Var det Looptroop som spelade in den legendariska låten med texten " Det var jag som skjöt Palme och nu är jag ute efter Persson" som var poppis när en annan gick i högstadiet 🤣 ? Minnet sviktar lite med åldern.
Vad det gäller Palmes mördare tror jag inte heller att det var SE som utförde dådet och tyvärr lär vi nog aldrig få veta sanningen vad som egentligen hände den där natten i Februari 1986.
Med det sagt så är jag nyfiken på serien så får bli till att kika på den. Robert Gustafsson har alltid varit en av mina favoritskådisar och komiker, så det blir intressant att se hur han presterar i rollen som SE.
Stämmer bra.
"Det är riktigt att Christer Pettersson vid den här tidpunkten, i mars 1986,
inte var misstänkt för mordet på Olof Palme.
Polisen var inriktad på helt andra spår."
Jag sköt Palme och satte Christer i klistret
om snuten bara visste det var Loop Troop terrorister
som sköt statsministern för tolv långa år sen
glöm PKK, glöm polisspåret
En ensam galning på tio vårar, beväpnad med vattenpistol
sprutar kalla kårar, längs ryggraden på Olof och Lisbeth
jag lurade Hans Holmér och hela Palmegruppen
snart är skiten preskriberad, har dom inte gett upp än?
Tommy Lindström bet i sten, Pelle Svensson likaså
det var jag som fixade så Anna-Greta Leijon fick avgå
la ut stickspår, fiskade upp pickan från Klara sjö
en jävla massa jobb för att få en snubbe att vara död
men det är lugnt, jag offrar mig så gärna Bosse
den enda bra sossen är en död sosse
skämt åsido - jag klarar inte av pampar
växer upp som svampar, hela riksdan full med klantar
som säger "demokrati är lika med parlamentarism"
när den ende sanna demokraten är anarkist
Jag sköt Palme och satte Christer i klistret
om snuten bara visste det var Loop Troop terrorister
som sköt statsministern för tolv långa år sen
och hårt sen det var Mattias och Mårten
Topp 4 på SÄPO:s åsiktsregister
Babylons antagonister, hip hop-extremister
en man miste livet och det blir nationsskandal
OK, han vann några val men folk dör i tusental
på grund av vapenaffärer gjorda utan moral
en politiker är hal men även utbytbar
bara ny personal för dom som styr landet
en ny arsenal för dom som stod för handeln
en ny frontfigur för maktmissbrukeri och snart
ett nytt attentat för snubbar som skiter i
det var vi, värmde upp med vino tinto
maskerade med skägg och hår som Svinto
plus det var jag som knullade Clinton
punken är inte död, ha!, ni ska få se
jag sköt Palme, drog en bärs och skyllde allt på Chrille P
Jag sköt Palme...
Valår -98, jag röstar från soffan
och softar, med mittenfingret i luften, ofta
nåt kommer hända, nåt kommer ändras för jag lyfter min ända
dom fortsätter blända folket med valfläsk
det är vad folket vill ha mest
inga stora ändringar i landet Lagom Är Bäst
skottsäker väst är mitt vallöfte
till politiker som skiter i vad vi tycker
"byt regering", skriker moderåttorna
"lägg en sats på er själva", det är erat måtto va?
skicka tillbaka Bildt till Bosnien för att leta landminor
jag såg den där vampyren suga på dambindor
oavsett parti, samma skit, styrande elit
eh yo, dom gick på en nit
Loop Troop regerar från tunnelbanan till gärdsgårn
jag sköt Palme, nu är jag ute efter Persson
Jag sköt Palme...
Pst/Q:
Direkt demokrati genom ballistik slår allt i politik
jag trodde att ni visste att ni miste eran statsminister
för dom briste i säkerhet, ha!, som ni säkert vet
och för mitt ID hos IB, bland IRA, JRA och PFLP
och L-dubbel-O-P TR-dubbel-O-P och PST
det är det att jag vill förverkliga min dröm
att rämna systemet endast genom att hämnas, som Tingström
så glöm inte en kula i ryggraden och bensplitter genom slipsen
det blodiga byltet på britsen medan länsman ber om tipsen
och vittnen förknippar mig med snuten
Olof är skjuten och Lisbeth var på vippen
visst fan sköt jag Palme, med en hålspetsad .357
det är känt nu, men det är slängt nu på mitten av soptippen
så mot vilken bakgrundsfakta kan min blankröst skändas?
inget har förändrats och bara för att trösta mig en smula
sprider jag ränker och tänker hädanefter rösta med en kula
Jag sköt Palme...
Texten är ju smått legendarisk. Gick själv i åttan när låten släpptes 98, alla "coola" gick runt och nynnande på låten
Ont: Tänker inte serien åtminstone inte nu. Så mycket annat som precis släppts som har förtur, kanske återkommer.
Absolut den mest trovärdiga skådespelaren för just denna rollen. Lite lätt creepy, han R.G. Både i rollen som överlag.
