Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag utgår från att myndigheten som beviljar vapenlicens sköter sitt arbete i enlighet med reglementet.
Läkare har dessutom obligatorisk anmälningsplikt om en patient är olämplig att köra bil eller handha vapen. När jag nyss vårdades på sjukhus informerades jag skriftligen att jag inte fick köra bil eller handha ev vapen under 2 veckor.
Det fetade:
Absolut, i världens bästa land så sköts det där förstås helt reglementsenligt. Men nu råkar vi vara i Sverige..
Så, visst är vi alla oerhört spända på om det kommer att bli nån sorts "internutredning" gällande hur det kom sig att Lynniga-Lydia öht beviljades vapenlicens?! Du också, förmodar jag?
OffT: Jaså minsann, du fick en skriftlig information om att du under en tidsperiod inte var lämplig att använda bil eller vapen?
Men nu får vi tänka till lite. Att patienter får en lapp i handen att de inte skall bruka vapen är ju ett slag i luften om den lappen t ex hade lämnats till Lydia.
OnT: Av skäl som vi inte behöver gå in på här, så
vet jag att det många gånger slarvas med att tillfråga patienter inom psykiatrin om deras ev vapeninnehav.
Och som jag tidigare i tråden har varit inne på, så kan ju patienten vid förfrågan bara blankt neka till att vara vapenägare. Fast ibland kan det i journalen under rubriken Fritidsintressen stå att patienten tycker om att vara ute och jaga.
Vad stod det i Lydias psykjournal under rubriken Fritidsintressen?
Kanske 'Jakt UNS'..?