2021-11-09, 19:22
Medlem
https://www.iflscience.com/health-and-medicine/novax-tax-singapore-to-stop-covering-covid19-treatment-of-antivaxxers/?fbclid=IwAR1BkPNBSCUM5rMR8xEK4iqUSUAhrvsGiCTn8Qtk ratjSHidOnKSkvu60Zs

"To many, the anti-vax stance is seen as hypocritical – people will refuse preventative medical care, get sick, and then rely on doctors and medical technology to save them.

In response, Singapore is now taking a rather heavy-handed approach to anti-vaxxers – if you deny the COVID-19 vaccine, you must be prepared to pay up for treatment. As per a statement released on Monday, Singapore hospitals will no longer provide free healthcare to COVID-19 patients that voluntarily decline the vaccine, referencing the extreme strain unvaccinated patients are putting on the healthcare system. "

Dyrt för ovaccinerade - undra hur dom selekterar, alla kan ju inte ta vaccinen.

Alltså jag kan ju ändå hålla med här. Men de är en knivig fråga. Sure man kan ändå bli smittad men har man gjort allt i sin makt och tagit vaccin men ändå blir sjuk är de ju inte ens eget fel så att säga. Men ja vaccinet är inte helt biverkansfritt heller. Jag kan tycka att detta skulle gälla för alla 30+ då vaccinets fördelar överväger riskerna där. Då känns de rimligt att också betala den merkostnad du själv har valt

Men samma argument kan föras om rökning, kost, motion m.m. Riskbeteende vid idrott? Vart går gränsen.
Senast redigerad av rawjudge 2021-11-09 kl. 19:29.
Citera
2021-11-09, 19:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Även personer från 12 år och upp till ganska "hög" ålder klarar generellt smittan fint utan vaccin. Så varför vill du att 18-40 åringar ska vaccineras?

Har du själv barn som är 0-11 år? Är det därför du inte vill att denna åldersgrupp ska vaccineras?

Jag förstår inte din logik.

Min logik är att det är viktigast för 40 plusarna att bli vaccinerade. Men jag litar också på myndigheterna vad gäller de som är yngre än så. Dock ej yngre än 12 år.
Citera
2021-11-09, 19:28
Medlem
Aston-Martins avatar
Dags o införa restriktionerna igen och rekommendera arbete på distans! Är chansen stor för det?
Citera
2021-11-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Min logik är att det är viktigast för 40 plusarna att bli vaccinerade. Men jag litar också på myndigheterna vad gäller de som är yngre än så. Dock ej yngre än 12 år.
Varför litar du på myndigheterna vad gäller vaccinering av 12-åringar men inte 11-åringar? Vad menar du händer från att man är 11 år till att man blir 12 år som gör att man bör vaccineras?
Citera
2021-11-09, 19:36
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Pausibel teori, när skiten brakade loss här 2020 hade vi ju brist på allt inklusive en handlingsplan....

Det som skulle vara intressant är om någon orkar lägga upp en typ av schema på årsbasis där man kan se vaccinationsomgångarna från start, så man kan se vilka grupper som nu kört slut på sin lånade "immunitetsperiod", eftersom sprutorna dyker i effektivitet ganska dramatiskt.

Att sen FHM ändrar i provtagningar m.m är ett typexempel på fusk med statistik, dom är lika goda kålsupare som gänget på Pfizer som nyligen blev avslöjade med forskningsfusk.

Den stora elefanten i rummet just nu stavas vaccinpass, för under hösten började folk åka till Spanien igen på semester, och släpade med sig både Delta Plus hem, samt orsakade en egen unik mutation, och detta trots både dubbel och enkelvaccineringar, så teorin om att vaccinerade accelererar mutationsfrekvensen får allt mer bäring.

Men så klart måste man skylla allt på de ovaccinerade nu, då alla andra svepskäl har havererat en efter en, t.om de som har bättre immunitetsskydd genom tidig infektion får nu ta smällen ihop med de ovaxxade, snacka om häxjakt...

