Citat:
Ursprungligen postat av
DannyButterman
Idag lades en åtalspunkt ner av domaren: Punkt 7, brytande mot utegångsförbud (eller hur man nu ska översätta det). Jag missade varför men jag tror att det berodde på att Kyle bor i området.
Såg slutet av dagens förhandlingar live på youtube. Åklagaren förhörde en fotograf som verkar tillhöra högern. Det var riktigt intressant att höra dem käfta. Fotografen har ett talfel som någon i chatten skrev berodde på att han är delvis döv, och åklagarsidan verkar ha underskattat honom rejält. Fotografen anklagade åklagarsidan mer eller mindre för tampering with whitness, vilket är en stor grej. I slutändan lyckades nog åklagaren få fotografen att framstå som ett mindre trovärdigt vittne tycker jag.
https://youtu.be/ndoFLbOgs4Y
Åklagaren och fotografen börjar vid 6:28:00
Intressant, håller dock inte med dig om att åklagaren fick vittnet att framställas som mindre trovärdigt, min uppfattning var tvärtom att åklagaren framstod som mindre trovärdig och det framstod som att vittnet blev attackerad/påhoppad utav åklagaren bland annat för att vittnet i princip påstod att dem hade försökt påverka hans vittnesmål som du beskriv, men även för han hade pratat med en journalist som hade varit "negativ" mot åklagarsidan. Vittnet var både lugn och kom med bra motsvar, medans åklagaren i vissa fall var otrevlig och nästintill aggressiv. Åklagaren uppfattas antagligen framöver inte som någon trevlig eller sympatisk person framöver utav juryn, dålig taktik utav åklagarsidan.
Verkar som att försvaret uppfattade detta på samma sätt som jag i och med att man lät det fortgå, om dem såg det som negativt för försvaret hade dem protesterat delar utav frågeställningen till domaren.
Förövrigt, det troligaste utfallet från att ha sett en del utav rättegången är att han blir friad på alla punkter, förutom eventuellt vapenbrott som jag inte vet något om. Jag har svårt att se att juryn skulle kunna döma något annat än självförsvar.
Rosenbaum jagade Rittenhouse oprovocerat. Rittenhouse siktade på honom först och sedan fortsatte springa efter att någon sköt med en pistol i luften, Rosenbaum fortsatte att springa efter trots detta, när han närmade sig och var endast inom en meter så blev han skjuten, han hade svarta märken på handen efter vapnet, vilket visar att han var väldigt nära mynningen på vapnet när han sköts, kanske till och med var i kontakt med vapnet. = Självförsvar
Huber jagade och slog Rittenhouse i huvudet eller nära huvudet med en skateboard när Rittenhouse låg ner, blev därmed skjuten. = Självförsvar
Grosskreutz jagade Rittenhouse trots att han berättade att han var påväg till polisen, Grosskreutz blev skjuten när han siktade med sin pistol mot Rittenhouse som han vittnade själv. Rittenhouse sköt inte honom när han hade händerna uppe. = Självförsvar