (angivelig) lå på stolen i gangen, men vi har også hørt at det lå inni en konvolutt.
Ville det første du tenkte da du evt. gikk inn der tidlig ettermiddag 31.10.2018 vært

Nei, jeg tror den første innskytelsen til de fleste i nabolaget ville vært at AE hadde forulykket.
Hvis de i det hele tatt hadde gått inn i huset. Og den første personen de hadde ringt til, var
vel AE, og når det ikke gikk, ville de ringt TH eller noen andre i familien før de kontaktet

Evt., hvis de kjente til forholdet mellom de to ektefellene, kunne de kanskje tenkt at TH hadde gjort
noe mot henne, eller at hun hadde stukket av. Se på intervjuet med R*lf L*tvik. Han virker å ha skjønt
noe, mener jeg. Eller han har en mistanke. Han er ikke komfortabel med å snakke om TH i det

Jeg tror TH skjønte tidlig at han ville være "prime suspect". Han selv fremstilles jo som
veldig mistenksom. Det er derfor vi har hele kidnappingsscenarioet. Han måtte selv finne kidnappingsbrevet og gi det til politiet. Han kunne ikke overlatt dette til tilfeldighetene, fordi
han ikke ville kunne kontrollert hvordan politiet ble presentert for narrativet.

Det er jo umulig å si sikkert hvordan det var med ytterdøren i S4. Men jeg synes det er en besnærende tanke. At fullstendig uvitende personer skulle tråkke inn i S4, og tråkke rundt på åstedet. Bidra til mer forvirring. Flere villedende spor.

Hvis AE trodde elektrikeren skulle komme ca 10, og TH visste om avtalen, synes jeg det passer egentlig, at TH satte ytterdøren åpen med et bakhon idet han dro hjemmefra. Jeg tror ikke ytterdøren i S4 er synlig for tilfeldig forbipasserende.

Vi kommer uansett ikke lenger i diskusjonen rundt ytterdøren.

Noe har slått feil i den opprinnelige planen til TH. Siden han nå er siktet for drap eller medvirkning til drap på AE, på andre året. Akkurat hvor og hvorfor det har slått feil, er vanskelig å vite.
Citera
2021-11-10, 12:49
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det er jo umulig å si sikkert hvordan det var med ytterdøren i S4. Men jeg synes det er en besnærende tanke. At fullstendig uvitende personer skulle tråkke inn i S4, og tråkke rundt på åstedet. Bidra til mer forvirring. Flere villedende spor.

Hvis AE trodde elektrikeren skulle komme ca 10, og TH visste om avtalen, synes jeg det passer egentlig, at TH satte ytterdøren åpen med et bakhon idet han dro hjemmefra. Jeg tror ikke ytterdøren i S4 er synlig for tilfeldig forbipasserende.

Det er ikke normalt å gå rett inn i andres bolig med mindre man er "husvarm".
Ergo er det sannsynligvis bare nærmeste familie som ville tråkket over dørstokken.
Såvidt vi vet ringte elektrikeren nettopp for å forsikre seg om at noen var hjemme.
Og såvidt vi vet lot han være å dra dit fordi AE ikke svarte på telefonen.
Han ringte heller ikke TH for å spørre hvor AE kunne være, selv om han har uttalt
at han synes det var merkelig at AE ikke svarte eller ringte ham opp igjen.

Hva tenker folk i nabolaget om forsvinningen? Kjøper de kidnappingsnarrativet?
Jeg har en fornemmelse av at de ikke helt tror på det.
Citera
2021-11-10, 13:37
Medlem
Citat:
Det er ikke normalt å gå rett inn i andres bolig med mindre man er "husvarm".
Ergo er det sannsynligvis bare nærmeste familie som ville tråkket over dørstokken.
Såvidt vi vet ringte elektrikeren nettopp for å forsikre seg om at noen var hjemme.
Og såvidt vi vet lot han være å dra dit fordi AE ikke svarte på telefonen.
Han ringte heller ikke TH for å spørre hvor AE kunne være, selv om han har uttalt
at han synes det var merkelig at AE ikke svarte eller ringte ham opp igjen.

Hva tenker folk i nabolaget om forsvinningen? Kjøper de kidnappingsnarrativet?
Jeg har en fornemmelse av at de ikke helt tror på det.

Nei, det er ikke godt å si hva som ville ha skjedd om noen kom og oppdaget at døren sto åpen.

Men, uansett, man ville jo ha varslet noen?

Hvis man ringte AEs telefon, ville man høre telefonen ringe og ringe, uten svar. Man ville kanskje høre valpen i spisestuen.

