Citat:
Ursprungligen postat av
rammakaren
Det som är positivt med serien är att tittarna kanske äntligen får upp ögonen för Lisbeth Palmes märkliga beteende under utredningen. De som läst några böcker om MOP känner till det, men inte gemene svensk.
Håller helt med!
De två positiva sakerna med serien, ur perspektivet hur det kanske kommer att påverka folks uppfattning mer generellt rörande mordet, så är det ena att de verklighetstroget skildrat Lisbet som en arrogant översittare som tillåts bidra till att förstöra utredningen, vilket är precis som i verkligheten.
Det andra är att
Stay behind nämns, om än flyktigt, vilket är bra då dess existens förtjänar att bli mer allmänt känd.
Det som å andra sidan får sägas vara det mest negativa i hur serien kan påverka folks uppfattning om fallet är givetvis det faktum att Stig Engström antagligen inte alls är gärningsmannen, utan på sin höjd ett vittne som starkt överdrivit vad han sett och gjort.
Gällande mitt omdöme om produktionen i egenskap av Netflix-underhållning har jag väldigt svårt att se att någon som inte är någorlunda insatt i Palmemordet skulle ha något intresse eller finna serien kul att kolla på.
Jag kan inte drömma om att t.ex. ett ungt amerikansk par som lite på måfå börjar se serien i hopp om att få se en spännande nordisk deckarserie kommer att få ut något av den alls.
Kan ni?