2021-11-06, 15:14
Medlem
ankademikers avatar
Har inte mycket att tillföra här, då jag inte sett programmet (men läst ett par recensioner) och knappt följt tråden, men vill tipsa om Victoria Greves kritik i GP.

https://www.gp.se/kultur/kultur/tveksamt-att-netflix-pekar-ut-skandiamannen-som-m%C3%B6rdare-1.58607150

"Serien går ännu ett steg längre i ett utpekande av en person som inte har någon möjlighet att försvara sitt eftermäle. Engströms före detta fru lever fortfarande. Publicitetsskadan för den enskilda går knappast att överblicka. Mot ett multinationellt underhållningsföretag är det omöjligt att försvara sig."

(Följde ett tag Otto Ekevis youtube-kanal om Palme-mordet och ogillade att även han några gånger byggde avsnitt på hypotesen att Stig Engström var mördaren - dock utan att säga sig säkert veta vem mördaren var. Dumt att inte resonera för och emot olika möjligheter varje avsnitt tänkte jag...)
Citera
2021-11-06, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Skandiamannen är inte mördaren. Han är en mytoman som gav sig själv en stor roll när han egentligen bara stod och tittat på när andra tog hand om paret Palme. Det kan vem som helst se.

Förutom de på plats för ingen av dem kan peka ut Stig Engström, men de kan peka ut varandra.

Med det sagt, jag har ingen aning vem som sköt palme - men någon av topp 5 bör det nog vara.
Men du vet, gratttis då! Hämta ut 50miljoner från statskassan då (för det är vad priset ligger på för den som löser det).
Citera
2021-11-06, 15:18
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Tulpanen
Det är väl i och för sig inte ett måste att han tror på det för att tacka ja till rollen.
Precis. Det skulle kunna bli j-t krångligt att hitta folk till historiska roller om man hade dessa kriterier.
Citera
2021-11-06, 15:21
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjobanjochips
Förutom de på plats för ingen av dem kan peka ut Stig Engström, men de kan peka ut varandra.

Med det sagt, jag har ingen aning vem som sköt palme - men någon av topp 5 bör det nog vara.
Men du vet, gratttis då! Hämta ut 50miljoner från statskassan då (för det är vad priset ligger på för den som löser det).

Stämmer inte. Läs på, det är intressant.
Citera
2021-11-06, 15:23
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Jag började titta på serien men efter 10 min orkade jag inte titta mer. Det var uselt men inget ont om Robert han gör sina roller bra. Men resten var ju pinsamt dåliga och det var helt enkelt trist
Citera
2021-11-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag började titta på serien men efter 10 min orkade jag inte titta mer. Det var uselt men inget ont om Robert han gör sina roller bra. Men resten var ju pinsamt dåliga och det var helt enkelt trist
Precis samma här. Rätt ner i sopptunnan.
Citera
2021-11-06, 15:45
Medlem
Turist i tidens avatar
Serien är skickligt gjord. Robert Gustavsson och Mikael Pernfors gör strålande prestationer. Men det är för många tidshopp och sedan borde man avstått från att ha med bokens författare.
Vem som sköt Palme? Jag har inte en susning.
Citera
2021-11-06, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensundman
Är filmen PK och full med inkvoterade negrer eller är den verklighetsbaserad?

Nej inget PK.

Taxichauffören som uppmärksammar polisen på mordet var invandrare om jag minns rätt.
Citera
2021-11-06, 16:06
Medlem
Robert Gustafsson gör ett i det närmaste perfekt porträtt av SE.

Speciellt när SE faller in i djupare i alkoholismen.

Robert Gustafssons rollspel är i klass med Robert De Niro, Leonardo DiCaprio bästa.

Serien är oerhört välproducerad och har en realistisk ton, nästan diskbänksrealism.

En del kritiker anser att serien skulle fokuserat mer på SEs liv. Skildrat det ur hans perspektiv. Problemet är att ingen vet alla vad SEs privata och personliga perspektiv var.
Citera
2021-11-06, 16:07
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Han kanske spelar hyfsat men de serier han är med i är alltid skit.
Citera
2021-11-06, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ensundman
Är filmen PK och full med inkvoterade negrer eller är den verklighetsbaserad?

Som Olof Palme i tv-serien ser vi Denzel Washington.
Lisbeth Palme spelas av Halle Berry.
Och Skandiamannen av Kevin Hart.
Citera
2021-11-06, 16:17
Avslutad
Mycket bra serie. Robert Gustafsson gör en mästerlig insats som Stig Engström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in