2021-11-08, 12:59
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captainspiced
Detta med vapen har redan diskuterats av andra medlemmar i tråden. Alltså, vad krävs för att någon ska förlora sin vapenlicens.

Självklart kan läkare inte fråga alla. Hur många mår psykiskt dåligt?

Dock skriver en läkare i FUP att "patienten tycker om Jakt, Motorcyklar och har Jägarexamen"

Agerade den läkaren? Hade Lydia då återigen försökt ta sitt liv så är det förbannat illa.

Emil, varför har denna ostabila grabb vapen? Denna kille sköt djur. Inte ens hans broder verkar känna till det? Hoppsan!
Varför var Emil inte bjuden till bröllopet. Sägs i FUP.
Varför hade han ingen vårdnad om sina barn? Ska ni försöka länge till att helgonförklara grabben och då varför? Många frågor det bortses från och självklart finns där svar.
Att Lydia gjort fel och därför sitter där hon sitter är det för fan ingen som ifrågasätter. Hur läser en del här? Men självklart ska saker o ting fram.
Mycket bra inlägg!! Så då vet vi att läkarna visste och inte agerade!
Håller i övrigt med dig om allt men här vågar ingen ifrågasätta något om E, då blir man totalt nedvärderad av sådana som tydligen inte sett dokumentären om Solviksskolan, sådana som gud förbjude om dom behandlar folk i sin omgivning på samma kränkande och nedvärderande sätt säkert skapar fler sådana som L, som till slut får nog! Förhoppningsvis har dom en spärr.
2021-11-08, 13:02
Medlem
Citat:
Jaha, du är fri att tolka som du vill.

Om jag kände honom, spelar det dig ngn roll då? Om vi var vänner, blir det bra?
Om jag känner Lydia, är det bra eller dåligt?

Ibland Vemdalen62, så tror vi att vi känner ngn. Vi tror att vi kände ngn för att en dag inse, att vi hade fel.

Vi kan säga saker som: Oj, det trodde jag aldrig om den. Jag som känt den hela mitt liv. Jag trodde vi var nära vänner etc..

Har du varit med om det?
Vad vill du tala om här då?
2021-11-08, 13:08
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag bara älskar när du kör din nedlåtande ton och härskarteknik här på FB, självklart så förlorar du ditt körkort om du blir dement eller drabbas av epilepsi eller hjärnblödning, men när det kommer till psykiskt mående så finns det ingen exakt vetenskap på hur patienten kommer att agera i framtiden, det beror väl i första hand på hur patienten reagerar på behandlingen, vilka framsteg patienten gör osv. Men visst, om nu patienten misshandlar andra patienter eller vårdpersonal så är väl inte personen lämpad för att inneha ett vapen. När det gäller Lydia så la väl hon in sej frivilligt på psyket så då kan hon också skriva ut sej själv när hon vill och det begränsar väl vad läkaren kan göra.
Och till sist vill jag upplysa dej kära Carinah att om en person verkligen vill mörda någon så hjälper det föga att beslagta vapen och dra in vapenlicensen, eller vad tror du själv.
Tack!! 🙏
Givetvis träder en helt annan läkare in om patienten blir dement på ålderns höst 😊 Då kommer dom att utredas på helt andra instanser av läkare med kompetens för det.
2021-11-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Håller i övrigt med dig om allt men här vågar ingen ifrågasätta något om E, då blir man totalt nedvärderad av sådana som tydligen inte sett dokumentären om Solviksskolan, sådana som gud förbjude om dom behandlar folk i sin omgivning på samma kränkande och nedvärderande sätt säkert skapar fler sådana som L, som till slut får nog! Förhoppningsvis har dom en spärr.
Det är ingen som hrlgonförklarar E Däremot så tror vi (ganska många här) att det inte krävs nåt starkt motiv och en man som är som ett monster för att hon skulle hamna där hon gjorde. r. Hon L har såna stora psykiska problem och i samband med alkohol så var hon kapabel till detta iaf! En sk tickande bomb. Tyvärr så känns det som det finns människor här som hittar en chans att smutskasta E. Jag tror hon gjorde detta (bla pga en väldigt tragisk uppväxt) ) för att hon blev hotad om att bli satt på bar backe och han ville lämna henne. Och ett eskalerande supande som han säkert var delaktig i.
Sen tror absolut inte jag att E var en klanderfr man. Men det känns omoraliskt att lägga för stort fokus på det iom att han är död(mördad) av henne.
2021-11-08, 13:54
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Välkommen till Flashback, och tråden.

