2021-11-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Skulle det? Snarare så leder det till en bättre situation om folk kontinuerligt utsätts för bakterier och virus så fungerar våra immunsystem generellt bättre och dessutom blir mpnga immuna snabbare vilket skyddar andra.
Situatioerna i Italien Iran och Wuhan hade nog egentligen ganska lite med viruset att göra mer med väldigt skröpliga äldre dålig sjukvård och dålig hygien speciellt i Wuhan och inte att förglömma paniken som spreds. Bara den har nog minst kostat någon miljon människors liv!

Vad tror du hade hänt om Tegnell fått bestämma i Wuhan. Vad hade han gjort. Satsat på att sprida viruset och därigenom skapa naturlig immunitet.
Vad hade Tegnell gjort i Italien när Lombardiet drabbades i februari 2020. Hade han satsat på att försöka bromsa smittan med nedstängning eller låtit viruset sprida sig över Europa i raketfart. Han visste ju att sjukhusen skulle fyllas och att det inte fanns några läkemedel mot detta nya virus.
Rimligtvis skulle han agerat annorlunda i stora länder som i Italien och jättelandet Kina.
Citera
2021-11-09, 20:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilka är det som belastar vården, ovaccinerade eller redan vaccinerade? Det borde väl avgöra prioriteringen.

Bra poäng. Det är en viktig faktor.

Men man behöver även väga in att det finns medborgare som inte vill ta vaccin. Är det värt besväret att försöka truga på dessa vaccin? Vilka påtryckningar ska användas?

Enligt min uppfattning, så behöver individen själv ha det slutliga valet huruvida den vill ta vaccin. Såvida en person väljer att avstå från vaccin, så får vi andra helt enkelt acceptera det. Det är individen själv som får leva med konsekvenserna att avstå från vaccin. Ifall någon vill ta den risken, så låt personen göra det.

Jag gjorde valet att ta vaccin så fort det blev min tur.
Citera
2021-11-09, 20:44
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saywhaat-
Varför ta risken att få en hård smäll av covid när du kan få en mjuk smäll.. Det är inte jätte komplicerat att förstå..

Risken att bli svårt sjuk av covid-19 är i princip obefintlig om du är under 60 år.

Bortkastad tid att ta sprutor varje år.
Även mot säsongsinfluensa.
Citera
2021-11-09, 20:48
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilka är det som belastar vården, ovaccinerade eller redan vaccinerade? Det borde väl avgöra prioriteringen.

Hur många svenskar dör av vanlig säsongsinfluensa varje år?
Citera
2021-11-09, 20:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Varför litar du på myndigheterna vad gäller vaccinering av 12-åringar men inte 11-åringar? Vad menar du händer från att man är 11 år till att man blir 12 år som gör att man bör vaccineras?

Någonstans måste gränsen dra vad gäller risk-nytta balansen. För 40 plusarna verkar t.o.m du instämma i att den väger över till vaccinens fördel. När det kommer till 12-15 åringarna så väger det bara över lite till vaccinens fördel. Därför är det ytterst troligt att risk-nytta balansen väger över till vaccinens nackdel i åldergruppen 0-11 år . Därför är jag motståndare till att vaccinera de minsta barnen, oavsett vad EMA eller FHM kan tänkas komma med.

Vaccin är inget smågodis, utan de som får/tar det måste ha någon nytta av det. Jag hävdar t.ex att, även, de som har haft en SARS-COV2 infektion har nytta av vaccinet. Detta därför att vaccinet skyddar emot svår sjukdom, om, de råkar ut för en återinfektion som, brukar kunna, vara värre än den första infektionen. Men det är små tal vi talar om här. Men ifrån 40 plus så blir de genast större!

En annan effekt är den hybridimmunitet som tidigare SARS-COV2 infekterade får genom vaccinering, vilket kan vara orsaken till att vi, nu,klarar oss så bra i Sverige jämfört andra europeiska länder. För de flesta som haft Covid-19 är nu också vaccinerade. Snart tillkommer 12-15 åringarna till denna grupp.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-11-09 kl. 20:51.
Citera
2021-11-09, 20:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Precis och mot covid vill man ha så bra odds som möjligt.

