2021-11-06, 19:22
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tror inte Vietnam eller Taiwan hade bättre beredskap o de fixade det ändå.

När det gäller lag så väntades det med den också. Sen när regeringen tvingades agera så drogs den i långbänk...

Sen beställde man inte utrustning i tid. Gick ju finfint beställa munskydd när smittan bröt i Wuhan men Sverige väntade för Tegnell "trodde inte" smittan skulle komma hit. Jag beställde munskydd utan problem direkt när jag förstod att det skulle bli en pandemi.

Mellan tummen och pekfingret gissar jag på en helt annan byråkrati i de länder du nämner .
Citera
2021-11-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Corona är ju ungefär 10 ggr farligare än säsongsinfluensan, 1% dödlighet vs 0,1% och har i skrivande stund 3 ggr högre smittsamhet.
Som frisk medelålders behöver man inte bry sig om influensan men det behöver man om covid.
Därför är den här tråden rekordlång.

år 2020 dog 0,94% av befolkningen. Av dom senaste 20 åren är det nummer 12 av dödligast år

Hade det varit 10X dödligare virus borde man ha sett 10X högre dödlighet.

Det finns inte en Pandemi. Media sprider snabbmatsinformation. Och folk äter det och får kunskapscancer
Citera
2021-11-06, 19:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tyvärr hjälper ju inte munskydd särskilt mycket eller inte alls och ökar dessutom risken för bakteriell infektion.
Taiwan och Vietnam hade såklart högre immunitet på grund av deras tätare kontakter med Kina och liknande livsstilar.

Det där e bara trams. Du får inga bakteriella infektioner av munskydd såvida du inte torkar dig i röven med dem...

Ingen större immunitet i Wuhan mot covid så du bara hittar på.
Citera
2021-11-06, 19:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det finns en enkel lösning på det, köp en bil. En miljöbil naturligtvis. Eller cykla, med munskydd såklart.

Cykla är bra för hälsan dessutom. Att cykla går dessutom lika snabbt som bussen dörr till dörr.
Citera
2021-11-06, 19:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Mellan tummen och pekfingret gissar jag på en helt annan byråkrati i de länder du nämner .

Kommer ihåg låten vietnameserna tog fram som berättade vad folk skulle göra. Blev en hit i landet o folk ändrade beteende snabbt.

De är väl mer kreativa o lägger energi på att styra landet o inte som här att käbbla o brunmåla. Regeringen var ju helt ointresserad av att agera i början av pandemin utan lät Tegnell köra sitt experiment ostört.
Citera
2021-11-06, 19:52
Medlem
Ahbezs avatar
Det här går till historien som mänsklighetens pinsammaste ögonblick, man får panik av en influensa med 99% överlevnadsgrad och stänger ner hela världen sen sitter alla och knarkar nyhetsartiklar om covid i 1,5 år minst. Jaja, ville bara titta in här en kort stund och se så att ni har att göra, fortsätt runka coronakuken hårt!
Citera
2021-11-06, 19:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahbez
Det här går till historien som mänsklighetens pinsammaste ögonblick, man får panik av en influensa med 99% överlevnadsgrad och stänger ner hela världen sen sitter alla och knarkar nyhetsartiklar om covid i 1,5 år minst. Jaja, ville bara titta in här en kort stund och se så att ni har att göra, fortsätt runka coronakuken hårt!
Det är ingen influensa. Att det ska vara så svårt att fatta.
Citera
2021-11-06, 19:57
Medlem
Citat:
Du får inga bakteriella infektioner av munskydd såvida du inte torkar dig i röven med dem...

Ingen större immunitet i Wuhan mot covid så du bara hittar på.
Jo troligen hade dom det där också. Sen så är det klart att du kan få större risk för bakteriella infektioner genom munskydd, blir ju efter ett tag lite som att gå omkring en längre stund med blött toapapper mot mun och näsa där det förutom dina egna bakterier snabbt samlas och växer andras bakterier plus virus och annat smått och ogott!
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-06 kl. 20:00.
Citera
2021-11-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det är ingen influensa. Att det ska vara så svårt att fatta.
Det är utan tvekan en sorts influensa fråga bara Norge och Danmark.. Med mer än 99 procents överlevnadschans…
Citera
2021-11-06, 20:00
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Kommer ihåg låten vietnameserna tog fram som berättade vad folk skulle göra. Blev en hit i landet o folk ändrade beteende snabbt.

De är väl mer kreativa o lägger energi på att styra landet o inte som här att käbbla o brunmåla. Regeringen var ju helt ointresserad av att agera i början av pandemin utan lät Tegnell köra sitt experiment ostört.

Tegnell är bara en tjänsteman på en myndighet med få mandat som dessutom styrs av regeringens regleringbrev. Allt ansvar ligger på regeringen och deras tillkortakommanden. Ta tex plastpåseskstten . Inte blir folk sura på skatteverket då . Lite enkel förklaring men i stora drag handlar det om vad vår regering ger för uppdrag till myndigheter och regionerna och förutsättningar
Citera
2021-11-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är utan tvekan en sorts influensa fråga bara Norge och Danmark.. Med mer än 99 procents överlevnadschans…
Är det inte en förkylning?
Citera
2021-11-06, 20:09
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan ju vara så att du har haft tur. Även yngre människor än 70-80 har blivit allvarligt sjuka och dött i denna sjukdom. Även i Sverige.

Ja, vi kommer nog alla att smittas, men med uppdaterat vaccinsskydd blir vi inte allvarligt sjuka. Man borde ha väntat med att släppa smittan fri i landet, tills alla hade fått åtminstone första dosen.

Nej jag ser det inte som jag/vi hade tur utan med dom oddsen som gäller har dom som drabbats hårt en ofantlig otur.

Men det är därför jag brukar skriva att jag är realist, jag kalkylerar och tänker igenom saker innan jag agerar. Hur farligt är covid egentligen för den stora friska massan, enligt mig inte värre än flunsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in