2021-10-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du menar att du pekar på solen och gör ett antagande att det är vi som rör oss, och inte den? Den typen av mätningar?

Jösses var ordet.

De flesta plattisar förstår inte att hastighet är relativ, du kan om du vill se det som om solen roterar runt jorden. Men det ändrar inte det faktum att vi känner till rotationshastigheten.

Citat:
Gissar på att de är uppmätta på samma sätt som jordens alla hastigheter är uppmätta. Dvs inte alls.

Jo då, vi har mätt upp hur långt ett år är. Vi har även mätt upp hur lång en dag är.
Förvånad över att du inte visste det.

Citat:
Jaså? Om jag står och tittar på en stjärna i himlen, berätta för mig hur du mäter dess avstånd till X antal biljoner kilometer.

Varför skulle det inte gå att mäta avstånd menar du? Vad är det för fel på t.ex en parallaxmätning?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-20 kl. 20:06.
Citera
2021-10-20, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Argument från FE blir konstigare och konstigare. Så nu är huvudargumentet att ingen av oss vet hur ett stort område på en platt yta ser ut. Nej, det är inte så konstigt. Ingen har sett det för att jorden är rund.

Men tillbaka till lite mer jordnära grejer.
Kan du förklara hur norr bara är i en viss riktning och söderut i en viss (motsatt) riktning på en platt jord? När vi kombinerar det med midnattssolen i Antarktis och flygtider söder om ekvatorn. Hur kan jorden vara platt då ??

Enligt mig är frågeställningen hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig för en människa som observerar inte en irrelevant frågeställning i trådens ämne. Tvärtom, den är högst relevant.
Men du tycker annorlunda, av någon anledning. Alla är vi olika.

Visar det sig att en platt yta skulle yttra sig ganska precis som vi ser vår verklighet, så kan du ta dina frågor om flygtider och hur magnetism fungerar på en platt jord, och granska "omöjligheterna" med dem på nytt.

Kanske är det precis som i fallet "vår värld ser ut som den skulle göra på en platt jord också!", där du tidigare trott att det varit en omöjlighet, och granska din i allra högsta grad lärda verklighetsuppfattning (där du aldrig under hela ditt liv ifrågasätt vad du lärt dig).

Du måste förstå, jag har också blivit tillsagd att det minsann är vi som rör oss, och inte det vi ser röra sig ovanför oss. Jag har också blivit tillsagd att anledningen till att båtar försvinner som de gör vid horisonten, är för att jorden är en boll.
Jag har också blivit tillsagd att Antarktis är undersidan av den snurrande boll jag lever på.

Det som är så vansinnigt intressant är, att bara för att du inte valt att ifrågasätta dessa tillsägningar, så har alla som valt att göra det, automatiskt fel? Som att du vet att du bor på en snurrande boll, endast genom att du själv saknar en färdig förklaring till alla fenomen vi ser utifall jorden inte är den snurrande boll du blivit tillsagd den är.

Jag har inte svar på alla dina frågor kring hur allt fungerar på en teoretiskt platt jord, därför att på en teoretiskt platt jord finns det andra förklaringar än vad du och jag kan läsa om i en skolbok. Det lärs inte ut. Ingen säger till dig att tänka på någon annan förklaring än den du blir tillsagd är sann. Du har aldrig hört någon säga, eller tänkt själv, "okej, de säger att båten försvinner för att jorden är rund, men hur ska en platt jord då se ut?"

Sen finns gott om teoretiskta förklaringar av människor som presenterar en annan världsbild än den du blivit tillsagd är sann. Kanske inte på alla dina funderingar, men varför skulle du kräva svar på alla frågor kring en verklighet du inte ens tror kan existera? Helt orimligt.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-10-20 kl. 20:43.
Citera
2021-10-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är hur som helst inget bevis för platt jord vilket vad var du efterfrågade. Det är ju enbart dina egna spekulationer och dom bevisar inte ett smack.
Finns ju dock andra mer handfasta bevis för rund jord t ex ekvatornsd längd och södra korset och dessa motbevisas inte genom att du för hundramiljonte gånger tar upp horisonten och perspektivet.

Hmm, nu är ju inte jorden rund, ty det skulle omöjliggöra vårt magnetiska fält runt jorden. En perfekt sfär har inte platta ändpoler som jorden har. Ekvatorns längd (snarare jordens omkrets) är ju inte lika väst-öst och nord-syd, ne-sv. Jordens omkrets kring ekvatorn är 40 075,02 km, medan jordens omkrets längst nord-syd är 40 007,86km. Skillnaden är grovt räknat 70km.
Citera
2021-10-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
För att då inte tala om det uppenbara? Mätningarna som görs utgår från att ljuset har en nästintill konstant massa, vilket medför en nästintill konstant rörelesenergi, vilket medför en nästintill konstant hastighet. Vi har aldrig mätt upp C, för vi kan inte göra det. Vi har inga instrument som kan mäta C, för om vi hade ett sådant instrument spräcker vi både den generella och den specifika relativitetsteorin.

Så det vi mäter med är ett antagande att ljuset färdas i C och därför kan vi "mäta" hur lång tid det tar för ljuset att färdas från punkt A till B och därför få ut en sträcka.

Dessa antaganden är en av vetenskapens brister som tyvärr spelar fysiken i fatet mot dessa foliehattar.

Jag är alltså en foliehatt som belyser problematiken med människor som anser sig ha "bevis" för diverese påståenden, medan de i ärlighetens namn lutar sig mot precis sådana antaganden som du nämner?

Foliehatt?
Citera
2021-10-20, 20:26
Medlem
Citat:
Visar det sig att en platt yta skulle yttra sig ganska precis som vi ser vår verklighet, så kan du ta dina frågor om flygtider och hur magnetism fungerar på en platt jord, och granska "omöjligheterna" med dem på nytt.