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/08/ny-deltavariant-upptackt-i-uppsala/

Håller med, man skulle behöva ta sig tid och ställa i ordning en statistik på allt men det verkar dröja och kommer förmodligen bli allt annat än i tid.

Alla svar är alltid (Man bör) och (Det kan vara bra) Det är aldrig ett rakt svar att , ta du en spruta eller två även om du varit sjuk så hjälper det. Det är alltid (Det kan hjälpa) så ingen vet och det är mest en gissningslek och ett stort internationellt experiment. Nästan som man skulle kunna tro att det är djuraktivister som ligger bakom alltihop.

Så den stora frågan är, hur länge ska man ta sprutan? Som det ser ut nu kommer det bli minst en per halvår i all framtid. Vilka konsekvenser kommer det få i framtiden för vaccinerade vs ovaccinerade.

Kommer befolkningen delas in i ännu fler grupper eller kommer man ta till ett globalt tvingade att alla ska ta sprutan.

Sist ut var det en 12 åring i Tyskland som trilla av pinn p.g.a. sprutan. Han hade dock bakomliggande hjärtproblem, fråga är, hade han klarat sig bättre genom att få Covid istället? Inget vet och kommer aldrig få veta. Det kan vara så illa att han redan haft Covid och dog av bieffekterna av sprutan istället.
Citera
2021-11-09, 19:40
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.iflscience.com/health-and-medicine/novax-tax-singapore-to-stop-covering-covid19-treatment-of-antivaxxers/?fbclid=IwAR1BkPNBSCUM5rMR8xEK4iqUSUAhrvsGiCTn8Qtk ratjSHidOnKSkvu60Zs

"To many, the anti-vax stance is seen as hypocritical – people will refuse preventative medical care, get sick, and then rely on doctors and medical technology to save them.

In response, Singapore is now taking a rather heavy-handed approach to anti-vaxxers – if you deny the COVID-19 vaccine, you must be prepared to pay up for treatment. As per a statement released on Monday, Singapore hospitals will no longer provide free healthcare to COVID-19 patients that voluntarily decline the vaccine, referencing the extreme strain unvaccinated patients are putting on the healthcare system. "

Alltså jag kan ju ändå hålla med här. Men de är en knivig fråga. Sure man kan ändå bli smittad men har man gjort allt i sin makt och tagit vaccin men ändå blir sjuk är de ju inte ens eget fel så att säga. Men ja vaccinet är inte helt biverkansfritt heller. Jag kan tycka att detta skulle gälla för alla 30+ då vaccinets fördelar överväger riskerna där. Då känns de rimligt att också betala den merkostnad du själv har valt

Men samma argument kan föras om rökning, kost, motion m.m. Riskbeteende vid idrott? Vart går gränsen.

Kan du visa mig en statistik på det att det verkligen är så, dvs att vaccinet har fler fördelar än nackdelar, även för de som varit sjuka i Covid ?
Citera
2021-11-09, 19:46
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge

De som inte har eller haft några medicinska skäl att avstå vaccinering utan istället valt att avstå utan giltiga skäl och sedan kräver vård av COVID-19 får betala ur egen ficka.
Citera
2021-11-09, 19:58
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KzbL6E/tegnells-varning-kan-bli-nya-atgarder-i-vinter?fbclid=IwAR0HISYTnYYFwxK83tU7h-XUXSLagKuwopjcBUpL6M1Z UQSRchom6xZXIH8

Snart är alla restriktioner på plats igen.
Citera
2021-11-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Nu säger Tegnell att smittan kommer att öka i Sverige och att pandemin är långt ifrån över. Men då ska man ju inte sluta testa fullvaccinerade och ta bort vissa restriktioner som FHM har gjort.
Dom är lika tröga som våra politiker i tankesättet
Citera
2021-11-09, 20:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
John Campbell förklarade i en av sina videos att hudens produktion av D-vitamin är beroende av hur högt solen står. Såvida solen befinner sig lågt på himlen, så behöver solstrålarna färdas mycket längre sträcka genom atmosfären. Under färden genom atmosfären avtar mycket av det ultravioletta ljus som huden behöver för att producera D-vitamin. Under vintern når solen aldrig högt på himlen, och därför får vi inte tillräckligt mycket ultraviolett ljus för att producera D-vitamin.

