2021-11-07, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Det är bara synd att hon hann förstöra livet för så många innan hon spärras in.

Ja det är svårt med så oberäkneliga människor. Svårt att veta deras nästa drag.
Men sorgen är stor och kommer för alltid att sätta spår i mångas liv.
Nu ska tillit och tro på glädje, kärlel och lycka sås och planteras in på nytt, så att livet kan gå vidare för alla de barn som drabbats.
2021-11-07, 02:10
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Det är bara synd att hon hann förstöra livet för så många innan hon spärras in.

Ja, jag ser många brister i systemet, denna människa skulle inte ha haft vapenlicens, det är min fasta övertygelese, men å andra sidan kunde hon lika gärna knivhuggit nån till döds när denne sov
Så hon skulle inte haft vapen helt klart, men det är inte vapnet som dödar det är människan som gör det
2021-11-07, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Detta känns nästan pinsamt med vårt ryggdunkande, men återigen tror jag du har rätt, vapen är ju ett verktyg dom ska användas , likväl köper man en såg så avser man väl att såga av någonting, likväl som köper man ett gevär så avser man väl att avliva nånting, det var nån som skrev att man kan ha vapen i en social kontext, det anser jag är rena rappakaljan, för vill man umgås med jägare utan att skjuta så finns det alla möjligheter till det, sen finns det ju en tredje kategori, som har vapen för att det ger dom nån sorts social status bland syltryggarna på östermalm, men dom behöver vi inte ta upp här

Ja vapen av alla slag är vapen. Antingen har du ett för att skaffa mat eller för att försvara dig eller för att hota och döda.

Jag känner många jägare men är själv ingen och aldrig haft intresse av det heller och vi kan umgås helt naturligt utan att ens prata jakt eller styckningsmetoder.
Jag känner inget behov av att sitta i skogen på ett pass i timmar, då tar jag den tiden till annat istället.
2021-11-07, 02:17
Medlem
Citat:
Ja, jag ser många brister i systemet, denna människa skulle inte ha haft vapenlicens, det är min fasta övertygelese, men å andra sidan kunde hon lika gärna knivhuggit nån till döds när denne sov
Så hon skulle inte haft vapen helt klart, men det är inte vapnet som dödar det är människan som gör det

Håller med dig till 100%. Läser man FUP, så vittnar ju K om att hon slängt en brandsläckare på honom. Det är tunga pjäser och hade den träffat fel, så hade hon ju kunnat tagit livet av honom.
2021-11-07, 02:18
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Ja vapen av alla slag är vapen. Antingen har du ett för att skaffa mat eller för att försvara dig eller för att hota och döda.

Jag känner många jägare men är själv ingen och aldrig haft intresse av det heller och vi kan umgås helt naturligt utan att ens prata jakt eller styckningsmetoder.
Jag känner inget behov av att sitta i skogen på ett pass i timmar, då tar jag den tiden till annat istället.

Sant , vi som är i skogen å jagar eller är på sjön å fiskar . brukar inte prata om det med andra, för jag har märkt att dom somnar vid andra stavelsen i tredje meningen av ointresse, men dom är mina vänner ändå
2021-11-07, 02:22
Medlem
Citat:
Sant , vi som är i skogen å jagar eller är på sjön å fiskar . brukar inte prata om det med andra, för jag har märkt att dom somnar vid andra stavelsen i tredje meningen av ointresse, men dom är mina vänner ändå

Haha ja lika illa när folk pratar om golf 🤣
2021-11-07, 02:29
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Haha ja lika illa när folk pratar om golf 🤣

Min fundering när jag läser FUP är att , den en FH är väldigt brydd över hur Lydia fick jägarexamen
undrar om han följde upp det ?

off topic; vad är golf för nåt ?
2021-11-07, 03:00
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:

Du glömde en (förmodligen flera!?) viktig sak inom vapenintresset vilket är sportskytte, förövrigt en Olympisk gren.
2021-11-07, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det är klart att fallet (bilden) klarnar mer och mer ju fler bitar man finner. Har du aldrig lagt pussel?
Det går alltså inte på förhand veta vilken info som bör beaktas och vilken som kan ratas.

Lydia har, vad jag förstår, haft dålig ekonomi.
De flesta av mina väninnor som har det lite knapert, skulle nog avstå att köpa ett hagelgevär för 20 kkr. De skulle lagt de pengarna på barnen före Beretta.

