Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag utgår från att myndigheten som beviljar vapenlicens sköter sitt arbete i enlighet med reglementet.
Läkare har dessutom obligatorisk anmälningsplikt om en patient är olämplig att köra bil eller handha vapen. När jag nyss vårdades på sjukhus informerades jag skriftligen att jag inte fick köra bil eller handha ev vapen under 2 veckor.
..och till det skrev jag så här:
Jaså minsann, du fick en skriftlig information om att du under en tidsperiod inte var lämplig att använda bil eller vapen?
Men nu får vi tänka till lite. Att patienter får en lapp i handen att de inte skall bruka vapen är ju ett slag i luften om den lappen t ex hade lämnats till Lydia.
Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Anmälningsskyldigheten gäller att meddela aktuell myndighet, men givetvis även patienten. Jag tillfrågades vare sig om innehav om körkort el vapen.
Nej, varför skulle du bli tillfrågad om ett eventuellt vapeninnehav? Du hade på sjukhuset blivit intervenerad med nån undersökning/behandling som medförde att din koncentrations-/uppmärksamhetförmåga nedsatts så att du därför var olämplig som fordonsförare och vapenhanterare. Inte mer med det.
Fast om du hade varit på ett besök inom psykiatrin pga en depression med inslag av känslor av uppgivenhet och/eller hopplöshet, så skulle vilken ansvarskännande läkare som helst pliktskyldigt ha ställt dig frågan om vapeninnehav.
OnT: Jag är uppriktigt nyfiken på om Lydias vapeninnehav öht uppmärksammades av psykiatrin.
Nån som kan ge ett svar?