2021-11-10, 05:01
Medlem
Funkydudes avatar
Alldeles oavsett utgång lär det bli mer våld. Frias han kommer BLM-rörelsen och dess svans att gå apeshit och extremt våldsamma kravaller lär följa. Frias han däremot är det ju ett godkännande för att komma till protester tungt beväpnad och det är då bara en tidsfråga innan liknande saker händer igen. Rätt som det är så finns flertalet med automatkarbiner på båda sidor och alla vet att ett iväg slängt skott av någon ängslig person räcker för att tända en krutdurk. Det finns gott om personer med våldskapital samt vapen på båda sidor om konflikten. Som gärna går ut och agerar milis, övertygade om att de representerar det "goda". USA är verkligen helt fucked vad gäller inre motsättningar. Jag ser ingenting som tyder på att det kommer bli mindre sådant längre fram. Något som liknar inbördeskrig känns inte allt för avlägset. I alla fall väpnade konflikter som blossar upp här och där med visst mellanrum.

Personligen så kan jag tycka att Rittenhouse borde frias. Det finns i alla fall en hel del styrker det. Utifrån hur lagarna är utformade (som jag läst mig till) samt alla videomaterial som finns att tillgå. Förutom det givna att han inte hade licens för vapnet samt tog det med sig över delstatsgränsen. Men om vi pratar mord. De har sina "degrees" vad gäller dödligt våld och det är väl möjligt att han åker på någon mindre allvarlig sådan. Jag hittar inte det just nu. Men är rätt säker på att jag läst att vad gäller självförsvar eller inte så spelar det ingen roll hur han fått tag i vapnet. Det i sig är en helt enskild fråga (och åtalspunkt). Han kan alltså skjuta i självförsvar även fast han inte har rätt att bära vapnet i första läget. Vilket känns rätt självklart i och för sig eftersom det väl annars skulle vara solklart mord och inte mycket att debattera över.

Dock ska det sägas att jag inte har mycket sympati för Kyle Rittenhouse. Annat än att han är väldigt ung och rent allmänt känns vilsen i livet. Jag resonerar ovan här utifrån har lagarna ser ut. Men kommer man beväpnad med automatvapen till en urspårad demonstration så är det svårt att se personen i fråga som ett offer. Denne söker då upp problem och som svar på egentligen vilket våld som helst är han beredd att skjuta. I mina ögon, rent logiskt, är det svårt att få det till självförsvar. Just självförsvar med dödligt våld för mig är t.ex. att skjuta om det kommer inbrottstjuvar då du är hemma, helst efter att man först skjutit varningsskott. Eller om denna mobb nu kommit och försökt bränna ner dit hus. Inte att söka upp dem i en annan stad. Även om man inbillar sig att man är där för att skydda sina medmänniskor och deras egendom. Polisen har sitt jobb att sköta och även om man inte litar på dem måste man inse vilken roll man själv har i det hela. I denna soppa menar jag att han bara skulle ha hållit sig hemma, väntandes med att skjuta tills mobben nådde hans gata, vilket ju nu inte var aktuellt.

Hur det hela slutar känns verkligen svårt att gissa. Jag tycker som sagt att där finns lagligt stöd för att fria honom från de tyngre anklagelserna. Samtidigt är domstolen under extrem press och en friande dom kommer innebära att helvetet bryter ut. Det ska såklart inte påverka men gör självklart det. Jag är övertygad om att väldigt starka krafter i landet inser detta och gör sitt bästa för en fällande dom.
Senast redigerad av Funkydude 2021-11-10 kl. 05:27.
2021-11-10, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Så han skulle ha förstått att han inte skulle försökt släcka elden? Menar du att det var rätt av mobben att börja jaga honom, för att han gjorde något som en absolut majoritet hade ansett som självklart och bra?

Ni vänstermuppar slår knut på er själva i er iver att försvara våldsverkare.

Herrejesus vilken brist på läsförståelse du uppvisar! Blir du bara lite dummare kan du börja arbeta som journalist på samnytt!
2021-11-10, 06:47
Avslutad
Han blir en politisk fånge precis som Assange och Manning. Han kommer sitta max till nästa republiukan röstas in som big guy. Men jag tror han har goda chanser att gå loss.
2021-11-10, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Haha, din lilla rosa åsna. Han dog av fentanylöverdos, din lilla lila åsnepippare.
Hur vet du det?
2021-11-10, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Hur vet du det? Och varför försvarar du ett monster som misshandlat och rånat en gravid kvinna? Tillhör du kanske samma pack som den döda negerjäveln?
Du kan ju inte rättfärdiga snuten som hade ihjäl Floyd...va fick han frstn? Skaka galler i 22 år eller🤔
Vill du ha det som förr i tiden..på 30-talet...sympatiserar du med KKK möjligen?
2021-11-10, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Finns inte en chans att han frias med de åtalspunkterna och de bevis som finns.
Nödvärn kan vara ok men får inte inbegripa mer våld än nöden kräver. JU.
Lite annat smått och gott gör att han blir omöjlig att försvara fullt ut och får ett rättmätigt straff.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tror därför att båda sidor kommer att protestera.
Rasisterna för att han blev straffad (ja de är idioter)
Antifa-isterna för att straffet var för milt (finns många idioter där med, men inte så hög andel)

Varför applicerar du svensk lag på USA?
2021-11-10, 07:00
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Men kommer man beväpnad med automatvapen till en urspårad demonstration så är det svårt att se personen i fråga som ett offer. Denne söker då upp problem och som svar på egentligen vilket våld som helst är han beredd att skjuta. I mina ögon, rent logiskt, är det svårt att få det till självförsvar. Just självförsvar med dödligt våld för mig är t.ex. att skjuta om det kommer inbrottstjuvar då du är hemma, helst efter att man först skjutit varningsskott. Eller om denna mobb nu kommit och försökt bränna ner dit hus. Inte att söka upp dem i en annan stad. Även om man inbillar sig att man är där för att skydda sina medmänniskor och deras egendom. Polisen har sitt jobb att sköta och även om man inte litar på dem måste man inse vilken roll man själv har i det hela. I denna soppa menar jag att han bara skulle ha hållit sig hemma, väntandes med att skjuta tills mobben nådde hans gata, vilket ju nu inte var aktuellt.