Vi ser vår verklighet, där du befinner dig, just som en platt yta för att den är platt. mantalytan är alltid platt om man tar en deltasträcka på den, dvs en tillräckligt liten punkt. En sådan liten punkt, såsom ditt hus, kommer inte att vara böjd, den kommer att vara platt. Men kurvaturen i sin helhet kommer att vara böjd.

En annan liten fin matematisk synvinkel är ju kurvatur: Enligt matematiken Gauss teorier kan inte en yta vara alldeles platt/plan, då den likt en pizza skulle böja sig. Så alla platta ytor måste ha en kurvatur som strävar att gå mot noll.
Det betyder att en platt jord måste på något sätt ha en kurvatur för att vara platt och då är den inte absolut platt.
Citera
2021-10-20, 20:28
Medlem
Citat:
Jag är alltså en foliehatt som belyser problematiken med människor som anser sig ha "bevis" för diverese påståenden, medan de i ärlighetens namn lutar sig mot precis sådana antaganden som du nämner?

Foliehatt?

Världen är full av antaganden. Men mycket av vår fysikaliska modellering skulle falla bort om du nu hittar bevis på att du har en absolut platt jord.
Citera
2021-10-20, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Världen är full av antaganden. Men mycket av vår fysikaliska modellering skulle falla bort om du nu hittar bevis på att du har en absolut platt jord.

Och hur skulle jag gå till väga för att bevisa att jorden är av formen platt? Skulle jag använda mig av era fysikaliska modelleringar i mitt grundtänk och i mina försök att svara på eventuella frågor, om jorden enligt dig hade bevisats platt?

Eller skulle jag vara tvungen att låta dessa modelleringar falla bort, för att istället bygga upp ny förståelse för världen jag lever i? Hur lång tid skulle den förståelsen ta att få upp till samma standard som du anser nuvarande modelleringar håller?

Vad är solen? Vad är månen? Varför tycks båtar försvinna botten först vid horisonten? Hur kan vi tyckas se en natthimmel rotera åt olika håll beroende på vår position på jorden? Varför tycks ljusets egenskaper så som jag lärt mig dem, inte applicera på en platt jord? Är det något som inte stämmer med min förståelse för hur ljuset fungerar? Har jag gjort några felaktiga antaganden för att tro som jag gjort?

Ja, du fattar såklart min poäng.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-10-20 kl. 20:37.
Citera
2021-10-20, 20:45
Medlem
Citat:
Och hur skulle jag gå till väga för att bevisa att jorden är av formen platt? Skulle jag använda mig av era fysikaliska modelleringar i mitt grundtänk och i mina försök att svara på eventuella frågor, om jorden enligt dig hade bevisats platt?

Eller skulle jag vara tvungen att låta dessa modelleringar falla bort, för att istället bygga upp ny förståelse för världen jag lever i? Hur lång tid skulle den förståelsen ta att få upp till samma standard som du anser nuvarande modelleringar håller?

Vad är solen? Vad är månen? Varför tycks båtar försvinna botten först vid horisonten? Hur kan vi tyckas se en natthimmel rotera åt olika håll beroende på vår position på jorden? Varför tycks ljusets egenskaper så som jag lärt mig dem, inte applicera på en platt jord? Är det något som inte stämmer med min förståelse för hur ljuset fungerar? Har jag gjort några felaktiga antaganden för att tro som jag gjort?

Ja, hur bevisade vi ett decentraliserat solsystem? Hur kom det sig att vi böt från ett centraliserat solsystem till ett decentraliserat? Hur bevisade vi att universum inte kretsade runt Jorden? Precis, genom egna empiriska observationer.

Alla dina observationer görs på/utifrån en platt yta, då den yta du står på är platt. Jag förklarade varför i tidigare inlägg. Jag förklarade också varför en yta inte kan vara platt i sin helhet. Skulle jorden vara en platt yta skulle den ändå böja sig, testa med en smörgås, en pizza eller ett papper. Försök håll upp ett papper plant utan att på något sätt böja arket. Det går inte. Hur hade du då tänkt att Jorden skulle vara platt, jorden har en bra mycket större yta än ett ark papper, eller hur? Det medför att jordens djup måste vara oändligt stort för att kunna hålla upp denna plana yta. Då är den inte platt heller, utan mer kubisk.

(sedan hoppas jag inte att du ser båtar falla med botten/skrovet före, då det skulle betyda att båten reste på sig med hela strukturen mot dig.)
Senast redigerad av Methos 2021-10-20 kl. 20:47.
Citera
2021-10-20, 20:52
Medlem
Citat:

Du verkar förstå att jorden är en sfär, men upprorsmakaren inom dig vill att den ska vara platt, är det rätt uppfattat?
Citera
2021-10-20, 20:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Poängen framgår ju tydligt. De fenomen du beskriver funkar inte på en platt jord. Du har bestämt dig för något och försöker desperat hitta på långsökta förklaringar - utan framgång.
Citera
2021-10-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du verkar förstå att jorden är en sfär, men upprorsmakaren inom dig vill att den ska vara platt, är det rätt uppfattat?

Jag har blivit tillsagd att jorden är en sfär, men den vetenskapliga nyfikenheten inom mig vill undersöka om dessa tillsägningar är sanna.
Citera
2021-10-20, 21:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har blivit tillsagd att jorden är en sfär, men den vetenskapliga nyfikenheten inom mig vill undersöka om dessa tillsägningar är sanna.

Eftersom du egentligen inte är nyfiken kommer dina ’undersökningar’ inte leda nånvart. Du har bestämt dig för vad du tror och bortser från allt som talar emot din övertygelse.

Bekräftelseförväntning kallas det bl a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in