Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Nej, du behöver inte bevisa alltings ursprung. Det räcker med någon lite del som du menar är objektivt sant i frågan om alltings ursprung.
Du läser in för mycket i det jag skriver.
Och vad har jag sagt i frågan om alltings ursprung?
Citat:
Om det finns tecken som tyder på att en global översvämning KAN ha ägt rum, innebär det inte att det är BEVISAT att det faktiskt skett.
Men dylika indikationer kan självklart ses som bekräftelser på Bibelns historieskrivning.
Endast och enbart i frågan det finns bevis.
Citat:
Och därmed har du ju deklarerat att Bibeln aldrig KAN visas vara sann, rent principiellt. Kvittar hur mycket I Bibeln som teoretiskt och praktiskt sett skulle kunna stämma. Du har förklarat den som osann, utan intresse att undersöka saken. Du har ett uppenbart bias men låtsas som att du inte har det.
Jag är inte utrustad för att undersöka saken. Därför ställde jag frågan och bad de som är bättre lämpade göra det och presentera sina fynd så att argumenten presenteras i sin bästa och förhoppningsvis starkaste form. Så, nu är du ikapp med den första frågeställningen som du från början invände mot. Bra.
Citat:
Ja, observationer naturligtvis!
Nej, nu råkade du argumentera för den vetenskapliga metoden istället för att presentera en alternativ metod som du förespråkat. Du är väl inte naturalist?
Citat:
De logikfel du påtalat har mest handlat om halmgubbar och missförstånd.
Jag har påtalat några som du gjort, men du låtsas som att det är helt logiskt ändå. För du verkar vilja missförstå.
Nej, jag tror du helt enkelt inte förstår att du gör fel.
Citat:
Förutsatt att grundtesen är sann. Inte mer sannolikt sant än det lösa antagandet och tron att Gud inte finns.
Ateism är inte en tro. Det är förnekandet av andras påstående om gudar. Det är inte ateistens uppgift att motbevisa en av teister påstådd gud som aldrig bevisats.
Citat:
Så kreationister kan inte utföra forskning? Snacka om övertydlig bias!
Kreationism är inte vetenskap. Det är teologi. På sin höjd. Däremot kan en kreationist utföra forskning om han kan lägga sin tro åt sidan och ägna sig åt verkligheten.
Citat:
Det handlar om observationer i verkligheten som talar för en global översvämningskatastrof utifrån operationellt vetenskaplig förståelse av processer - inte fria fantasier.
Så jobba på dessa observationer istället för att fantisera.
Citat:
Det var ju du som skrev om sådant som är "objektivt verifierbart". Varför vill du att jag ska svara på vad du menar är objektivt verifierbart?
För att du avkräver mig ett objektivt bevis på "vad jag tror" men du klarar inte av att specificera vad det är jag ska presentera bevis för. Jag tror du försöker dig på en "gotcha" men misslyckas eftersom jag inte är som du.
Citat:
Ok, New York finns och kan studeras minutiöst hundratals år bakåt i tiden... Ingen spiderman.
Det är INTE jämförbart med Bibeln.
Det är jämförbart med ditt argument för att Bibelns sanningshalt.