Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Haha vilka idioter. Svenska soldater ska alltså bära ihjäl sig.. Få med sig mindre mängd ammunition ut i strid. Jättebra.
Läs gärna Corporal Frisk interjvu med Michael Frisell och hans kollega.
Det jag inte skrev till var att de även kunde tänka sig ett vapen som också kunde anpassas för ev den kommande nya kalibern. Då vi inte kommer att ha alla vapnen inom närmaste åren. Där man pratar om en 10 års period. Så vem vet om det under den tiden kanske det även kan bli den nya kalibern.
Så lite förändringar blir det med prickskytte gevär i 338 ca 200 st som ska ersätta PSG90. Men sedan rör Frisk till det då han pratar om ett lättare prickskyttevapen. Där han tror att vi vill ha ett lättare prickskyttevapen som dem som ersättare för AK4D. Som väl ska fortsätta vara ett skarpskyttevapen (DMR). Där vi väl bara har en 400-500 stycken. Det är vad som kommer att ersättas de närmaste åren. Men ett vapen kan oftast inte var ett universalvapen. Se bara på jägarnas vapenskåp som ofta innehåller minst tre olika vapen beroende på vad de ska jaga.
Enligt min mening har man förstört AK5:ans möjligheter. Då man inte även satsa mer på andra piplängder. Där en med förlängd pipa skulle bli för dyrt AK5E. Som man senare insåg att det behövdes och skaffade slutligen AK4D. Vilket enligt min mening var ett bättre alternativ. Men tog alldeles för lång tid. Där man insåg behovet med andra länder i Afghanistan. Där Norge redan var förberedda med sina HK 417. Många länder väljer 3-5 varianter och piplängder för olika roller. Där vi valde två. Man behöll inte ens den piplängd man hade till ytterligare en roll AK5B 5400 st (DMR). Om vi inte även har dessa piplängder kvar i i lager då vi bara byggde om drygt 50.000 av 190.000 AK5A.
SS1 (licensbyggd FN FNC) har fem olika alternativ. Där de satsar på uppföljaren med SS2 för att göra den ännu bättre. Där jag ser möjligheterna att kunna renovera AK5 och ha den i minst tre piplängder. Så köp beg FN FNC/SS1 där man fortfarande har dem i lager. Ersätt valda delar från Ak5. På köpet kan man köpa magasin med sista skottspärr. Som våra lokalförsvarsoldater kan använda. Tillsammans med AK4 ytterligare en tid. Försvaret resonerar att andra linjen folket ska ha kvar dessa vapen en tid.
Sedan är frågan vad man väljer för KSP. En KG i 7.62. Som i princip med andra länder blir som en AK4D med stödben och en förstärkt pipa med ett något större magasin. Då man tydligen inte vill satsa på en lätt KSP i 7.62 med ett magasin på 30-50 skott. Då man redan har minskat deras vikter på 2,5-3 kg. Eller så kommer en lätt ksp senare med kanske den nya kalibern. Då ersättare för KSP58 var det sista man skulle satsa på.