Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Enda positiva med serien, är att man med nostalgi ser tillbaka på 80-talet vad gäller bilar ,kläder ,heminredning och detta rökande överallt.

Ja detta håller jag med om.

En lustig detalj är att det ser ut som att poliserna använder en blå telefonkatalog vid byggandet av gatumodellen. Enligt Fauzzi så hade ju mannen han mötte samma färg på jackan som "telfonkatalogens Stocholmsdel A-M". Kan det vara en blinkning till de inbitna?
Citera
2021-11-07, 10:19
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Såg ett Youtube klipp som tar upp faktafel i Netflixserien "den osannolika mördaren".

Kort sammanfattning:

Detta klyver TPs och KPs hypoteser i småsmulor.

Du vet att det är en Tv serie och inte en rekonstruktion?

Allting är givetvis inte lett i bevis och det finns "glitchar" i TPs resonemang och i vittnesuppgifter något annat vore högst anmärkningsvärt.

Mycket hänger i luften i denna teori, men mycket är oxå rimligt
Citera
2021-11-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Du vet att det är en Tv serie och inte en rekonstruktion?

Allting är givetvis inte lett i bevis och det finns "glitchar" i TPs resonemang och i vittnesuppgifter något annat vore högst anmärkningsvärt.

Mycket hänger i luften i denna teori, men mycket är oxå rimligt

Serien bygger på TPs bok som han ägnat tio år åt. TP har varit med i produktionen. Serien har även utgått från KPs hypotes. KPs hypotes bygger i stort på TPs konspiration.

Det är ett drama men tror du att de inte försökt följa fakta? Serien framhåller att den är baserad på TPs bok och TPs bok påstår att SE är mördaren. OPs GM.

Det utmärkta med denna serie är att den sänker TPs konspiration så tydligt.

Det finns inget som är "mycket rimligt" i TPs teori. Den består endast av hittepå och fria fantasier.
Citera
2021-11-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
I filmen om Stig så är flickan Petronella utanför Grand på mordkvällen
Detta är väl ficton?

Det vill jag också veta.

Vapensamlaren var väl på middag på en restaurang i G:a Stan?
Citera
2021-11-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är mycket som är oklart, och en del av det som Ekevi tar upp som faktafel kan i själva verket vara helt korrekt beskrivet i Netflix-serien. Och i andra fall tar han upp saker som knappast är relevanta för frågan om SE är gärningsmannen eller inte. Men en solklar felaktighet som flera andra också har reagerat på, och som dessutom är direkt avgörande, det är det här med att man har flyttat rejält på vittnet Lars J.

Förklaringen till den här modifieringen av verkligheten är naturligtvis att göra det troligt att SE skall ha sett Lars J, vilket i så fall skulle innebära att SE bevisligen är gärningsmannen (eller att han åtminstone måste vara mannen som sprang uppför trappan). Så man har helt enkelt flyttat Lars J från mörkret i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan, och ställt honom på den upplysta platsen vid trappan.
https://www.youtube.com/watch?v=U6oK_9GFfLo

Så vi skiter i fastställda fakta och ägnar oss istället åt fria fantasier och hittepå.

Flyttar vittnen och misstänkta lite hur som helst så att det passar in i TPs konspirationspussel?
Citera
2021-11-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
I filmen om Stig så är flickan Petronella utanför Grand på mordkvällen
Detta är väl ficton?

Detta vill jag också ha klarhet i.
Hur många artistiska friheter tog de sig egentligen när de gjorde "Den osannolika mördaren"?
De presenterar ju en ganska rimlig förklaring till hur det kan ha gått till och just "Petronella" spikar i den sista indiciespiken i kistan, kan man säga. Så hur ligger det till, finns hon på riktigt och var hon vid Grand på kvällen 28/2 1986? Är meddelandet på telefonsvararen hämtat från verkligheten? Om inte, så är det ett rätt fult drag av seriens skapare att hitta på "bevis" mot Stig, som visserligen är avliden, men likväl ändå var en riktig människa.
Citera
2021-11-07, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Detta vill jag också ha klarhet i.
Hur många artistiska friheter tog de sig egentligen när de gjorde "Den osannolika mördaren"?
De presenterar ju en ganska rimlig förklaring till hur det kan ha gått till och just "Petronella" spikar i den sista indiciespiken i kistan, kan man säga. Så hur ligger det till, finns hon på riktigt och var hon vid Grand på kvällen 28/2 1986? Är meddelandet på telefonsvararen hämtat från verkligheten? Om inte, så är det ett rätt fult drag av seriens skapare att hitta på "bevis" mot Stig, som visserligen är avliden, men likväl ändå var en riktig människa.

Allt med TPs konspiration är hittepå och fria fantasier.

Det är elitserien av cherrypicking.

SEs änka lever fortfarande.
Citera
2021-11-07, 10:59
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Serien bygger på TPs bok som han ägnat tio år åt. TP har varit med i produktionen. Serien har även utgått från KPs hypotes. KPs hypotes bygger i stort på TPs konspiration.