Fast han är ju vare sig säskilt lik Engström vare sig i utseende eller utspel, ser mer ut och beteer sig som en typisk robban gubbe. Hade blivit både bättre och trovärdigare utan den överdrivna och ganska dåliga fettmasken.
Jag är Palmespanare sen länge tillbaka, och Stig Engström sköt inte Olof Palme.
Den mest sannolika mördaren är Christer Andersson.
Hur som helst var mordet inte planerat och det var en ensam ”galning” som mördade Palme.
Hade det varit flera inblandade så hade det läckt ut vid det här laget.
Gärningsmannen är troligtvis död och mordet kommer aldrig att klaras upp.
Kan fortfarande va Christer Pettersson lr 33-åringen (Victor Gunnarsson)🤷🏻♂️
Om det nu var Stig Engström så var han inte utanför Grand innan mordet.
Möjlighetens hade han lånat revolvern som skydd mot gangsters när han jobbade kvällar, farliga kvarter på den tiden.
Stött på makarna Palme av en slump när han var på väg hem och sköt Palme!
Att polisen aldrig utredde Stig Engström och hans förehavanden på mordkvällen är en skandal.
Hur som helst så var det var ett slumpmord, eftersom ingen visste att Palme skulle passera just det stället vid den tidpunkten.
Jag var själv på Mäster Samuelsgatan på mordkvällen, jag hade lika gärna kunnat stött på Palme och skjutit honom, ingen hade lagt märke till mig när jag smugit hem denna mörka kalla februari natt 👮🏽♀️
Dessutom jobbade jag extra på Sabbatsbergs akuten ✌️
Du är en Palme spanare ? Är det ett speciellt yrke ? Krävs det att du är konspiratoriskt lagt ? Aldrig sluta tugga om mordet ?
Fast han är ju vare sig säskilt lik Engström vare sig i utseende eller utspel, ser mer ut och beteer sig som en typisk robban gubbe. Hade blivit både bättre och trovärdigare utan den överdrivna och ganska dåliga fettmasken.
Jag tycker att R.G är tillräckligt obehaglig för att göra en bra tolkning här då, om jag uttrycker mig snällt.
Egentligen hade jag inte tänkt skriva något men nivån på många inlägg och kommentarer är så låg att det inte går att låta bli.
1. Den osannolika mördaren är en dramaserie och ingen dokumentär. Serien bygger på TPs bok och därför är det förstås naturligt att slutsatser som dras, indicier som läggs fram och hypoteser som det spekuleras i är baserade på TPs verk.
2. SE är ingen av mina favoriter som misstänkt men att avfärda spåret som dumheter, lögn och en nödlösning framdriven av staten för att dölja "sanningen" är trams.
Det finns ett flertal omständigheter rörande SE som är svårförklarade och som definitiv ger fog för spekulationer. Ni som helt avfärdar SE-spåret, hur förklarar ni följande?
- Varför ljuger SE om tiden för sin egen utstämpling? Varför försöker han få det att verka som att han stämplat ut senare än vad stämpelurer hos Skandia visar?
- Varför ljuger han om vad han gjort på brottsplatsen?
Han påstår bl.a att han utfört livräddande åtgärder men detta motsägs helt av vad vittnena på mordplatsen uppgett.
Han klarar inte ens av att peka ut Anna Hage som oomtvistligt försökte återuppliva OP.
Istället förväxlar han Anna Hage med Hages väninna.
- Varför kan inte ett enda vittne eller en enda polis peka ut honom som varande på mordplatsen?
Både vittnen och poliser kan placera andra vittnen på platsen men ingen av dessa har sett SE.
- Varför kan SE endast peka ut Anders Björkman och Lars Jeppsson som varande på eller i anslutningen till mordplatsen?
Dessa två vittnen är de enda som en mördare rimligtvis borde ha uppmärksammat vilket väcker frågor.
Hur kan SE se Lars Jeppsson i gränden?
Inte ett enda annat vittne på mordplatsen har sett Jeppsson utmed mördarens flyktväg.
Det har däremot SE redogjort för att han gjort.
- Varför ljuger SE om att han lämnat Skandia-huset tidigare under kvällen?
- Varför är SEs rum otillgängligt för övriga anställda i Skandia-huset?
Varför har en grafiker en egen låsanordning till sin dörr som inte ens väktarna har tillgång till?
Vem ligger bakom filmen, att den görs just nu och visas innan # val 2022 eller nyval? Vem finansierar och driver det hela i verkligheten? Det är som att man snabbt ville flytta fokus ifrån Estonia-katastrofen och dessutom snabbt klara upp Palmemordet. Slutsatsen med Skandiamannen som mördare är ju så patetiskt och grovt förtal man kan komma. Det kommer bli svårt att se filmen, när den kommer på tv, med en nyfikenhet och utan vetskap att det enbart är fiktion i form att påverka opinionen!