Jeg ville ihvertfall ikke dratt fra huset uten å lukke ytterdøren. Jeg ville ha ropt, kanskje gått inn i gangen, ropt mer. Og så. Jeg ville kanskje ha tenkt at AE kunne ha falt og skadet seg. Eller bare besvimt. Eller falt om av hjertesvikt, hjerneslag eller lignende.

Ville jeg ikke ha følt en plikt til å undersøke? Vi har jo en alminnelig plikt til å avverge skader, og minst varsle nødetatene om det er fare for liv og helse.

Kanskje løpe igjennom huset, åpne alle dører for å se om hun lå noe sted. Uten å finne noen.

Og så ville jeg lure på hvorfor ytterdøren ble holdt åpen med et bakhon. Holdt AE på å flytte noe tungt inn eller ut av huset? Pleide hun å sette døren åpen slik hvis hun hentet ved til fyring? Kanskje fra garasjen. Kanskje jeg ville ha kikket i garasjen også. Og så tatt en titt på baksiden av huset. Kanskje AE skulle ha ordnet noe i hagen eller lignende. Og falt. Besvimt. Ett eller annet.

Jeg ville ha satt en hel masse spor etter meg. Tror jeg.

Til slutt ville jeg ha varslet noen. Enten familie eller politi. Eller begge deler. Ingen naboer var hjemme. Jeg ville ikke ha forlatt huset med døren ulåst. Ikke uten å varsle.

Bakhonet alene, med lukket men ulåst ytterdør, ville ikke ha virket på samme måten. Tror jeg.

Dette er jo spekulasjoner da. Men jeg tror jeg ville ha undersøkt mye mer om ytterdøren sto på vidt gap, enn om den var lukket.
Citera
2021-11-10, 18:09
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Støre fikk malt huset sitt svart, Stoltenberg leide svart dagmamma.
Jeg kunne ramset opp hundrevis av saker, men det er OT i denne tråden.

Dette er ikke et fenomen som begrenser seg til norge men det er et problem over hele verden at
status skal bety noe i kriminalsaker.

Du mener at det er mange vanlige nordmenn som blir straffet for å få malt huset sitt svart, eller leie dagmamma svart?

Kom gjerne med flere eksempler på norske politikere som slipper straff for sine forbrytelser.
hva med stortingsrepresentant Mazyar Keshvari ble dømt til 11mnd for svindel, stortingsrepr. Hege Haukeland Liadal fra AP som er tiltalt for en lignende sak. Hva med laila bertheussen, konen til dengang sittende justisminister Wara? Hva med tidl AP ordfører Rune Øygard eller tidligere minister Svein Ludviksen fra høyre ?

Jeg kan ikke se at denne påstanden er korrekt idet hele tatt.
Senast redigerad av tjallabais 2021-11-10 kl. 18:12.
Citera
2021-11-10, 18:57
Medlem
Citat:
Nei, det er ikke godt å si hva som ville ha skjedd om noen kom og oppdaget at døren sto åpen.

Men, uansett, man ville jo ha varslet noen?

Hvis man ringte AEs telefon, ville man høre telefonen ringe og ringe, uten svar. Man ville kanskje høre valpen i spisestuen.

Jeg ville ihvertfall ikke dratt fra huset uten å lukke ytterdøren. Jeg ville ha ropt, kanskje gått inn i gangen, ropt mer. Og så. Jeg ville kanskje ha tenkt at AE kunne ha falt og skadet seg. Eller bare besvimt. Eller falt om av hjertesvikt, hjerneslag eller lignende.

Ville jeg ikke ha følt en plikt til å undersøke? Vi har jo en alminnelig plikt til å avverge skader, og minst varsle nødetatene om det er fare for liv og helse.

Kanskje løpe igjennom huset, åpne alle dører for å se om hun lå noe sted. Uten å finne noen.

Og så ville jeg lure på hvorfor ytterdøren ble holdt åpen med et bakhon. Holdt AE på å flytte noe tungt inn eller ut av huset? Pleide hun å sette døren åpen slik hvis hun hentet ved til fyring? Kanskje fra garasjen. Kanskje jeg ville ha kikket i garasjen også. Og så tatt en titt på baksiden av huset. Kanskje AE skulle ha ordnet noe i hagen eller lignende. Og falt. Besvimt. Ett eller annet.

Jeg ville ha satt en hel masse spor etter meg. Tror jeg.

Til slutt ville jeg ha varslet noen. Enten familie eller politi. Eller begge deler. Ingen naboer var hjemme. Jeg ville ikke ha forlatt huset med døren ulåst. Ikke uten å varsle.

Bakhonet alene, med lukket men ulåst ytterdør, ville ikke ha virket på samme måten. Tror jeg.