Jag håller helt med dig!

Men det har snart gått ett halvår med tjafs och trams här i tråden, speciellt om man försöker diskutera BOs eventuella förehavanden före den ödesdigra kvällen.

Min lilla teori om varför man inte bjuder sin egna bror till sitt bröllop är att E troligen absolut inte kunde hålla sig från spriten, (det finns ju nästan alltid alkohol på sådana tillställningar), och blev full och riktigt odräglig.

Jag gjorde detsamma med en mycket nära släkting med grava alkoholproblem.

Tack så mycket!

Tror som du. Tror de flesta utav oss faktiskt upplevt eller träffat någon som har problem. Och vi vet alla hur drygt och jobbigt det blir med någon som ska tjafsa, alternativ bråka, gråta eller på något sätt uppträda så det blir tråkigt för andra då de dricker.
Att personen sedan vid nyktert tillstånd är hur trevlig som helst. Tvivlar ingen på.
Det talar också då för att man säkert inte umgås annars heller. Kanske träffas hos föräldrar eller stöter på varandra ibland i affären eller så. Man känner helt enkelt inte varandra så bra som man kanske tror.
Å andra sidan så känner inte många av oss våra släktingar m.fl.
Vi kanske tror.., men vi känner inte till vad de gör.
Senast redigerad av Captainspiced 2021-11-08 kl. 14:02.
2021-11-08, 14:01
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Tråkigt att det är så. Har självklart sett att det är så som du säger.

Om folk är anhöriga så blir det nog för personligt allt detta, då blir det svårt att tänka sig förbi all smärta. Är väl därför man rekommenderar anhöriga att inte läsa.

Allt hat som vissa spyr ur sig är också på en nivå där man inser att de inte hanterar att försöka ens förstå vad som hänt. Tråkigt för Emil också när man skriver om honom som om han inte hade förstånd att välja partner själv ens.
2021-11-08, 14:05
Medlem
Captainspiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Vad vill du tala om här då?

Nu får du nog förklara vad du menar med sån här fråga.
Varför är du så otrevlig i dina inlägg?
Har du förklarat för samtliga i denna tråd vad du vill prata om?
2021-11-08, 14:07
Medlem
Citat:
Nu får du nog förklara vad du menar med sån här fråga.
Varför är du så otrevlig i dina inlägg?
Har du förklarat för samtliga i denna tråd vad du vill prata om?
Ber om ursäkt om du uppfattar mig som otrevlig.. Inte min mening
Det var nog att jag inte förstod riktigt vad du menade bara
2021-11-08, 15:29
Medlem
WinnieSeilas avatar
Vet ni egentligen hur ni framstår för oss andra, ni som inte klarar av att diskutera utan att hela tiden påpeka att ”minsann var inte heller E någon körgosse”?
Man kan inte, hur mycket ni än vill, förmildra att det värsta brott utav dom alla har begåtts. Det råder ingen tvivel om vem som i slutändan förlorade i denna relation.

Så kan det ju självklart vara intressant i ett brottsförebyggande perspektiv att diskutera aspekterna som kan ha spelat in, det vara sig missbruk, diagnoser, skolgång, mobbning, manipulation mm., men det hör ju inte tråden till.
Det enda som är lite ”underhållande” i tråden är att den allra mest ihärdiga koryfén i eran klubb för inbördes beundran gör sitt bästa för att sprida uppmärksamhet kring ”orättvisan” genom att länka till tråden i flera andra flashbacktrådar, og därigenom också sprider Lydias psykjournaler till en större publik. Bra jobbat.

