2021-11-07, 22:30
Medlem
neuron-drones avatar
En av våra värre biltvättar har en skylt som säger att stången kommer åka upp. Tror den skrämt många. Det är en grej som inte brukar finnas i biltvättar vet inte vad den är till för. Men hade jag inte sett skylten hade jag med trott att den skulle åka rakt in i rutan.

Tror samma med borstarna, folk litar inte helt på att de kommer följa bilen, de kan likagärna mosa den och en själv. Jag tycker mest det är lite spännande att se om man kommer överleva tvätten denna gången med.

Med biltvättar man inte är van vid, då är nog folk mer rädda att de ska göra fel. Vad är det mest fel man kan göra i en biltvätt egentligen? Är det att gå ur bilen som i "Vi hade iallafall tur med vädret"? Underbar scen.
Citera
2021-11-07, 22:40
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
En av våra värre biltvättar har en skylt som säger att stången kommer åka upp. Tror den skrämt många. Det är en grej som inte brukar finnas i biltvättar vet inte vad den är till för. Men hade jag inte sett skylten hade jag med trott att den skulle åka rakt in i rutan.

Tror samma med borstarna, folk litar inte helt på att de kommer följa bilen, de kan likagärna mosa den och en själv. Jag tycker mest det är lite spännande att se om man kommer överleva tvätten denna gången med.

Med biltvättar man inte är van vid, då är nog folk mer rädda att de ska göra fel. Vad är det mest fel man kan göra i en biltvätt egentligen? Är det att gå ur bilen som i "Vi hade iallafall tur med vädret"? Underbar scen.

När jag bodde i Vimmerby så hade de fått stänga den enda lokala biltvätten då nån snubbe hade fått för sig att hoppa ur bilen mitt under pågående tvätt. Tydligen så finns det ett system som stänger av tvätten om det händer och sen fick de inte igång den igen. Och snubbens bil stod kvar inne i tvätten, blockerad av de stora rullarna. Hur jävla dum får man bli egentligen?
Citera
2021-11-07, 22:44
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När jag bodde i Vimmerby så hade de fått stänga den enda lokala biltvätten då nån snubbe hade fått för sig att hoppa ur bilen mitt under pågående tvätt. Tydligen så finns det ett system som stänger av tvätten om det händer och sen fick de inte igång den igen. Och snubbens bil stod kvar inne i tvätten, blockerad av de stora rullarna. Hur jävla dum får man bli egentligen?

Om nu tvätten skulle få att gå igång igen efter nödstopp, hur kan man lita på att den gör vad den ska när man tvättar? Elgrejer verkar ju helt opålitliga.

Nä, nu börjar jag skrämma upp mig. Jag läste Stephen Kings "Mangeln" som ung. Hade likagärna kunnat vara "Biltvätten".
Citera
2021-11-07, 22:51
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Om nu tvätten skulle få att gå igång igen efter nödstopp, hur kan man lita på att den gör vad den ska när man tvättar? Elgrejer verkar ju helt opålitliga.

Nä, nu börjar jag skrämma upp mig. Jag läste Stephen Kings "Mangeln" som ung. Hade likagärna kunnat vara "Biltvätten".

Vad menar du? Det är ju en dator som styr tvätten. Den kontrollerar alla funktioner och ser till att allt är rätt precis som allting annat idag. Det är tämligen säkert. Det är inte som gamla maskiner där en motor bara går och går tills nån trycker på nödstopp.
Om du kollar lite youtubevideos på folk som klantar sig i biltvättar så ser du att maskinerna stänger av sig tämligen omgående. Fastnar man i en polerrulle så snurrar man ju säkert några varv men det är inte så farligt som man kan tro.
Citera
2021-11-07, 22:59
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Vad menar du? Det är ju en dator som styr tvätten. Den kontrollerar alla funktioner och ser till att allt är rätt precis som allting annat idag. Det är tämligen säkert. Det är inte som gamla maskiner där en motor bara går och går tills nån trycker på nödstopp.
Om du kollar lite youtubevideos på folk som klantar sig i biltvättar så ser du att maskinerna stänger av sig tämligen omgående. Fastnar man i en polerrulle så snurrar man ju säkert några varv men det är inte så farligt som man kan tro.