Enligt John Campbell så är hudens produktion av D-vitamin i princip 0, även en solig vinterdag.
En persons åsikt räcker inte för att övertyga mig. Finns någon referens till vetenskaplig studie?
Citera
2021-11-09, 20:05
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då borde du inte kalla mig för din "lilla vän", för jag är garanterat både längre, större, tyngre och äldre än dig
Hur många IVA-fall vi har är främst en funktion av hur många IVA-platser vi har tillgängliga. Det är inget som kan hållas på en "lagom nivå". Är du verkligen så naiv att du tror det? Du är medveten om att vi har en befolkning på över 10 miljoner? Tror du Folkhälsomyndigheten genom detaljåtgärder kan "hålla IVA-fallen runt 500" ? Inte 5, 50 eller 5000? 500 av 10 miljoner är 0,005%. Du tar verkligen rekord i dumhet du!

För övrigt finns det inte ett enda land som har klarat av att skydda några riskgrupper när smittan väl brer ut sig i samhället. Speciellt inte på vårdboenden och sjukhus. Det finns en stark korrelation mellan dödstal och smittspridning. Det är därför man inte kan smittsprida lagom.

Men lille vän om det fortsatt öka och folk hade hamnat i tälten så lovar jag dig att även vi hade stängt ner fullständigt. Det var det jag menade vet du.

Lång stor och tung säger du, det är väl bra men med tanke på din panik och ständiga skräck så verkar du sakna en rejäl kulpåse
Citera
2021-11-09, 20:39
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag har även använt Azelastine nässpray. Att få bort viruset från näsan kan kanske minska risken att bli av med lukten...

https://www.marketwatch.com/press-release/widely-available-anti-allergy-azelastine-nasal-spray-poised-to-revolutionise-covid-19-management-202 1-08-17

(Den kliniska studien var inte peer reviewed, och är borttagen!)

Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Sen replik här:
Förra året var det nässprayer innehållandes Budesonide som var i ropet. Jag tyder att din Azelastin har skippat Budesoniden och använder ämnen från röda alger (?), den säljs under annat namn här men man får se upp med reklamreglerna här.

Hur många nässprayer finns det receptfritt idag i Sverige, som angriper virus direkt i näsan ?

När vi sen är inne på luftvägar behövs det även motmedel i halsen, här verkar det som om munsköljsmedel innehållandes minst 0.07 till 0.1% CPC, tar död på virus inom 30 sekunder vid munskölj. Problemet här är att apoteken i Sverige skippar munskölj med CPC, men det går att köpa postorder inom Sverige receptfritt.

Vi kanske behöver en tråd om detta då denna typ av info dränks i denna tråd.

Jag blev genast intresserad, när det verkade handla om carragelose (iota-carragenan), men sprayen qwerty-66 använder är endast någon form av anti-allergispray.

Viruseptin är den svenska nässprayen (och halssprayen) som innehåller carragelose, och i kliniska studier visat sig minska risken för att smittas av coronavirus med över 80%. Det är väldigt märkligt tyst om detta. En nässpray och en halsspray helt utan biverkningar, och som har en fantastisk effekt.

Det har också gjorts en mindre studie i Argentina där sjukhuspersonal fick kombinera carragelose med ivermectin - och exakt 0 personer blev smittade. I placebogruppen blev 13% smittade, om jag minns rätt, och de fick av någon anledning saltlösning som placebo, vilket i sig har en bakterie- och virusdödande effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in