2021-11-05, 21:52
Medlem
Someone who isn't me driver företaget Beckna AB, han drar beroende på marknadens aktivitet mellan 100 lax och 550 lax skattefritt.
Citera
2021-11-07, 10:05
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det kan vara värt för dig att veta att konsulter finns på alla nivåer allt ifrån de som sitter i repan, de som underhåller databaser, till projektledare eller chefer för att bygga och implementera större funktioner för inom ett stort bolag, i många fall så rapporterar de senare till någon på C-nivå.

Du pratar om grå arbetskraft...

Vi andra pratar om riktiga konsulter...
Citera
2021-11-07, 10:11
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Du pratar om grå arbetskraft...

Vi andra pratar om riktiga konsulter...

För mig är de en och samma, jag tillhör själv den senare just nu men nästa uppdrag kan vara ett renodlat projekt/program för att implementera ett ERP.
Citera
2021-11-07, 10:12
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen har du ingen erfarenhet som egenkonsult, handlar inte om anställd konsult diskussionen om en konsult med eget bolag.

Vänligen svara på min fråga istället för att vara spydig!

Varför behöver du som egenkonsult arbeta gratis på din fritid?

Varför behöver du som egenkonsult en speciell försäkring?

Nå!?
Citera
2021-11-07, 10:18
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
För mig är de en och samma, jag tillhör själv den senare just nu men nästa uppdrag kan vara ett renodlat projekt/program för att implementera ett ERP.

Helt olika branscher. Det skiljer minst en faktor två i timtaxa mellan riktiga konsulter och grå arbetskraft.

PS
Och så finns det elitkonsulter som inte går på timtaxa...
Citera
2021-11-07, 10:37
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Helt olika branscher. Det skiljer minst en faktor två i timtaxa mellan riktiga konsulter och grå arbetskraft.

PS
Och så finns det elitkonsulter som inte går på timtaxa...

Vad är elitkonsult? Jag går på dagstaxa, är jag elit? 😀 har alltid velat vara det.
Citera
2021-11-07, 20:34
Medlem
Citat:
Vänligen svara på min fråga istället för att vara spydig!

Varför behöver du som egenkonsult arbeta gratis på din fritid?

Varför behöver du som egenkonsult en speciell försäkring?

Nå!?

Du levererar en tjänst som du tar betalt för skulle du själv uppskatta en hantverkare som jobbar 4timmar men tar betalt för 6 ? Nej kostnader för internadministration skall vara en del din timtaxa.
De flesta större bolag tar inte in egenkonsulter direkt utan har ett avtal med större bolag och en orsak är de skador en konsult kan skapa.
Förstår du inte det skall du inte verka inom branschen.
Citera
2021-11-07, 23:16
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Jag redovisade alla mina utgifter i mitt inlägg: (FB) Ni som tjänar över 60k/mån med eller utan utbildning, vad jobbar ni med?
Jag jobbar inte övertid. Jag har en dator från min kund: Volvo (alltså inga kostnader för verktyg).
Ework skickar en faktura (self-billing) varje månad enligt de timmar jag redovisat (på kundens bekostnad). Det hade varit trevligt att debitera 1500 kr+ per timme (det har jag dock aldrig gjort).

Vad betalar du eWork för detta? 3%?

Erbjuder de försäkring inkluderat i detta?
Citera
2021-11-10, 19:49
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ta den med Rödluvan och vargen när du är igång.
Du sitter inte inne på Volvo som egenkonsult och fakturerar så direkt mot Volvo,
Men dröm vidare.

Det finns många konsulter som jobbar mot volvo (jag är en av dem). Jag jobbar ifrån Ework (vilka tar en väldigt låg avgift). Varför tror du inte på mig ? (Jag har jobbat som egen konsult sedan 1993).
Citera
2021-11-10, 19:52
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Vad betalar du eWork för detta? 3%?

Erbjuder de försäkring inkluderat i detta?
Det tar 0.7 % (du måste ha egen försäkring).
Citera
2021-11-11, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Det finns många konsulter som jobbar mot volvo (jag är en av dem). Jag jobbar ifrån Ework (vilka tar en väldigt låg avgift). Varför tror du inte på mig ? (Jag har jobbat som egen konsult sedan 1993).
Då jag sitter på andra sidan och vet vilka krav företagen ställer.
Nu har jag just inte haft någon från Ework men kravställningen är densamma mot företaget som avtalet är knutet till.
Volvo, Scania ABB de stora företagen har samma krav mot en leverantör av konsulter där det bl.a ingår konsultförsäkring krav på nda m.m.
Vad Ework har för interna kostnader/avgifter vet jag inte, men som egenkonsult sitter du inte direkt mot Volvo eller någon av de andra jättarna heller.
Senast redigerad av SkogsSaab 2021-11-11 kl. 07:10.
Citera
2021-11-12, 23:16
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Då jag sitter på andra sidan och vet vilka krav företagen ställer.
Nu har jag just inte haft någon från Ework men kravställningen är densamma mot företaget som avtalet är knutet till.
Volvo, Scania ABB de stora företagen har samma krav mot en leverantör av konsulter där det bl.a ingår konsultförsäkring krav på nda m.m.
Vad Ework har för interna kostnader/avgifter vet jag inte, men som egenkonsult sitter du inte direkt mot Volvo eller någon av de andra jättarna heller.

Han jobbar ju inte direkt utan genom ework. De har ramavtal med Volvo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in