2021-11-09, 20:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Förlåt att jag stör herrskapet. Vill flika in en sak, i all ödmjukhet. På bok-releasen till första upplagan av TP:s bok, får TP frågan om just ALG:s påstådda "Stig återvände efter middag vd 21", och berättar att hon tidigare rört ihop det, och att att klockslag ska vara 21, inte 20.10. Detta finns på youtube.

TP har alltså träffat ALG och fått detta bekräftat från henne relativt nyligen (iaf i samband med boken).

Vad det är värt, är en annan silverdaler.

Jag har helt själv hittat på ett helt nytt sätt att bedöma vittnesmål på!

Det går ut på att läsa hela vittnesmålet. Då kan vi nog vara ganska säkra på att ALG inte var en kvinna med koll på exakta minuter ens 1986?

Kan man påstå att "silverdalern blev till sand"?

TP är bra på att ha en historia med att träffa 80+åringar och "tolka vad de sa" efter att de dött. Det känns "lite så där". När det gäller just ALG är ju hennes tidsangivelser "helt värdelösa" redan 1986. Så just i hennes fall väntade TP ut henne i onödan.
Citera
2021-11-09, 20:16
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag kan också tycka att det är lite tveksamt att hänga ut SE, åtminstone så här som man gör nu i Netflixserien. Men det som möjligen skiljer Palmemordet från fallet i ditt exempel är väl det här med allmänintresse:
Enligt Pressombudsmannen Ola Sigvardsson ska allmänintresse inte förväxlas med nyfikenhet, och man ska vid en analys av allmänintresset fråga sig "Är detta viktigt ur ett samhällsperspektiv, eller något som är kul att veta?"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nintresse#Allm%C3%A4nintresse_inom_journ alistik
Men serien är inte journalistik utan hävdar uttryckligen att den bara är "baserad på ett olöst mord", så jag tycker att det blir svårt att hävda att det handlar om allmänintresse.
Citera
2021-11-09, 20:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag kan också tycka att det är lite tveksamt att hänga ut SE, åtminstone så här som man gör nu i Netflixserien. Men det som möjligen skiljer Palmemordet från fallet i ditt exempel är väl det här med allmänintresse:
Enligt Pressombudsmannen Ola Sigvardsson ska allmänintresse inte förväxlas med nyfikenhet, och man ska vid en analys av allmänintresset fråga sig "Är detta viktigt ur ett samhällsperspektiv, eller något som är kul att veta?"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nintresse#Allm%C3%A4nintresse_inom_journ alistik
Jag ställde frågan eftersom vissa säger att hela serien rakt igenom är fiktion, och det håller jag inte med om. Det är riktiga människor som gestaltas. Om det var ren fiktion hade man utan problem kunnat göra Holmér till pedofil osv.
Citera
2021-11-09, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har helt själv hittat på ett helt nytt sätt att bedöma vittnesmål på!

Det går ut på att läsa hela vittnesmålet. Då kan vi nog vara ganska säkra på att ALG inte var en kvinna med koll på exakta minuter ens 1986?

Kan man påstå att "silverdalern blev till sand"?

TP är bra på att ha en historia med att träffa 80+åringar och "tolka vad de sa" efter att de dött. Det känns "lite så där". När det gäller just ALG är ju hennes tidsangivelser "helt värdelösa" redan 1986. Så just i hennes fall väntade TP ut henne i onödan.

Man kommer relativt snabbt underfund med, när man läser förhörhören med ALG; att detta blir en "match" . Lite samma med HO.
Citera
2021-11-09, 20:23
Medlem
Det råder en allmän osäkerhet och röra kring väktarnas tidsangivelser, speciellt när de börjar och slutar.

Mellan raderna förstår man att de kanske fuskar lite med sina tider och kommer senare än de ska och lämnar tidigare än de ska. En väktare skulle spela bridge(!) och kom inte till jobbet. Hon skulle få en ersättare men denna verkar aldrig ha kommit. Så det fanns bara en väktare där under en period den dagen och ingen kan därför svara på exakt när denna börjar och slutar.

Kanske är tiden kl 21:10 korrekt, men väktaren kom för sent till jobbet och inser att hon försagt sig och ändrar därför tiden till 20:10. Hon är lite virrig och säger även att hon var på en annan arbetsplats än Skandia först i förhöret.