Kanske inte är helt allvarlig. Tror mer att folk som är ovana är rädda för att de ska missa någon instruktion och inte stanna på rätt ställe. Och att folk ska titta på dem då. Lite social fobi.
Citera
2021-11-07, 23:34
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Det var längesedan man automattvättade. För dyrt helt enkelt. Helt sjuka priser.

Nä antingen gör man det själv eller så kör man till araben som tvättar för 80:- o då slipper man slita.

Men att folk är så rädda för en automattvätt att man måste blanda in en KBT-skrynklare som ska ge råd om hur man kommer över automattvätts rädslor är skrattretande. Är landet fullt av diagnos-mongo o bortcurlade förlorare.
Dyrt i automatvätt vet jag inte. Okq8 har abonnemang 8 tvättar i månaden för 299:-

Har kollat en del på utomhus gör det själv tvättar. (mest för att fåreda på om man får använda egna kemikalier för veteranbilen) Oftast får man inte använda egen svamp. Antar att de är rädda att man använder shamposvamp = egna kemikalier (de vill veta vad som spolas ner i deras reningsverk) men de borstarna repar nog mer än automattvätt då man inte vet om de legat på marken.

Och tvätta för 80:- hos nån invandrare den svampen har sett flera bilar säkert med grus i.
De sköljer nog inte hinkarna mellan varje bil. Och man kan inte gå runt på 80:- för en tvätt vitt=lagligt.
Vet flera där jag bor som fick slå igen pga papperslösa/svartarbetande anställda vid kontroller.
Citera
2021-11-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Oftast får man inte använda egen svamp. Antar att de är rädda att man använder shamposvamp = egna kemikalier (de vill veta vad som spolas ner i deras reningsverk) men de borstarna repar nog mer än automattvätt då man inte vet om de legat på marken.

Anledningen att du inte får använda egen svamp är ju att de inte får betalt för den tiden.
Citera
2021-11-14, 14:30
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det gäller att vara försiktig om man sitter i bilen under tvätten och sen ska köra ut ur tvätthallen att man prov bromsar lite innan, så att det inte händer katastrofer efteråt hehe..

https://youtu.be/n0kc_9FPOGY?t=51

Nyfiken fråga; Vad är skillnaden mot att inte sitta i bilen under tvätten? Slipper man provbromsa om man står utanför och tittar på medan bilen tvättas?
Citera
2021-11-14, 16:26
Medlem
Vid Biltvätten i Läggesta finns en skylt där det står att det är förbjudet att tvätta smutsiga och leriga bilar.
Det skrämmer mig.
Har f ö aldrig tvättat Hondan som köpes ny för över 6 år sedan.
Den går lika bra för det.
När den byts in kommer den i alla fall att lämnas till någon "rekondare".
Så varför tvätta en bil - ge mig en orsak.
Kostar och tar tid!
Citera
2021-11-14, 17:39
Medlem
Rent praktiskt så behöver man inte tvätta bilen. Det är mer en estetisk sak. Samma sak som att inte raka sig eller att stryka skjortan.
Senast redigerad av mtflash 2021-11-14 kl. 17:42.
Citera
2021-11-14, 17:43
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vid Biltvätten i Läggesta finns en skylt där det står att det är förbjudet att tvätta smutsiga och leriga bilar.
Det skrämmer mig.
Har f ö aldrig tvättat Hondan som köpes ny för över 6 år sedan.
Den går lika bra för det.
När den byts in kommer den i alla fall att lämnas till någon "rekondare".
Så varför tvätta en bil - ge mig en orsak.
Kostar och tar tid!

Kan väl fatta att de inte villl ha en lerflod men hur drar man gränsen? För är bilen helt ren behöver man inte tvätta den. Skulle bojkotta en sådan biltvätt där man inte får tvätta smutsiga bilar.
Citera
2021-11-14, 17:45
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Artikeln handlar iofs om en annan typ av skräck en skräcken för repor. De unga vuxna blir tydligen skrämda när de sitter inne i automattvätten och borstarna mm kommer utflygande från väggarna, 😀.
Har aldrig fått repor pga biltvätt men det kanske beror på att jag alltid tvättar på Bilia som kanske är lite bättre än tvätten hos Hederlige Hassan och Billiga Ali?
Tror du verkligen på det? Att artikeln inte är vinklad/ att man tolkat resultatet fel?

Självklart menar folk att man är rädd att få tvättrepor och att man använder saltvatten i tvätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in