2021-11-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nåja, i varje jaktlag i en slumpmässigt vald by kommer du att finna flera jägare som (helst) inte skjuter vilt. Men värderar den sociala gemenskapen i ett jaktlag högt. Det utgör kittet i byn.

En del av jägarna kanske bara jagar småvilt eller fågel, men deltar under älgjakten ändå. En del gör som GW numera, sitter på pass och filosoferar för att sedan ljuga friskt med grabbarna vid brasan.
Jag har av lite olika skäl hamnat i en hel del "slumpmässiga" byar i olika delar av Sverige, men känner ändå inte igen din beskrivning av dessa "flera jägare".
Visserligen kan mina undringar tyckas bli offT, men eftersom Emil mördades mha ett jaktvapen, så undrar jag om du möjligen jagar? I så fall med egen licens?

OnT: Är du, likt många andra i tråden, våldsamt upprörd över att den instabila Lydia tilldelades vapenlicens?
Om du är det, hade din upprördhet varit mindre om Lydia istället för att skjuta Emil, hon hade slagit ihjäl honom med en yxa?
2021-11-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Du drog just ett exempel om hur han tvingar henne och tvätta bilen.. Du vill ju hitta anledningar hur han betett sig enligt dig. Han har säker gjort många fel i fyllan och villan som många andra gör.
Jag vet inte om motiv i minsta delalj är så viktigt av bekostnad av att man ska hitta små olika skitsaker om en mördad man.
Det blir bara osmakligt i mina ögon

Jag drog ett påhittat exempel på något som kanske kunde ha hänt med tanke på det övertag han hade.
Men du förstod tydligen inte poängen.
2021-11-07, 12:26
Medlem
Citat:
Du grundar dina påståenden på byskvaller..puh😂😂😂😂

Och vad står det?
2021-11-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning
Jag drog ett påhittat exempel på något som kanske kunde ha hänt med tanke på det övertag han hade.
Men du förstod tydligen inte poängen.
Jo.. Men är det såna exempel du menar så kan det vara rent skitsnack från.. vad var det "folk på byn"
Är det sånt du menar ska komna fram?
2021-11-07, 12:31
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerFlaggan
Jag läste igenom det förhöret igår igen. Det är lite märkligt att hon kommenterar under att filmen spelas upp. Fram tills att hon ser sig själv faktiskt lägga an och skjuta E. Som att det har gått till som hon har förklarat. Förutom just skottillfället. Där känns det som att hon blir överraskad över vad hon har gjort. Detta är ju ett tag efter händelsen. Men när hon väl får se filmen. Så tycker iallafall jag att om är medveten om att hon har skjuta E avsiktligt och inte som hon förklarat att skottet gick av när hon skulle bryta bockhaglet. Att hon redan i början av filmen borde hållit tyst för att hon vet vad hon har sagt kommer att bli överbevisat att inte stämma. Det är detta som gör att jag tror att hennes minnesbilder inte är så klara av händelsen. Kan kanske oman spekulera lite att hon så att säga övertalat sig själv om vad som hände och det har blivit hennes sanning. Det tar ju absolut inte bort vad det är hon har gjort på något vis alls.

Personligen tycker jag att det är märkligt att FUPen är så tunn. Det sägs ju att ett mord utan förmildrande omständigheter eller försvårande omständigheter. Ska den som gjort detta dömas till 16år enligt praxis. Då undrar jag varför de inte grävt djupare i relationen mellan dem och även till andra och även vittnesmål från andra som har känt dom. Jag menar på att de skulle kunna hitta mycket som är försvårande för L och att hon då skulle fått livstidsstraff istället. Och givetvis så kanske det finns en risk för att det finns något förmildrande kanske också. Ifall det finns utrett och de inte brytt sig om att ta med det i en FUP eller inte i något som är sekretessat eller inte tagit upp det muntligt i rättegången. Då blir det ju ingen rättvis dom enligt lagen. Sen kan man ju ha åsikter hur den är också. Men i jämförelse med andra mordfall så är denna FUPen väldigt tunn och ännu mer tunn om man tänker bort hennes journaler som skulle varit sekretess på.

En uppgift som hon lämnar i förhör. Är att E hotat att ta livet av sig med att skjuta sig. Hon påstår att han har sagt att han har en oregistrerad pistol i sitt vapenskåp alltså E vapenskåp. Nu spelar det kanske ingen roll för fallet kanske och det går inte att åtala en död person. Men lite märkligt att det kanske inte finns med något om det i fynden i husrannsakan. Men det kanske ligger i slasken vem vet. Det finns ju från en skribent att E hotat att skjuta sig själv. L påstår att hon har räddat honom från att ta livet av sig. Men som jag har kunnat läsa mig till så har det varit genom att hon har kommit dit och varit med han när han hotat om detta.

