Citat:
Ursprungligen postat av
Hans66
Trams! En läkare ska bota patienter och inte springa polisens ärende och det är fler människor som blir mördad med kniv eller yxa än med skjutvapen här i Sverige, vad blir det nästa? att läkare ska fråga sina patienter om dom har knivar eller yxor hemma. Då är det väl bättre att det införs hårdare prov vid licensansökan och att det utförs en psykologisk utvärdering innan licens beviljas, Det går säkert att införa hårdare regler för skytteklubbar och deras instruktörer.
Ja, du lille Hans.
Att kunna skriva inlägg på Flashback innebär inte alltid att man därmed visar att man besitter
förnuft..
OffT: Du skriver: "En läkare skall bota patienter" och visst ingår det i uppdraget där så är möjligt, men eftersom uppdraget är mycket vidare än så, hamnar en del andra uppgifter också på vederbörande läkares bord. H*n har också att se till folkflertalets bästa och bl a
anmäla upptäckten av vissa smittsamma specificerade sjukdomar när en sådan påträffas hos en patient. (Du har väl ändå inte legat under din sten ända sedan februari 2020? Om jag skriver Covid-19, då ringer det inga klockor hos dig?).
Och det är inte bara vid upptäckten av smittsamma sjukdomar läkaren har i uppgift att slå larm. Vid exempelvis grav demens och vid okontrollerad epilepsi skall anmälan till Transportstyrelsen göras angående det olämpliga att patienten är ute på vägarna och kör ihjäl folk (kanske dig?)
En förvirrad och/eller deprimerad person bör inte heller den få framföra fordon som t ex bil, tåg och flygplan, det är nog de flesta
förnuftiga människor överens om, fast du är gissningsvis av motsatt uppfattning?
Och om dessa förvirrade och/eller deprimerade patienter råkar vara vapeninnehavare, så är nog den gängse uppfattningen bland
förnuftigt folk,.att dessa personer är olämpliga att få gå omkring med skjutvapen. Men du anmäler avvikande uppfattning?
Är du möjligen libertarian? Supportar du möjligen NRA?
OnT: Jag vet fortfarande inte hur det kom sig att Lydia beviljades vapenlicens. Jag vet inte heller varför hennes vapen var tillgängliga för henne vid tidpunkten för mordet. En sak är helt klar: Lydia har visat att hon var olämplig att få bära vapen.
Edit: Jag nämner i mitt inlägg att folk kan drabbas av demens. Du skriver i ditt inlägg att det vore lämpligt att ett psykologutlåtande tillfogades en ansökan om vapenlicens.
Tänker du dig då att psykologen skall kunna vara klärvojant och kunna avgöra hur redig i sitt huvud sökanden kommer att vara 30-40-50 år senare?
Att prognostisera demens låter sig inte göras med nån större grad av säkerhet.