Det är ett drama men tror du att de inte försökt följa fakta? Serien framhåller att den är baserad på TPs bok och TPs bok påstår att SE är mördaren. OPs GM.

Det utmärkta med denna serie är att den sänker TPs konspiration så tydligt.

Det finns inget som är "mycket rimligt" i TPs teori. Den består endast av hittepå och fria fantasier.

Jo jag är medveten om att den bygger på boken och att de följer fakta, men det blir givetvis
inte helt hundra när det blir TV-serie av det. Tex att anmärka på vilken sida av en gata e n person går när de möter ett vittne är ju en skitanmärkning inser du inte det själv? Det beror ju mer på filmtekniska orsaker hur just det filmas.

Det är givetvis TPs "fria fantasier" som du påstår ligger till grund för teorin. Men faktum är att den knyter ihop en jefla massa vittnesmål och sammanträffanden till ett möjligt scenario vilket ingen annan teori gör.

SE är ju bevisligen i området och INGET vittne har sett honom på BP efter dådet. Skulle han stått i bakgrunden och tittat utan att interagera så borde NÅGOT vittne lagt märke till honom.

Men håller med om att det finns många frågetecken, men att TPs teori är söndersmulad och helt orimlig håller jag inte med om .

Rimligaste teorin hittills skulle jag säga efter att ha omvärderat den. När den släpptes av KP (hade inte läst boken då) så trodde jag inte ett skit på den, men summa summarum, så är den mest rimlig hittills om man säger IMO såklart.
Citera
2021-11-07, 11:02
Medlem
Tänkt på denna flockmentalitet.

När CP var misstänkt var alla inne på att han var GM även GW.

Nu när SE är misstänkt är mer eller mindre alla inne på att han var GM.

Sedan att försöka hitta GM efter så lång tid och utgå från en tänkt GM och sedan ägna sig åt cherrypicking och hittepå för att skapa en konspirationsteori är för helvete svindleri.
Citera
2021-11-07, 11:07
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Tänkt på denna flockmentalitet.

När CP var misstänkt var alla inne på att han var GM även GW.

Nu när SE är misstänkt är mer eller mindre alla inne på att han var GM.

Sedan att försöka hitta GM efter så lång tid och utgå från en tänkt GM och sedan ägna sig åt cherrypicking och hittepå för att skapa en konspirationsteori är för helvete svindleri.

Här måste jag hålla med dig.
Pratade med en kollega om det, han är övertygad om SE som gärningsman efter att ha läst
boken.

Men han var oxå tidigare helt övertygad om att det var CP efter att ha läst boken "Bombmannens testamente"

Båda teorierna är iallafall bättre än PKK-spåret Holmer ftw :0
Citera
2021-11-07, 11:10
Medlem
Citat:
Jo jag är medveten om att den bygger på boken och att de följer fakta, men det blir givetvis
inte helt hundra när det blir TV-serie av det. Tex att anmärka på vilken sida av en gata e n person går när de möter ett vittne är ju en skitanmärkning inser du inte det själv? Det beror ju mer på filmtekniska orsaker hur just det filmas.

Det är givetvis TPs "fria fantasier" som du påstår ligger till grund för teorin. Men faktum är att den knyter ihop en jefla massa vittnesmål och sammanträffanden till ett möjligt scenario vilket ingen annan teori gör.

SE är ju bevisligen i området och INGET vittne har sett honom på BP efter dådet. Skulle han stått i bakgrunden och tittat utan att interagera så borde NÅGOT vittne lagt märke till honom.

Men håller med om att det finns många frågetecken, men att TPs teori är söndersmulad och helt orimlig håller jag inte med om .

Rimligaste teorin hittills skulle jag säga efter att ha omvärderat den. När den släpptes av KP (hade inte läst boken då) så trodde jag inte ett skit på den, men summa summarum, så är den mest rimlig hittills om man säger IMO såklart.

Om det är så oviktigt vilken sida av David Bagares Gata SE gick på visar bara på hur mycket cherrypicking och hittepå konspirationsteorin är.

Det att YN ser en man med handledsväska är för helvete den VIKTIGASTE indicien som TP och KP presenterar i sin hypotes.

Om du läser de iakttagelser som vittnena gjort så kommer du snart att upptäcka att det inte är konstigt att inte fler än LL minns SE som varandes på mordplatsen.
Citera
2021-11-07, 11:14
Medlem
Citat:
Här måste jag hålla med dig.
Pratade med en kollega om det, han är övertygad om SE som gärningsman efter att ha läst
boken.

Men han var oxå tidigare helt övertygad om att det var CP efter att ha läst boken "Bombmannens testamente"

Båda teorierna är iallafall bättre än PKK-spåret Holmer ftw :0

Det är som när polisen presenterade bilden på "Fantomen" eller frågade efter observationer av Walkie-Talkies

Då kom det in hundratals med tips.
På just det.

Som en polis sa om jag minns rätt "hade vi frågat efter om de observerat folk med paraplyer" hade vi fått in hundratals med tips om det".

Polisen ska aldrig gå ut med specifika iakttagelser utan be dem som kan ha sett något höra av sig.

När CP greps så ändrade sig många vittnen plötsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in