Var det inte något om att hon innan hon blev inlagd tog bilen på fyllan och körde iväg för att ta livet av sig? Kommer inte ihåg om det är en trådsanning eller mer bakom det. Och det är ju försvårande att hon fick behålla vapnen om hon är suicid. Det måste ju komma till något säkert sätt att få polisen uppmärksamma på om en har vapen på vapenlicens att de får de omhändertagna. Verkar ju ligga på den som har vapenlicens och meddela psykvården så att de kan ta kontakt med polisen om att i så fall. Var ju en som hade det men som gick på hans 2 små barn och mormodern med tillhygge. Hans vapen hade de tagit om jag förstått det rätt.

Ett kort svar på en lång frågeställning
Jag har oxå funderat på dom fågorna du ställer, min tro är att det som är relevant för fallet finns i FUP
När polisen ansåg sej ha nog med bevis för en fällande dom så nöjde dom sej där. Huruvida det fanns en pistol så tror jag att det inte var relevant, eftersom den inte nämns i FUP, så om det nu fanns en pistol var den troligen inlåst i E:s vapenskåp
2021-11-07, 12:32
Medlem
Citat:
Jo.. Men är det såna exempel du menar så kan det vara rent skitsnack från.. vad var det "folk på byn"
Är det sånt du menar ska komna fram?

Som jag skrev, det var "ett påhittat" exempel.
2021-11-07, 12:33
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Eget ansvar.
E hade också ett ansvar.

Men var säkert villig att driva med L.
Och jag tror L har påpekat många ggr att hon inte skojar.

Och det ena leder till det andra.
Vilket slutar med en hagelbössa i L’s hand.

Och att Lydia blir dömd till 18 års fängelse för mord, hon hade enligt tingsrätten ansvar för sitt handlande
Senast redigerad av BMC64 2021-11-07 kl. 12:37.
2021-11-07, 12:36
Medlem
Citat:
Men vad vill du ha fram då?
Du initierar hela tiden att Emil inte varit schysst och nmotivet finns där
2021-11-07, 12:38
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig att du aldrig har blivit mobbad eller liknande i ditt liv, och kan därmed inte förstå vilket rent helvete mobbade personer går igenom.
Har man blivit mobbad tidigare, så behövs det inte mycket för att dessa känslor kan komma tillbaka. Mobbade personer bär med sig denna fruktansvärda känsla resten av deras liv.
Det är nog väldigt få människor som aldrig har blivit mobbade. Jag kan lugnt säga att större delen av min barndom var ett helvete.
Jag har gått i terapi under flera år för att bearbeta det jag har varit utsatt för.
Men jag har aldrig skjutit ihjäl någon för det.
Du beter dig som ett troll. Dina inlägg skapar bara oreda i tråden och tillför inget annat än att du uppenbart ljuger om din relation till L.
2021-11-07, 12:40
Medlem
BMC64s avatar
Citat:

Äntligen lite SANNING från dej, du hittar på rätt mycket du
2021-11-07, 12:56
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag har av lite olika skäl hamnat i en hel del "slumpmässiga" byar i olika delar av Sverige, men känner ändå inte igen din beskrivning av dessa "flera jägare".
Visserligen kan mina undringar tyckas bli offT, men eftersom Emil mördades mha ett jaktvapen, så undrar jag om du möjligen jagar? I så fall med egen licens?

OnT: Är du, likt många andra i tråden, våldsamt upprörd över att den instabila Lydia tilldelades vapenlicens?
Om du är det, hade din upprördhet varit mindre om Lydia istället för att skjuta Emil, hon hade slagit ihjäl honom med en yxa?

Det är klart som fan att alla i ett jaktlag oavsett by vill skjuta en älg , helst en 20 taggare då är man kung ett tag, men älg skjuter man med kulvapen, Lydias fablesse var ju hagel, det används av jägare till småvilt, och av försvarsmakten till att rensa trånga utrymmen i närstrid
Senast redigerad av BMC64 2021-11-07 kl. 13:00.
2021-11-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Och att Lydia blir dömd till 18 års fängelse för mord, hon hade enligt tingsrätten ansvar för sitt handlande

Konsekvensen är hennes.
Något hon får leva med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in