Håller med.
Det är dock inte så att en person med bra värden förbättrar sina odds genom tillskott av D-vitamin.
Ville vara förtydliga det. Men som alla läkare är överens om, så har nästan 99% av oss svenne-banan brist under det mörka halvåret..
Citera
2021-11-09, 20:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Hur många svenskar dör av vanlig säsongsinfluensa varje år?
I runda slängar 600 patienter.
Citera
2021-11-09, 20:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Ganska kraftig nergång i UK just nu.
Både nya fall och inläggningar minskar.
Låt oss hoppas att det håller i sig.

https://coronavirus.data.gov.uk/
Citera
2021-11-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vad tror du hade hänt om Tegnell fått bestämma i Wuhan. Vad hade han gjort. Satsat på att sprida viruset och därigenom skapa naturlig immunitet.
Vad hade Tegnell gjort i Italien när Lombardiet drabbades i februari 2020. Hade han satsat på att försöka bromsa smittan med nedstängning eller låtit viruset sprida sig över Europa i raketfart. Han visste ju att sjukhusen skulle fyllas och att det inte fanns några läkemedel mot detta nya virus.
Rimligtvis skulle han agerat annorlunda i stora länder som i Italien och jättelandet Kina.
Suck det både finns och fanns läkemedel mot detta inte särskilt nya eller ens unika virus..steroider bl.a.
Italiens största problem var deras redan sjuka gamla och skröpliga befolkning och att de skickade in pensionerade läkare i full mundering vilket ledde till deras för tidiga död inte främst på grund av viruset utan på grund av panik och överhettning. I Kina så var det säkert många som också dukade under på grund av panik felbehandling femedicinerg och undermålig hygien.
Citera
2021-11-09, 21:01
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Börjar bli rätt orolig för att fascist-passet kommer bli verklighet i Sverige, så frågan är vad man som ovaccinerad ska göra då (att ta vaccinet är inte ett alternativ, kommer stå upp för mig själv och inte vika ner mig)? Borde man fly landet till nåt ställe där det inte behövs? Eller ta till alla medel och kämpa emot? Hur skulle ni andra ovaccinerade göra om det blir verklighet?

Så länge jag kan handla mat och jobba, så biter jag ihop. I ett nödläge så har jag ekonomin att inte jobba under en lång tid (förutsatt att inflationen inte går Venezuela), och kan beställa mat på nätet för hemleverans.

Blir det hårdare än så... tja... Med facit från världen så har övriga länder haft ännu hårdare restriktioner än Sverige, så det är svårt att fly i tid. Det fönstret fanns i stort sett bara innan covid kom.
Citera
2021-11-09, 21:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nässpray med Budesonide är nog bra men ännu bättre är det med Turbuhaler så det går ner i lungorna då det är antiinflammatoriskt och skyddar lungorna, vilka ofta angrips vid svår covid19 infektion. Bäst är det om det ges direkt i respiratorn då man får ner det hela vägen i botten av lungorna, fast där vill man ju inte hamna. Tyvärr är Turbuhaler receptbelagt.

Angående munskölj så har det tidigare postats länk i tråden till en studie från USA om att Listerine Coolmint ger viss effekt. Problemet med den är att LC i USA innehåller mycket alkohol medan den svenska varianten är alkoholfri, däremot går det att köpa USA-varianten i Tyskland.

Finns ju Alkohol-spray som ”ersätter” gel och handtvätt, vilket jag använt sedan mars 2020. Det borde väl fungera även i svalg och näsa? Möjligen blir du lite lullig men det går nog att leva med. Hur till vida luktlökarna gillar så stark alkohol vet jag dock inte.
Citera
2021-11-09, 21:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Håller med.
Det är dock inte så att en person med bra värden förbättrar sina odds genom tillskott av D-vitamin.
Ville vara förtydliga det. Men som alla läkare är överens om, så har nästan 99% av oss svenne-banan brist under det mörka halvåret..

Nä har man bra värden behöver man inget tillskott, man ska upp till rätt nivå och sedan ligga kvar på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in