Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-11-08, 10:17
Medlem
Kung52s avatar
Hej! Går i tankarna att uppgradera bil till en hyfsat fresh v50 eller v70, är det någon här som haft en sån bil någon gång? Tänker på vanliga fel på dem? Har hört att det är mycket problem med v50 i motorn typ, alltså att det krånglar, men sen är ju v70 inte bensinsnål(?) eller? Har aldirgt ägt en så jag vet inte.
Vilken är i er mening bäst för priset /vilken årsmodell har minst problems?
Tacksam för svar kingen 53
Senast redigerad av Kung52 2021-11-08 kl. 10:22.
Citera
2021-11-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
V70 kallas väl för traktorn?
Osmidig och väldigt törstig.

Beror väl på vilken av dom du har. Jag har en V70 dRIVE. Och kanske intr den snabbaste bilen men den drar mellan 05-06/100km.

Och osmidig vettifan heller. Aldrig fått någon klumpighetskänsla av den. Den tuggar på och med få bekymmer. Enda som vart har vart partikelfiltret men det visste jag om när jag köpte den.
Citera
2021-11-08, 11:26
Medlem
Kung52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Beror väl på vilken av dom du har. Jag har en V70 dRIVE. Och kanske intr den snabbaste bilen men den drar mellan 05-06/100km.

Och osmidig vettifan heller. Aldrig fått någon klumpighetskänsla av den. Den tuggar på och med få bekymmer. Enda som vart har vart partikelfiltret men det visste jag om när jag köpte den.
Hur snabbt?
Citera
2021-11-08, 12:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ett mellanting kanske, V60?
Volvo V70 har jag aldrig haft men åkt en hel del och aldrig hört några värre historier om problem.
V50 har jag haft och gillade den bilen. Bra bagage och ok fartresurs. Jag hade 2.0D -09 Automat. Min var det aldrig några problem med men har hört andra som haft problem med de tidiga årsmodellerna.
Nu åker jag en V60 och den är steget trevligare än V50.
V40 är lite mindre och trängre men har inte åkt så mycket och aldrig haft denna bil. Mina kollegor sa att den var stötig men de hade R-design och lite sänkta.
Citera
2021-11-08, 12:47
Medlem
V70 helt klart. V50 dras med många vanliga fel och dyra sådana om det är diesel du tittar efter.
Citera
2021-11-08, 12:49
Medlem
Jag har en 17 år gammal V50. Motorn har aldrig krånglat. Just nu fungerar allt som det ska. Bästa årgång av V50 är år 2012 som var den sista årgången.
Citera
2021-11-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung52
Hej! Går i tankarna att uppgradera bil till en hyfsat fresh v50 eller v70, är det någon här som haft en sån bil någon gång? Tänker på vanliga fel på dem? Har hört att det är mycket problem med v50 i motorn typ, alltså att det krånglar, men sen är ju v70 inte bensinsnål(?) eller? Har aldirgt ägt en så jag vet inte.

Har nästan bara positiva erfarenheter av att ägt flera V70 i familjen (många år hade både jag och min fru varsin). Enormt bekväma bilar med supersköna stolar, och bra drag med 2,5T-motorn. Extra nice om du kan få en med automatlåda. Var väldigt snåla för att vara så stora gedigna bilar, men självklart så är ju en tung bil med bensin och fem cylindrar på 2,5 liter aldrig supersnål.

Vill du dock ha en mindre bil så är ju V50 troligen ett lämpligare val.

Testkör bägge så har du lättare att fatta beslut. Köp inga bilmodeller som du inte testkört.
Citera
2021-11-08, 23:54
Medlem
Är inte jätteinsatt i bilarna men som sann killgissare så ger jag mig in i detta ändå.

Jag hade valt v70n bara för att det är en större och bekvämare bil. När det gäller motorer så är mitt råd att hålla dig till dem femcylindriga motorerna, dvs Volvos egna. Jag kan alldeles för lite om dieselmotorerna så

v50 finns väl visserligen med några tvivelaktiga ford-motorer så det kanske är därför du fått för dig att den har dåliga motorer? Men både v50 och v70 finns med Volvos 2.4 sugmotor och dessa verkar vara rätt skottsäkra dock eventuellt lite törstiga. Både v50 och v70 finns också med T5-motorn som kan vara ett bra val om den inte buskörts hela sitt liv.

Sedan finns v70 med 2.4t och 2.5t beroende på årsmodell, båda två är bra alternativ och inte så mycket törstigare än 2.4 utan turbo.

Ser att någon ovanför här rekommenderar Automat-lådan, jag har i princip bara hört negativa saker men det kan ju vara överdrivet. Hade hur som haver letat efter en välservad/lågmilad bil om jag skulle skaffa en automat. Samma sak om du vill ha en fyrhjulsdriven bil, se till att haldex-systemet servats enligt schema.

Finns väldigt många bra "Buyers guides" om dessa bilar. Bara att googla dig fram och läsa om vad som är positivt/negativt om bilarna och vad man ska leta efter.

Buyers guide v50:
https://www.practicalcaravan.com/advice/used-volvo-v50-buyers-guide

Buyers guide v70:
https://garagedreams.net/buyers-guide/volvo-v70-p2-second-gen-buyers-guide-history

Väl mött.
Citera
2021-11-09, 12:09
Medlem
Jag personligen som har erfarenhet med motorer osv jobbat smått här och där sedan tidig ålder.
Alltså jag skulle rekommendera ist en s60. Min s60 är rackartyg jävlar va den går känns som någon har penetrerat bilen med superkrafter.

Skit i dom där skräp bilarna.
Citera
2021-11-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung52
Kul att så många hör så mycket om V50. De flesta motorer i V50 är samma som i V70. Det jag i dag skulle akta mig för är etanolmotorerna. Inte för att mina etanolmotorer var dåliga och min son klagar inte på sin men i gengäld så kör han på bensin.
V70 är en bra bil och V50 är inte en dålig bil.
Vad gäller årsmodell så uppdateras en bil varje år och med det så är självklart en nyare bättre än en äldre men miltalet är viktigare när man ser på en hel generation
Citera
2021-11-09, 13:14
Medlem
Nu var det många år sedan, men hade en v70 2,5 T5 och en S500. S500 drog mindre soppa än V70, även om jag snikkörde den. Vidare har v70 kamrem vilket är en enorm kostnadatt byta. Men som extrabil vid större shoppingtur duger den.
Citera
2021-11-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorkillen98
Jag personligen som har erfarenhet med motorer osv jobbat smått här och där sedan tidig ålder.
Alltså jag skulle rekommendera ist en s60. Min s60 är rackartyg jävlar va den går känns som någon har penetrerat bilen med superkrafter.

Skit i dom där skräp bilarna.

Du som har "erfarenhet med motorer osv". Vad är egentligen skillnaden mellan s60 och v70? Eftersom dom är byggda på exakt samma plattform och finns med identiska motorer menar jag.
Ärlig fråga, vet att det finns små små skillnader mellan dem men vet inte riktigt exakt vad skillnaderna är. Du skulle kanske bringa klarhet i detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in