Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Intressant, tack. Men Treu uppger alltså i likhet med Sillaste att han ser vatten tränga in bredvid rampen och det är par minuter tidigare än Sillaste. Erik (för så hette han väl) på videon läser själv upp detta från Treus vittnesmål vid ca 5.00, men drar sedan ändå plötsligt slutsatsen i slutet att Treu ser rampen öppen. Jag förstår ärligt talat inte hur Erik resonerar? I de tidigare förhören säger säger Treu visserligen att han ser vatten komma "genom " rampen, men det är inte motsatt till att det kommer in vid sidan av rampen som han senare förtydligar det till.
Som Erik påpekar nämner Sillaste vatten på sidorna av rampen redan på kvällen den 28 september medan Treu inte nämner vatten från sidorna förrän den 3 oktober (förhör nr. 6). Med största säkerhet har Treu och Sillaste diskuterat vad som hände och vad de såg och därmed är det inte omöjligt att Treus vittnesmål från oktober är färgat av Sillastes upplevelser (och viceversa).
Med det sagt tolkar jag Eriks resonemang som att han anser att Treu inledningsvis sett rampen helt öppen och därefter (tillsammans med Sillaste) ser en delvis stäng ramp med vatten som kommer in på sidorna.
Jag upplever att det i och med språkhinder/tolk/översättning samt författarens tolkning (vissa vittnesmål verkar vara utskrift av inspelning och andra sammanfattning) vara lite oklart om ordet "ramp" alltid syftar på själva bilrampen eller om "ramp" även används i bemärkelsen bogport, alltså själva hålet, så det är svårt veta exakt hur de olika vittnesmål ska tolkas.
Citat:
Sedan kvarstår alltid att om man ser Sillastes vittnesmål som sant, måste oavsett rampen slagit igen efter att ha varit helt öppen. Då är det enda möjligheten. Det framstår kanske som teoretiskt möjligt, men rätt osannolikt. Ramlar rampen ned på förpiksdäck och knäcks måste det mycket till för att den skall skall slängas av upp vågkraft och kilas fast så bra att vatten forsar in vid sidan av den.
Här visualiserar vi uppenbarligen olika.
Jag ser det inte alls som osannolikt att rampen initialt ramlat ned på förpiksdäck (rampens har skador som passar mot förpiksdäckets profil) och därefter trycks upp av vattenkraft mot Estonia som går i 14 knop.
Våghöjden varierar med flera meter, fören lättar med 60 ton när visiret faller av samt vattenytan/vågorna trycks tillfälligt undan i förloppet där visiret tumlar ned i vattnet i samma sekvens som bogrampen faller ned på förpiksdäck och kombinationen därav kan skapa lyftkraft under rampen. Senare i förloppet kan tilltagande slagsida göra att babords sida av rampen kommer högre upp i vattnet plus att lyftkraften som krävs kan bli mindre vid tilltagande slagsida (kan såklart även bli högre pga friktion/brytmoment i skadade gångjärn).
Som jag skrev ovan i svar till Gafflaren konstaterade SSPA i modellförsöken att rampen fluktuerade frekvent av vågorna när den fick svänga fritt och med "halvöppen"/fluktuerande ramp torde effekten bli att vatten i huvudsak ses strömma in från sidorna av bogrampen.
Sillaste säger dessutom att eventuellt tränger mer vatten in på höger sida och det stämmer överens med "halvöppen" ramp och SB slagsida.
Jag tänker att såväl ett förlopp där Treu ser först "öppen port" och därefter (med Sillaste) ser "halvöppen port" som ett förlopp där den skadade bilrampen redan första gång Treu ser mot monitorn har tryckts upp av vattentrycket - "halvöppen port" är möjliga scenarion.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Ja, det verkar finnas en matchning; jag är dock dålig på att bedöma sådant. Någon kanske vill försöka ifrågasätta resonemanget i videon, men jag har inga invändningar i nuläget.
En variant att komma undan problemet med vad de tre i ECR säger sig se är om man helt enkelt tänker sig att de ljuger. Treu och Sillastes berättelser om hur vattnet tränger in vid sidan om rampen är en rövarhistoria. De har i själva verket verkligen sett rampen helt öppen, och i alla fall Treu har sett rampen öppen innan fartyget kantrar och får slagsida ca 01.02.
Treu och Sillaste har lytt order, så de har inte handlat formellt fel, utan överlämnat besluten till bryggan. Men de känner sig ändå skyldiga eftersom de på eget bevåg kunde sänkt farten genom att dra ned motorerna direkt de märker vatteninträngningen och anser att de ur moralisk synvinkel borde frångått befälsordningen på det sättet. Kanske har de som många passagerare blivit passiva på ett i egna ögon oprofessionellt sätt. De ljuger alltså för att inför sig själva och andra ställa sig i bättre dager och inte vill medge vad de gjort och inte gjort. Så ljuger vi ofta tillmans för att sanningen är jobbigare och vi då föredrar lögnen även om den är trassligare. Dessutom är de pressade av rederiet.
Detta bygger på att maskinpersonalen verkligen har möjlighet att dra ned motorerna på egen hand. Är det någon som jobbat i maskin eller någon annan som kan upplysa om hur det ligger till får de gärna göra det.
Hur som helst finns det så många konstigheter i de tre männens berättelse att de borde sättas tumskruvar på. De vet fortfarande vad som inträffat och när i huvudsak.
Jag tror inte att de ljuger eller anser att de i det korta och kaotiska förloppet skulle veta att rätt åtgärd hade varit att på eget bevåg nödstoppa fartyget utan full insikt i vad som verkligen hänt. Speciellt inte i förhör som görs i närtid till förlisningen.
Tumskruvar är kanske att ta i..., men maskinpersonalens upplevelser är så viktiga pusselbitar att deras berättelser borde kontrolleras i detalj på ett mycket mer strukturerat sätt än i de tidiga vittnesmålen.
Tror det skrivits att HK 2021 skulle göra nya ingående vittnesutfrågningar och jag tar för givet att maskinpersonalen ingår i den grillningen.