Citat:
Ursprungligen postat av
matteusnorge
Argument från FE blir konstigare och konstigare. Så nu är huvudargumentet att ingen av oss vet hur ett stort område på en platt yta ser ut. Nej, det är inte så konstigt. Ingen har sett det för att jorden är rund.
Men tillbaka till lite mer jordnära grejer.
Kan du förklara hur norr bara är i en viss riktning och söderut i en viss (motsatt) riktning på en platt jord? När vi kombinerar det med midnattssolen i Antarktis och flygtider söder om ekvatorn. Hur kan jorden vara platt då ??
Enligt mig är frågeställningen hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig för en människa som observerar inte en irrelevant frågeställning i trådens ämne. Tvärtom, den är högst relevant.
Men du tycker annorlunda, av någon anledning. Alla är vi olika.
Visar det sig att en platt yta skulle yttra sig ganska precis som vi ser vår verklighet, så kan du ta dina frågor om flygtider och hur magnetism fungerar på en platt jord, och granska "omöjligheterna" med dem på nytt.
Kanske är det precis som i fallet "vår värld ser ut som den skulle göra på en platt jord också!", där du tidigare trott att det varit en
omöjlighet, och granska din i allra högsta grad
lärda verklighetsuppfattning (där du aldrig under hela ditt liv ifrågasätt vad du lärt dig).
Du måste förstå, jag har också blivit tillsagd att det minsann är vi som rör oss, och inte det vi ser röra sig ovanför oss. Jag har också blivit tillsagd att anledningen till att båtar försvinner som de gör vid horisonten, är för att jorden är en boll.
Jag har också blivit tillsagd att Antarktis är undersidan av den snurrande boll jag lever på.
Det som är så vansinnigt intressant är, att bara för att du inte valt att ifrågasätta dessa tillsägningar, så har alla som valt att göra det, automatiskt fel? Som att du
vet att du bor på en snurrande boll, endast genom att du själv saknar en färdig förklaring till alla fenomen vi ser utifall jorden inte är den snurrande boll du blivit tillsagd den är.
Jag har inte svar på alla dina frågor kring hur allt fungerar på en teoretiskt platt jord, därför att på en teoretiskt platt jord finns det andra förklaringar än vad du och jag kan läsa om i en skolbok. Det
lärs inte ut. Ingen säger till dig att tänka på någon annan förklaring än den du blir tillsagd är sann. Du har aldrig hört någon säga, eller tänkt själv, "okej, de säger att båten försvinner för att jorden är rund, men hur ska en platt jord då se ut?"
Sen finns gott om teoretiskta förklaringar av människor som presenterar en annan världsbild än den du blivit tillsagd är sann. Kanske inte på alla dina funderingar, men varför skulle du kräva svar på alla frågor kring en verklighet du inte ens tror kan existera? Helt orimligt.