Citat:
Ursprungligen postat av
siister
Ifrågasättas på vilket sätt? Dels har vi Philip själv som berättar att han fortsätter att slå Elin, efter hon släppt taget om hans finger, tills han spräcker hennes skalle och så har vi obduktionsprotokollet som beskriver kraftiga ansikts- och skallskador.
Det är inte rimligt att börja hävda att Elin fortsatte att bita Philip ända fram tills han slog sönder skallen på henne. Och om han plötsligt ändrar sin historia i rätten kommer det vara hans trovärdighet som ifrågasätts.
Klart det är rimligt för försvararen att hjälpa sin klient till ett lägre straff.
En försvarare ger dig inte så mycket hjälp just under förhören i förundersökningen. Förhören görs av polisen med åklagaren som förundersökningsledare. Det är under förhandlingar i rätten som försvararen har sin huvuduppgift. Uppgiften går ut på att ge den som är misstänkt en rättvis prövning och att visa rätten en alternativ bedömning. Där är det fullt rimligt att vända varje sten. Alla bevis skall ifrågasättas, även den egna klientens polisförhör ska ifrågasättas och ska förklaras från klientens perspektiv.
Visst påverkar det hans trovärdighet om han helt plötsligt inte minns någonting eller ändrar sin historia för mycket. Det är åklagaren som skall bevisa ett mord inte Philip som skall bevisa att det inte var ett mord. Jag skulle säga att försvaret i detta fall har goda utsikter att lyckas, men jag är inte jurist.
Det är väldigt sällan svart eller vitt - jag tror dock på en morddom i tingsrätt, och en vållandedom i hovrätten.