Han bor 1,6 km från händelsen (på andra sidan statsgränsen) och han förvarar sitt vapen hos en vän i närheten av händelsen. Hans vän bodde så nära oroligheterna att när de båda ställde sig utanför huset så kände de lukten av rök och hörde skrik.

Polisen är uppenbarligen inkapabel av att förhindra all förstörelse och ödeläggelse. Polisen hade innan händelsen gett en flaska vaten till Rittenhouse och tackat honom med orden "we appreciate you guys".
Senast redigerad av Leapchild 2021-11-10 kl. 07:22.
2021-11-10, 07:23
Avslutad
Alltså, Rosenbam, Huber och Grosskreutz är ju praktjudiska namn. Måste vara riktigt bra mat för konspirationsteoretikerna.

Är det bara ett sammanträffande eller är det Soros Armé eller liknande?

Kan någon förklara?
2021-11-10, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43dz
Han blir en politisk fånge precis som Assange och Manning. Han kommer sitta max till nästa republiukan röstas in som big guy. Men jag tror han har goda chanser att gå loss.

USA är som en bananrepublik mer än man tror. Obama skickade sitt DOJ för att utreda en politisk motståndare baserat på en lögn. FBI åker runt och hotar journalister som har material som är mindre smickrande för Biden familjen. Dessutom sitter idag flera personer inlåsta utan att de är åtalade eller anklagade för brott, för att de befann sig i närheten av kapitolium den 6e januari. Så politiska fångar är inget nytt i usa.

Däremot tror jag att Rittenhouse frias. Det finns ingen med två fungerande ögon och IQ över tvåsiffrigt som inte ser att det var självförsvar.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-11-10 kl. 07:44.
2021-11-10, 07:39
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winningfeast
Intressant, håller dock inte med dig om att åklagaren fick vittnet att framställas som mindre trovärdigt, min uppfattning var tvärtom att åklagaren framstod som mindre trovärdig och det framstod som att vittnet blev attackerad/påhoppad utav åklagaren bland annat för att vittnet i princip påstod att dem hade försökt påverka hans vittnesmål som du beskriv, men även för han hade pratat med en journalist som hade varit "negativ" mot åklagarsidan. Vittnet var både lugn och kom med bra motsvar, medans åklagaren i vissa fall var otrevlig och nästintill aggressiv. Åklagaren uppfattas antagligen framöver inte som någon trevlig eller sympatisk person framöver utav juryn, dålig taktik utav åklagarsidan.

Verkar som att försvaret uppfattade detta på samma sätt som jag i och med att man lät det fortgå, om dem såg det som negativt för försvaret hade dem protesterat delar utav frågeställningen till domaren.

Jag tyckte verkligen att försvaret var usla som lät det fortgå, men de tänkte väl som du. Jag tror åklagarsidan bara ville att juryn ska avfärda honom som ”right wing” men den där killen kunde verkligen tala för sig så det blev väldigt hätskt.

Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Gått igenom allt material och kommer till samma slutsats.
Dock behöver man en synd att sätta han på för att tygla bråket och lugna publiken (läs BLM)
Jag tror Huber kan tolkas som försök att avväpna, då syftet ser ut att slå bort vapnet ur handen varvid han sen avviker bort. Men i den situationen är slag med tillhygge aggressiv handling och Rittenhaus har rätt att frukta för sitt liv om han inte fredar sig. Bevisligen skjuts det mot hans håll av andra som kommer springande. Denna punkt kan han åka dit på.

Samma gäller eg Grosskreutz också. Kan ses som försök till civilt arresterande men igen så är Rittenhaus intryckt i ett hörn liggande på marken, ur hans ögon är det nån som springer upp med vapen riktat mot honom för att skjuta ihjäl han.

Vållande till annans död är väll rimlig men av lägsta grad då självförsvar gäller alla 3.

Allt hänger på Rosenbaum. Är den skjutningen självförsvar så faller allting. Om juryn bedömer att Rosenbaum var mord så har Kyle inte längre rätt att försvara dig då de övriga bedöms som att de försökte stoppa en active shooter. Försvaret vet det, därför var det så viktigt att få bort fotografens vittnesmål som sett Rosenbaum vråla ”Shoot me Ni—a!” och ha en kedja i handen.

För mig är detta också självklart. Det finns en åtalspunkt som är ”First Degree Recklessly Endangering Safety, Use of deadly weapon” mot en ”unknown male” och det måste alltså vara den personen som hoppsparkar en liggande Kyle. Det hade varit komiskt om det inte var så allvarligt.
2021-11-10, 07:40
Medlem
Onanikrems avatar
Han kommer att dömas till långt fängelsestraff. Annars går BLM och andra anarkister nuts och bränner/plundrar staden. US. är inte vad det en gång varit.
2021-11-10, 07:42
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Alltså, Rosenbam, Huber och Grosskreutz är ju praktjudiska namn. Måste vara riktigt bra mat för konspirationsteoretikerna.

Är det bara ett sammanträffande eller är det Soros Armé eller liknande?

Kan någon förklara?
Judar existerar. Finns rätt många men de är inte jämt fördelade över världen. Vad mer behöver du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in