De släpper även in anställda utan att de behöver dra sina passerkort och ignorerar larmade dörrar m.m. vilket bidrar ytterligare till röran. Speciellt en dörr den vid La Carterie som stod olarmad där nere står ofta olarmad.
Senast redigerad av Zebrima 2021-11-09 kl. 20:26.
Citera
2021-11-09, 20:24
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Varsågoda:
https://drive.google.com/file/d/1YW-hZ128ethIobIb5G1JDTF7Wg3W3bfH/view?usp=sharing
Haha, jävligt 1990 att skriva ut ett brev med en sådan där skrivstilsfont.
Citera
2021-11-09, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Haha, jävligt 1990 att skriva ut ett brev med en sådan där skrivstilsfont.

Den gode SE var nog ett unikum. Jag hade gärna varit en fluga på hans kontorsvägg, när han för första gången skulle ge sig på med "det där att faxa". Misstänker att han slog sönder faxen med en häftapparat innan det var färdigt.
Citera
2021-11-09, 20:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Varsågoda:
https://drive.google.com/file/d/1YW-hZ128ethIobIb5G1JDTF7Wg3W3bfH/view?usp=sharing

Spännande och relevanta frågor!

Dessvärre tycks Anér för jämnan högröstat upprörd, vilket slår igenom även här.

Synd att han inte kunde lugna ner sig lite med sitt uppföljande brev, så vi fått svar på frågorna från SE. Bara de där 24 sidorna hade varit mumma ...

Stämde Anér av SE:s hypotetiska frånvaro endast med AH, SG och KJ? De första två måste väl ha varit de som hade minst utsikt att notera SE, enär de hade händerna fulla med annat ... ?

Varför gick han inte varvet runt?

Kul att Skandiamannen bet ifrån ordentligt mot Anérs oförskämda påståenden.

Ja, hur agerade GS egentligen på platsen? Var han fastfrusen 20 meter bort?
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-09 kl. 21:05.
Citera
2021-11-09, 20:32
Medlem
Citat:
Den gode SE var nog ett unikum. Jag hade gärna varit en fluga på hans kontorsvägg, när han för första gången skulle ge sig på med "det där att faxa". Misstänker att han slog sönder faxen med en häftapparat innan det var färdigt.

Väldigt relevanta frågor som Sven ställde. Stig är "osynlig" under cirka 20 minuter..?
Citera
2021-11-09, 20:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag ställde frågan eftersom vissa säger att hela serien rakt igenom är fiktion, och det håller jag inte med om. Det är riktiga människor som gestaltas. Om det var ren fiktion hade man utan problem kunnat göra Holmér till pedofil osv.

Om man verkligen strävade efter att skapa trovärdig fiktion så använde man väl ändå lite för mycket smink?

Om det var ren fiktion skulle man kunna göra självaste SE till Palmemördare! Men så galen kan väl ingen vara som betalar egna pengar för att bli babianmördare eller sprida vanföreställningar om SEs skuld i Palmemordet?

Jag lider verkligen med anhöriga och vänner till SE och SE själv med hänsyn till hur respektlösa Netflix babianmördarpotenteter är i sin rovgiriga jakt på pengar och utan hänsyn till sanningen och mänsklig hänsyn för de inblandade.

Jag är gärna med och betalar för en rättsprocess mot babianmördaren/Netflix.
Citera
2021-11-09, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Väldigt relevanta frågor som Sven ställde. Stig är "osynlig" under cirka 20 minuter..?

Ja, det lär man ju säga. Samma frågor, hade ju Stig fått besvara om han plockats in för förhör (ordentligt). Hade han fått dem, svarat på dem, hade man antagligen kunna få bukt med honom. Antingen stuva bort honom en gång för alla, på ett riktigt vis, eller utrett honom ordentligt och kanske häktat honom, om han inte gav tillfredställande svar. Klart som korvspad.
Citera
2021-11-09, 20:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om man verkligen strävade efter att skapa trovärdig fiktion så använde man väl ändå lite för mycket smink?

Om det var ren fiktion skulle man kunna göra självaste SE till Palmemördare! Men så galen kan väl ingen vara som betalar egna pengar för att bli babianmördare eller sprida vanföreställningar om SEs skuld i Palmemordet?

Jag lider verkligen med anhöriga och vänner till SE och SE själv med hänsyn till hur respektlösa Netflix babianmördarpotenteter är i sin rovgiriga jakt på pengar och utan hänsyn till sanningen och mänsklig hänsyn för de inblandade.

Jag är gärna med och betalar för en rättsprocess mot babianmördaren/Netflix.
Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Vissa försvarar de medvetna lögnerna i serien med att det bara är fiktion. Samtidigt gör ju serien uppenbart anspråk på att ligga sanningen nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in