Citat:
Ursprungligen postat av
Newkie
Absolut, men ytterskrovet är inte jättegrovt. Som jag skrev i mitt första inlägg tror inte jag heller att det handlar om en container i det här fallet. Men en olycklig krock med en dito kan säkerligen skada ytterskrovet.
Ytterskrovet är att betrakta som ett "vanligt skrov", ungefär som skrovet på ett fartyg, vilket som. Det innebär att det skulle bli ungefär samma konsekvenser på ubåten som på vilket fartyg som helst (om man bortser från dyrbarheterna som sitter längst fram). Alltså, bucklor, inte revor.
Varför inte en container?
En vanlig 40-fotscontainer kan väga 60 ton eller så, max. Normalt väger den hälften, men en tid innan den sjunker kan den ha den vikten.
Sannolikheten att en tappad container flyter "neutral" är helt liten. Antingen flyter den på förpackningarna (tänk "frigolit & luft i plastade förpackningar") eller så sjunker den till botten. Några magiska mellanlägen finns bara teoretiskt. Flyter den i ytan (aldrig så nedsjunken) sticker den max 2.70 - och så nära ytan går inte en ubåt i uläge. Sjunker den går den till botten, och då gäller samma sak.
Ubåten har naturligtvis kolliderat. Kanske med en annan ubåt, med ett övervattensfartyg om man varit i ytläge (det vill man ju inte vara) eller med ett undervattensberg, en ö, som tyvärr inte orkat ända upp till ytan.