Och så till ”trådsanningen” som försökt skapats om att ingen andra är intresserad av mera information om månaderna innan händelsen: Jag har till exempel själv efterfrågat saker som jag tycker fattas i fup, men har efterhanden konkluderat med att om någon förmildrande omständigheter fanns, vara sig i nära eller fjärran förtid, så hade nog Lydi@s advokat vore den första att ta fram det i rättssalen. Tror ni inte?
Senast redigerad av WinnieSeila 2021-11-08 kl. 15:31.
2021-11-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Vad har det med vapenlagen att göra?

Från socialstyrelsen:
”Varje form av psykisk ohälsa som yttrar sig i till exempel förändrad impuls- kontroll, koncentrationsförmåga eller uttalade brister i fråga om uppmärk- samhet och omdöme kan medföra att en person av medicinska skäl är olämp- lig att inneha skjutvapen. Vid schizofreni och liknande psykoser kan symtom som t.ex. vanföreställningar och hallucinationer påverka den medicinska lämpligheten att inneha skjutvapen. Symtom vid svår depression, bipolär sjukdom och personlighetsstörningar kan göra att en person är medicinskt olämplig att inneha skjutvapen. ADHD, annan diagnos avseende störning av uppmärksamhet eller hyperaktivitet, autismspektrumtilllstånd som t.ex. Aspergers syndrom och diagnoser som t.ex. Tourettes syndrom kan också yttra sig på ett sådant sätt som medför att en person av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen.”
Med tanke på hennes självmordsförsök och diagnoser är det otroligt märkligt att en anmälan aldrig har gjorts.

Läkaren skall bedöma lämpligheten. Är man olämplig att framföra bil är man det även för att hantera ett vapen och vice versa. I aktuellt fall hade båda kvar sina vapen och körkort.

Läkaren (som meddelade mig att jag inte fick köra bil på 2 veckor) skriver följdriktigt "för jakt och hantering av vapen tillämpas samma regler som för bilkörning".
2021-11-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Vet ni egentligen hur ni framstår för oss andra, ni som inte klarar av att diskutera utan att hela tiden påpeka att ”minsann var inte heller E någon körgosse”?
Man kan inte, hur mycket ni än vill, förmildra att det värsta brott utav dom alla har begåtts. Det råder ingen tvivel om vem som i slutändan förlorade i denna relation.

Så kan det ju självklart vara intressant i ett brottsförebyggande perspektiv att diskutera aspekterna som kan ha spelat in, det vara sig missbruk, diagnoser, skolgång, mobbning, manipulation mm., men det hör ju inte tråden till.
Det enda som är lite ”underhållande” i tråden är att den allra mest ihärdiga koryfén i eran klubb för inbördes beundran gör sitt bästa för att sprida uppmärksamhet kring ”orättvisan” genom att länka till tråden i flera andra flashbacktrådar, og därigenom också sprider Lydias psykjournaler till en större publik. Bra jobbat.

Och så till ”trådsanningen” som försökt skapats om att ingen andra är intresserad av mera information om månaderna innan händelsen: Jag har till exempel själv efterfrågat saker som jag tycker fattas i fup, men har efterhanden konkluderat med att om någon förmildrande omständigheter fanns, vara sig i nära eller fjärran förtid, så hade nog Lydi@s advokat vore den första att ta fram det i rättssalen. Tror ni inte?
Bra skrivet! 👋👋👋
2021-11-08, 15:56
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Läkaren skall bedöma lämpligheten. Är man olämplig att framföra bil är man det även för att hantera ett vapen och vice versa. I aktuellt fall hade båda kvar sina vapen och körkort.

Läkaren (som meddelade mig att jag inte fick köra bil på 2 veckor) skriver följdriktigt "för jakt och hantering av vapen tillämpas samma regler som för bilkörning".
Det är SOLKLART att psykvården här gjort ett enormt misstag, som inte ens ifrågasatt att hon skulle ha kvar vapen (och licenser)?!
Socialstyrelsen/psykvården/Läkaren är i allra högsta grad delaktiga

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in