2021-11-09, 13:24
Medlem
whogivesafucks avatar
Den såg jag inte komma

Då är det dags för mera popcorn och luta sig tillbaka för Ebba del 3 och hans "vänner" + ombud del 1.
Ett case mot Ebba för att häva köpet. Ett case mot sina ombud för att ha vilselett honom och under tvångsliknande förhållande fått honom att ännu en gång skriva under något han inte vill skriva under.

Men kan verkligen domstolen acceptera att detta trams fortsätter? Kan de avslå begäran redan i detta skede?

Undrar förresten hur Esbjörn hittar sina ombud. Även om man skulle googla riktigt ordentligt har jag svårt att tro man skulle få upp hans val som alternativ.
Medlem
Joe Blows avatar
Jag gissar att Esbjörns nya ombud betalas av den socialdemokratiska ministären och att ärendet kommer att förhalas på alla vis åtminstone fram till valet.
Medlem
Jag har lite svårt att se hur Esb ska kunna nå framgång med sitt överklagande. Utöver förlikningsavtalet så har han också skrivit under köpebrevet och mottagit resterande köpeskilling. Så han ska inte bara få förlikningen upphävd, utan dessutom få hävt den nu fullföljda överlåtelsen av fastigheten.

Eftersom köpebrevet med stor sannolikhet skrevs under i samband med överföring av köpeskillingen, och under alla omständigheter vid ett annat tillfälle än när förlikningsavtalet skrevs under, så är det faktiskt ganska märkligt att han inte vid det tillfället stoppade processen genom att inte skriva under köpebrevet.

Är det någon som vet vad aktbilaga 171 som han hänvisar till innehåller?
2021-11-09, 13:28
Medlem
Baisers avatar
Esbjörn har rena Alzheimer beteendet, en dagen sluter han avtal, nästa dag gäller det inte längre.
Dessutom fick han avtalet uppläst för sig, så det skulle vara säkert att han förstod vad han skrev på.
Klart gubben har någon form av demens.

Hans juridiska ombud är ansvarslösa om de driver vidare saken. Han kommer omöjligt kunna vinna det här.
2021-11-09, 13:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vilken jävla rättshaverist! Karln måste ju vara spritt språngande galen. Det bästa hade kanske varit om det gått till huvudförhandling i tingsrätten så att domstolen fått döma till Ebbas fördel. Men nu har Ebba redan tillträtt fastigheten och det är väl fullständigt utsiktslöst att häva förlikningen? Vad händer då hypotetiskt om han lyckas häva den? Går det tillbaka till tingsrätten och huvudförhandling då?
"Ebba Busch konstaterar även att Esbjörn har skrivit på avtalet, och att hon uppfattar att de båda har varit överens och att det har känts bra.

– Köpet är fullföljt. Jag har skickat över resterande delen av köpeskillingen och tillträdet har ägt rum. Jag har varit där med mina barn och sagt till dem att de är deras plats på jorden. Vi har redan tillträtt fastigheten."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jawvA9/ebba-busch-om-overklagandet-som-en-blixt-fran-klar-himmel

Jösses!

Ärendet kommer att hanteras av fastighetsinskrivningen under veckan, ansökan från Ebba Busch kom in den 21/10-2021 och de har en liten eftersläpning där, igår så höll de på med 20/10-2021 så förhoppningsvis blir saken klar i slutet av veckan (lagfarterna alltså), Katrin Björklund påpekade att det krävs prövningstillstånd från hovrätten så jag är tveksam till att E*björn kommer att kunna trassla till detta mer.
2021-11-09, 13:29
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Noterar att Esbjörns nya ombud förekommer på lexbase, Esbjörn verkar ha en dragningskraft till dömda ombud.

https://lexbase.se/personsok?Search%5Bname%5D=Sture&Search%5Bsurname% 5D=Tersaeus&Search%5Bpersonal_id%5D=19521003&Searc h%5Bcity%5D=Särö&

Har ST varit med i RO?

Är medverkan i Lexbase lika med att man är dömd för något? Eller kan man finnas med där om man blivit anklagad men frikänd?
2021-11-09, 13:32
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
...

Men kan verkligen domstolen acceptera att detta trams fortsätter? Kan de avslå begäran redan i detta skede?

....

