Moraliskt och politiskt är en sak men juridiskt borde det väl ändå vara ganska enkelt
Man skriver avtal på att sälja sitt hus, ångrar sig och det ska bli förhandling
Man förlikas och skriver avtal (igen) istället för rättegång
I bägge fallen fastställs ett pris, och som argument när man överklagar förlikningen framförs att ombudet anser att priset kan ifrågasättas och bör justeras till att bli skäligt.
Det var nog ett av de svagaste argumenten jag hört, hur ska det vara möjligt att göra någon som helst affär om säljaren senare ska kunna komma tillbaka och anse att priset är fel.
Att man blivit vilseledd om vad man skriver på, tvingad eller andra argument är i vart fall saker som möjligen skulle kunna utgöra grund för att avtalet/förlikningen inte är giltig, men att ett pris som i två olika handlingar, tre med köpebrevet, signerats inte skulle vara det man kommit överens om är löjligt
Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Senaste på aftonblaskan:
” För att säkerställa att Esbjörn Bolin fullt ut förstått innebörden kommer man bland annat att konsultera en läkare.
– Vi kommer att utreda hans mentala hälsa och se om det är så att han har varit i psykisk obalans och därmed inte tillförlitlig och på så sätt försatts i ett trängt läge. I så fall är det här avtalet rättsvidrigt, säger Sture Tersaeus.
Han anser även att det överenskomna priset på fastigheterna är för lågt.
– Jag tycker att det kan ifrågasättas. Man vill i vart fall rätta till så att det blir ett skäligt pris. Om det blir det så kanske jag kan få Esbjörn att acceptera priset, och därmed acceptera att fastigheten är såld.
Sture Tersaeus är dock medveten om att överklagan kan avslås.
– Om det är så får Esbjörn finna sig i det. Men först ska det utredas att detta inte har gått till på ett oriktigt sätt.
På frågan varför inte motparten informerats om överklagan innan det nådde media säger Sture Tersaeus att det inte fanns något krav på det.
– Men jag har ingenting emot att prata med dem. Tvärtom, jag välkomnar en öppen dialog oss emellan.”
Jaja, here we go again…….idioternas julafton tydligen…..