Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Jag har inga problem med att man undersöker om Lars Inge Svartenbrandt var inblandad i Palmemordet. Det vore tjänstefel av PU att inte undersöka det med tanke på hans kapacitet att mörda både poliser och civilister, inte minst med skjutvapen. PU undersökte ju honom som möjlig gärningsman sedan det stod klart att han var väldigt lik Holmérs Fantombild.
Det gav inget. Men förbrytare ljuger regelmässigt. Holmérs Fantombild är som vi vet förmodligen felaktig som underlag.
Att ”Svarten” hade vidsträckta friheter på Säter ser jag också.
Från programmet drar jag slutsatsen att det är dubbelmordet 1979 han talar om. Jag kollade igenom programmet en gång till och antecknade hans ord.
- Ja det är en period då på våren 1986 som dels beror på den här behandlingsprocessen att jag pratat väldigt ingående med doktorn, min doktor, om det som rör mitt inre. Men det som jag själv tror utlöser att jag flyr är att…(han flydde i samband med Mors Dag i maj 1986, min anm).
-I samband med att Palmeutredningen utreder mordet på statsministern så tar dom fram de här två morden som jag var inblandad i 1979 och tog del i. Och det visste jag att om det kommer till förnyade förhör med polisen och med min doktor närvarande så skulle jag inte klara av att ha den här hårda masken som jag haft tidigare och bara avvisat dem ”Ni kan dra åt helvete”. Utan jag skulle bli tvungen att samtala.
-Och samtidigt visste jag: ”Polisen vet att jag är skyldig och jag vet att dom vet att jag är skyldig men de har inga bevis”. Så det här skulle ramla samman över mig på något sätt alltså.
Han hade erkänt att han huggit ett av offren 1979 med en jaktkniv men skyllde på den andre, då avlidne, gärningsmannen när det gällde de dödande skotten. Det var det som var knäckfrågan.
S insåg att det fanns en risk att han skulle bekänna sin skuld 1979 till polisen eftersom han var inne i en process med sin läkare som gick ut på att han skulle berätta om sitt inre liv.
Journalisten Gubb Jan Stigson hänvisar till ett telefonsamtal med ”Svarten” där ”Svarten” beskrev hur CP tänkte, det slumpmässiga mordet där vapnet som användes fanns gömt på en toalett på Oxen. Motivet skulle vara att CP hatade samhället. Att ”Svarten” skulle ha talat om sig själv framgår inte. Den som intervjuar Stigson ställer till och med en kontrollfråga om det är CP det handlar om och får ett jakande svar.
Att Stigson skulle syfta på ”Svarten” blir i så fall en lite vidlyftig tolkning.
Även om ”Svarten” kunde röra sig relativt fritt på Säter finns det (hittills) inget som kopplar honom till Sveavägen. Som du vet finns massor av vittnen och de har sett Grandmannen, WT-män och andra. Men ingen säger sig ha sett den välkände ”Svarten”.
Den person som jag spontant ser skulle ligga närmast Svartenbrandt i utseende är den man som Lars Erik Eriksson såg. GRK menar att just den iakttagelsen ”talar med styrka” för att GM befann sig utanför Grand när filmen slutade. Det får stå för dem. Finns inga bevis för att GRK har rätt på den punkten.
Min slutsats blir att ”Svarten” bör utredas närmare men då som inhyrd GM. Jag ser det som naturligt att den/de som planerade att mörda Palme letade efter en iskall revolverman. Problemet med ”Svarten” var att han var så välkänd av allmänheten. Det är egentligen inte logiskt att välja en sådan person för mordet.
Nu vet vi samtidigt att ingen kunde avge ett signalement på GM som pekar ut någon. Det gick fort, det var mörkt, det var motljus från butiken, GM var mörkt klädd, GM bar en svart/mörkblå mössa, han försvann inom en minut etc. LP:s utpekande av CP underkändes av hovrätten.
Det är som jag ser det än så länge rätt luftigt och spekulativt det här med Svartenbrandt. Det jag reagerade för i programmet var att ”Svarten” och CP under sex månaders tid hade delat en lägenhet någonstans norr om Borlänge. Oklart när. Det antyds vagt att det kan ha varit efter mordet.
”Svarten” ska även ha varit bekant med Sigge C som till och med pekade ut honom som GM men Sigge C pekade ut en massa folk och var som jag ser inte ett tillförlitligt vittne. Hans samarbete med Nässén talar, menar jag, för att Sigge fabricerade uppgifter på Nässéns beställning. Uppdrag Granskning kunde också påvisa det med hjälp av ”Hinsehäxan”.
Ja, ungefär så.
Oj vad långt!
Jag menar att Svarten ville få det till att CP mördade Palme. Han sa det till mig med. Det var det jag menade med Gubb. Jag har haft mycket kontakt med Gubb o frågat om han inte begriper att det är Svarten som är Palmes mördare. Gubb blev arg.
Sedan erkände Svarten Kungsgatan redan -86 när han togs för rånet o han ville bli skjuten av polis. Jag har tidningsklipp.
PU pratade med Svarten fram till hans död o varför de inte fortsatte som sen de nya gjorde med en annan död vet jag inte. O jag vet inte varför de nya inte fortsatte eller tog till sig det jag mailade dom. Allt det har jag visat Riksåklagaren efter hon inte ville överpröva.
De kan ju tex inte jämföra brev med Engström när jag känt igen att det är Svarten som är den sk Skelleftehamnsmannen. Jag vet inte hur pass Dag Andersson o Lennart Gustafsson kollade av fler brev. Jag såg ju fler på nätet medan de jobbade kvar o sa då det. Bla ett när kungen skulle komma till Karlstad men PU hade det. O Abdul Kassem-brevet tex. Helt horribelt! O brev som är till familjen Palme + de som visades på presskonferensen är det med Svarten som skrivit o jag har visat de med för Riksåklagaren o några flera jag "matar" sen flera år. Kom ju massor av nytt att jämföra när vi kunde begära ut material.
Det är så mycket jag sett o vet så tar tid om jag ska förklara.