Det handlar inte om att avslå per se utan det domstolen med stor sannolikhet kommer göra att inte ta upp ärendet med motiveringen att köpet är genomfört och skälen som Esbörn anger för ett upphävande av det inte är giltiga.
2021-11-09, 13:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Noterar att Esbjörns nya ombud förekommer på lexbase, Esbjörn verkar ha en dragningskraft till dömda ombud.

https://lexbase.se/personsok?Search%5Bname%5D=Sture&Search%5Bsurname% 5D=Tersaeus&Search%5Bpersonal_id%5D=19521003&Searc h%5Bcity%5D=Särö&

Har ST varit med i RO?

Ja, det är nog helt uteslutet att ett seriöst juridiskt ombud skulle åta sig att driva detta fallet vidare.
2021-11-09, 13:41
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag känner en person som har gjort precis så vid ett par tillfällen. Han letar upp förfallna gårdar som han sen renoverar och säljer som hästgårdar. För att undvika skitsnack och käbbel har han kontaktat den gamles släktingar. Men då är han ensam om det då.

Jag skulle gjort så.

Ni är i så fall unika. Hur ska en köpare på ett rimligt sätt kunna närma sig säljaren, eller snarare hens nära och kära för att få ett slags utlåtande om dennes mentala hälsa? Och vad skulle göra med de eventuella svar du får? Är de objektiva, eller subjektiva? De som tillfrågas kommer att ha olika ingångsvinklar, dolda agendor osv osv.

Enligt lagen har köparen skyldighet att undersöka/besikta fastigheten innan köp. Men det finns ingen undersökningsplikt av säljaren som person.

Observera att i de allra flesta fall så vet inte köparen vem säljaren är. Parterna träffas första gången vid kontraktsskrivningen - om ens då (vissa ger mäklaren fullmakt). Visst kan du googla adressen och lista ut vem säljaren är i de flesta fall, men då ett objekt kanske bara ligger ute 10 dagar så hinner du inte boka möte med säljaren och hens familj för en ”neuro-psykiatrisk” lekmannaundersökning.... Det skulle nog inte uppfattas som en vänlig handling heller.

Är det ett sånt land du vill ha?
Senast redigerad av JymdKjam 2021-11-09 kl. 13:45.
2021-11-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Jag har lite svårt att se hur Esb ska kunna nå framgång med sitt överklagande. Utöver förlikningsavtalet så har han också skrivit under köpebrevet och mottagit resterande köpeskilling. Så han ska inte bara få förlikningen upphävd, utan dessutom få hävt den nu fullföljda överlåtelsen av fastigheten.

Eftersom köpebrevet med stor sannolikhet skrevs under i samband med överföring av köpeskillingen, och under alla omständigheter vid ett annat tillfälle än när förlikningsavtalet skrevs under, så är det faktiskt ganska märkligt att han inte vid det tillfället stoppade processen genom att inte skriva under köpebrevet.

Är det någon som vet vad aktbilaga 171 som han hänvisar till innehåller?
Är generalfullmakten till Monika P fortfarande aktiv? Det kan inte vara så att den utnyttjats till att skriva på köpebrev och slutföra affären?
I överklagandet nämner Esbjörn Monika P två gånger. Först har hon vid ett möte på Odalgården försökt övertala honom att skriva på en förlikning. En vecka senare har hon hämtat honom till sin bostad och fått honom att skriva på avtalet.
Det låter som Esbjörn anklagar Monika P för åldringsrån...
2021-11-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Man är med i Lexbase, om man drivit tvist tex emot ett flygbolag, för att de skall stå för förseningskostnaden. Vet av egen erfarenhet.

Börjar vi se en trend på jurister som härjar med saker för att få pengar? Typ försäkringsjurister ala USA?
2021-11-09, 13:43
Medlem
Man hoppades ju på - för allas bästa - att denna trista historia skulle kunna läggas till handlingarna i och med den stadfästa förlikningen. Sett till situationen i dess helhet fanns ingen vinnare. Men på något sätt hade Esbjörns nya ombud i rättsprocessen genom förlikningen ändå hjälpt honom att landa situationen med minsta möjliga skada sett till juridiken och vad som hänt.

Och så dyker nu detta fullständigt dödsdömda projekt plötsligt upp att överklaga den stadfästa förlikningen. Djupt tragiskt och agerandet kommer såklart endast att skada Esbjörn. I värsta fall uppstår nu också tvist mellan Esbjörn och dennes ombud som på ett, av allt att döma, omdömesgillt sätt bistod honom vid förlikningen. Vill det sig illa kommer också detta ske helt eller delvis inför öppen ridå. Esbjörn är ingen vinnare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in