Så sant
2021-11-07, 08:13
Medlem
Citat:
Detta känns nästan pinsamt med vårt ryggdunkande, men återigen tror jag du har rätt, vapen är ju ett verktyg dom ska användas , likväl köper man en såg så avser man väl att såga av någonting, likväl som köper man ett gevär så avser man väl att avliva nånting, det var nån som skrev att man kan ha vapen i en social kontext, det anser jag är rena rappakaljan, för vill man umgås med jägare utan att skjuta så finns det alla möjligheter till det, sen finns det ju en tredje kategori, som har vapen för att det ger dom nån sorts social status bland syltryggarna på östermalm, men dom behöver vi inte ta upp här
Det är alldeles sant, det mesta av det du skriver i ditt inlägg men även om skjutvapen är att ses verktyg, så har skjutvapen en större social laddning än en skruvdragare av den allra finaste sorten.

Jag vill hävda att med Lydias bakgrund, mobbad och kanske rätt så oälskad, så är ett välfyllt vapenskåp en stark social markering.
Det har ju påpekats att Lydia kanske egentligen inte var så 100% inriktad på att jaga, döda och stycka, utan mer att få möjlighet till ett socialt sammanhang. Vet inte hur "hennes" skånska jaktlag såg på henne, men mtp hur hon har beskrivits som manipulativ, så är det möjligt att hon trodde att jaktlaget skulle välkomna henne bara sådär när hon tindrande med ögonen frågade om hon fick vara med dem på jakten.

Ang det jag fetat:
Det är nog inte bara syltryggarna på Östermalm som kan tänkas bli imponerade av en kvinna med ett välfyllt vapenskåp.
Fast jaktlaget i Skåne tycks ha varit ett uppmärksamt gäng och släppte inte in Lydia. Undrar hur hon tog det? Säkert inte med en axelryckning. Säkert startade det mer eller mindre omedvetna processer av tidigare upplevd mobbing och social bortstötning.
Jag tror på allvar att Lydia Barth länge har varit en tickande bomb. Hon har med säkerhet en mycket allvarlig personlighetsstörning och rätta platsen för henne är inte att fritt vara ute på gator och torg, utan hon bör hållas inlåst väldigt, väldigt länge.

Visst, man kan mycket väl ömka henne som mamma till fyra barn, men likaväl som de s k IS-kvinnorna med barn är olämpliga att ha vårdnaden om sina barn, så är också Lydia Barth olämplig som mamma för sina.
Lydia har länge visat att när hon försöker prioritera i livet, blir det inte lyckat alls. Beretta före barnen, alkoholen före nykterhet och barn.

Som många redan påpekat, så saknar Lydia förmåga att göra rationella (goda) val och då det kopplar till hennes bristande konsekvenstänk, så blir hennes handlingar oövertänkta och många gånger också rent destruktiva.
Som att låsa ut hagelgeväret, ladda det och avlossa ett dödande skott mot en helt försvarslös Emil, pappa till fyra barn.

OffT: Att det ens finns så uselt folk som de som härjar här I tråden och med alla medel söker ursäkta Lydia och hennes handlingar, det förvånar mig inte. Det är i trådar som denna de flockas. Även om de till antalet just här i tråden bara är en drygt handfull, så ställer de till med stor oreda. Det är för övrigt deras mål..
2021-11-07, 09:12
Medlem
BMC64s avatar
#Carina78, naturligtvis inser jag skillnaden i laddningen på en skruvdragare å ett hagelgevär, min poäng var att man införskaffar väl inte en segelbåt om man inte tycker om att segla, sen blev kanske min jämförelse lite överdriven, men jag tror det kan behövas i just denna tråd.
Jag är helt enig med dej att Lydia passar bäst där hon nu befinner sej, å som jag tidigare skrivit, helst så länge som det bara går.
2021-11-07, 09:33
Medlem
Torch-McFlys avatar
Nu har jag läst fupen, men har det kommit någon dom än?
Edit: Såg nu, 18 år
https://petterssonsblogg.se/2021/10/29/lydia-barth-domdes-till-18-ar-for-mord-pa-sambon/
Senast redigerad av Torch-McFly 2021-11-07 kl. 09:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in