Dette er jo spekulasjoner da. Men jeg tror jeg ville ha undersøkt mye mer om ytterdøren sto på vidt gap, enn om den var lukket.

Du ville satt en hel masse spor etter deg. Og hvem ville du mest sannsynlig vært om alt gikk etter planen den dagen? Bil 0756? Og TH ikke hadde forsovet seg. En elektriker direkte på åstedet. Observasjon av strips ville kanskje også satt litt panikk i han. Jeg tror han hadde ringt politiet.

Nå kom ikke elektrikeren. Men det betyr ikke at eventuelle gjerningspersoner ikke hadde et håp om at det kunne han gjøre senere og derfor lot de døren stå åpen med et bakhon? Kanskje han brukte være hjemme å spise lunsj for eksempel? Eller at han, som dem, kanskje bare var forsinket og var av typen som ville dukke opp senere? Kanskje de tolket det at han ringte til nettopp det? Kanskje noen bare håpte det?
Senast redigerad av Kokadu 2021-11-10 kl. 19:07. Anledning: Tillegg
Citera
2021-11-10, 19:04
Medlem
Citat:

TH har opplyst at brevet lå i en konvolutt. En konvolutt det ikke er avsatt fingeravtrykk på. Får det deg til å tenke at TH kanskje lyver om akkurat dette? At kanskje brevet ikke lå i en konvolutt, det lå helt åpenlyst for hvem som helst som entret boligen og kunne leses? Også TH når han kom hjem?

Jeg håper politiet i hvertfall tenker tanken på at i den konvolutten lå det aldri noe brev og at de gjør seg noen tanker om hvorfor det var av viktighet å dra den inn av TH i så tilfelle. Men jeg er usikker på om de har kommet i mål på akkurat den faktisk eller om de noensinne gjør det.
Citera
2021-11-10, 19:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
TH har opplyst at brevet lå i en konvolutt. En konvolutt det ikke er avsatt fingeravtrykk på. Får det deg til å tenke at TH kanskje lyver om akkurat dette? At kanskje brevet ikke lå i en konvolutt, det lå helt åpenlyst for hvem som helst som entret boligen og kunne leses? Også TH når han kom hjem?

Jeg håper politiet i hvertfall tenker tanken på at i den konvolutten lå det aldri noe brev og at de gjør seg noen tanker om hvorfor det var av viktighet å dra den inn av TH i så tilfelle. Men jeg er usikker på om de har kommet i mål på akkurat den faktisk eller om de noensinne gjør det.

Jeg nevnte konvolutten i sammenheng med tanken om at noen evt. kunne gått inn i huset, og
at den eller de ikke uten videre ville befattet seg med en anonym konvolutt liggende på en stol i gangen.
Altså, man leser normalt ikke andres post. Med det mener jeg at det er særdeles usannsynlig at
det var meningen at andre enn TH skulle "oppdage" det.

Men man kan jo kanskje tenke seg at brevet ble lagt på stolen, i konvolutt, rett etter ugjerningen
hadde funnet sted. Slik at dersom noen mot formodning skulle gå inn i huset, så var det ihvertfall
ingen tvil senere om at det var blitt lagt igjen en konvolutt.

Videre, angående bakhonet, så tror jeg på kombinasjon av dørstopper og markør for å sjekke
om det hadde vært folk der. Dørstopper, fordi inngangsdøren og døren inn til garasjen begge
svinger utover mot hverandre ("rygg mot rygg"). Da kan man ha plassert bakhonet slik at
begge dørene ble stående åpen når man evt. skulle frakte kroppen fra boligen og ut i garasjen.
Søk på NRK etter artikkelen "På innsiden av Hagens hus". Der ser man tegning av huset, pluss
at man kan også se fra video og bilder at selve inngangsdøren kun er synlig hvis man
beveger seg inn på gårdsplassen - den er ikke synlig hvis man står ved/utenfor porten.
Citera
2021-11-10, 19:29
Medlem
Hvorfor etterlyste de i sin tid en mann med telefon ved Futurumbygget? Det er ingen synlig telefon der.

Det mannen mest trolig gjør er å ta hånden ut av lomma, opp til ansiktet. Mest sannsynlig piller han seg i ansiktet, mellom tennene for å fjerne noe eller i nesa. Uvisst for han snur ansiktet litt til venstre i det han gjør det. Nettopp det man ville gjort dersom man har noen ærender på høyre side av ansiktet og bruker venstre hånd.

Han ser på hånda si etter en «mulig fangst» av ett eller annet han lurte på hva var.

Kanskje de burde gjøre en ny etterlysning av mannen, busemannen er mitt forslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in