2021-11-06, 10:03
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Jag sitter och funderar. Ni som inte tror att Christer Pettersson är mördaren, varför är ni så övertygade om det? Skulle vara intressant att veta.
Att han blev frikänd i HR betyder ju i praktiken inte att han är oskyldig. På pappret är han det givetvis.
Men i det här fallet lyckades inte åklagaren med bevisningen och Lisbeths Palmes identifiering var tveksam och inget mordvapen fanns.
Därför frikännande.
Men som sagt, varför är ni övertygade om att det inte var CP.

Av den enkla anledningen att hans dels inte hade den typen av självbehärskning som krävs för att lurpassa på stadsministern i ert gathörn, skjuta ihjäl honom med ett skott, göra sig av med vapnet och dels för att han inte hade kunnat hålla käften om det i alla år. Tids nog hade det kommit fram när han varit påverkad.
Christer Andersson eller utländsk makt som Palme retat upp är mer troligt
Citera
2021-11-06, 10:17
Bannlyst
Har bara sett trailen och reklamaffischer men jag tycker att Roberts fettmask ser väldigt dåligt gjort. Ser inte naturlig ut alls.
Citera
2021-11-06, 10:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Nja, den är så gott som helt korrekt. Enda ffelen är väl att scenen på David Bagaregatan var spegelvänd och att Jeppson stod för nära trappan. Detta spelar inte ngn större roll dock eftersom seriens fokus ligger på Engström som person.

Helt korrekt? Nej du, det finns säkert över 100 punkter som är direkt fel eller ytterst tveksamma.

Vad gäller Skandiamannens person är det nog säkrast att låta vänner och bekanta bedöma det.

Men om vi håller oss till de faktauppgifter som framkommer i förhören så kan jag börja med 10:

Senast redigerad av Dalulven 2021-11-06 kl. 10:49.
Citera
2021-11-06, 11:55
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det som är positivt med serien är att tittarna kanske äntligen får upp ögonen för Lisbeth Palmes märkliga beteende under utredningen. De som läst några böcker om MOP känner till det, men inte gemene svensk.
Håller helt med!

De två positiva sakerna med serien, ur perspektivet hur det kanske kommer att påverka folks uppfattning mer generellt rörande mordet, så är det ena att de verklighetstroget skildrat Lisbet som en arrogant översittare som tillåts bidra till att förstöra utredningen, vilket är precis som i verkligheten.
Det andra är att Stay behind nämns, om än flyktigt, vilket är bra då dess existens förtjänar att bli mer allmänt känd.

Det som å andra sidan får sägas vara det mest negativa i hur serien kan påverka folks uppfattning om fallet är givetvis det faktum att Stig Engström antagligen inte alls är gärningsmannen, utan på sin höjd ett vittne som starkt överdrivit vad han sett och gjort.

Gällande mitt omdöme om produktionen i egenskap av Netflix-underhållning har jag väldigt svårt att se att någon som inte är någorlunda insatt i Palmemordet skulle ha något intresse eller finna serien kul att kolla på.
Jag kan inte drömma om att t.ex. ett ungt amerikansk par som lite på måfå börjar se serien i hopp om att få se en spännande nordisk deckarserie kommer att få ut något av den alls.
Kan ni?
Citera
2021-11-06, 14:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av af-Sintistolpe
Förutom Lisbeth Palmes svaga ”utpekande” och uppgifter om att han varit i närheten timmarna kring mordet så talar litet för CP. Han var enligt vittnesuppgifter på Oxen och starkt spritpåverkad samt hade köpt amfetamin som han ville konsumera istället för att mörda statsministern som han dessutom tyckte om. Att han med lugn hand då skulle vänta i ett gatuhörn i snålblåsten i flera minuter för att proffsigt skjuta ihjäl någon med ett enda skott av exotisk ammunition är minst sagt osannolikt. CP har alibi just för mordtillfället även om det betvivlats. Ett av huvudvittnena vid mordplatsen, Lars J som stod vid byggbarackerna, kände till Christer P och kan med säkerhet utesluta honom som mannen som sprang på Tunnelgatan sekunderna efter mordet.

Nej, Lars J kan inte utesluta Pettersson eftersom han inte såg ansiktet eller andra detaljer på mannen som sprang förbi. Långt i efterhand trodde han att han borde känt igen CP ändå eftersom denne var bekant för honom. Det är inte alls säkert utan något Lars J tror. Men generellt befinner han sig inte i en situation där hans vittnesmål kan användas för att säga speciellt mycket varje bu eller bä om den springande mannen. Detta är en myt spridd av GW Persson med flera.

Det finns heller inga vittnesuppgifter om CP var varken starkt eller alls spritpåverkad. Tvärtom nekar den person CP säger sig fått sprit av på Oxen att hon skulle gett honom den. Hon uppger att det inte fanns någon anledning till att CP skulle fått gratis sprit och man ville inte ha fulla och bråkiga människor där i onödan heller. Ulf Spinnars som möter CP när han kommer hem uppger att han är ren. Amfetaminet intar CP sedan han kört ut Spinnars.

Resten kan diskuteras fram och tillbaka, men det görs bättre i tråden som hamdlar just om mordet på Palme och CP: s eventuella inblandning.
Citera
2021-11-06, 14:23
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Det är något ironiskt med tanke på att han var på plats vid mordet.
Citera
2021-11-06, 14:28
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leroy43
Du hänvisar till detaljer som säkert är riktiga och det är ju därför han blev frikänd, men det hindrar ju inte att han ändå är mördaren. Han hade ju också ett ganska starkt motiv.
Jag är övertygad men det finns ju tusentals teorier och Skandiamannen verkar ju inte vara den starkaste kandidaten.
Din punkt fyra förstår jag inte, "ger sken av" det spelar väl ingen roll om han blev knuffad eller inte. han mördade en människa av i princip ingen orsak.

Med starkt motiv menar du säkert kopplingen till Tingström. Ett möjligt motiv räcker inte långt.

Det är skillnad på att döda någon i biljettkön pga en knuff och vad som faktiskt skedde. Nedan saxat från tråden Bajonettmordet. Därmed inte sagt att CP inte hade ett jävla humör och var labil, men det talar väl snarast mot honom som Palmemördaren eftersom gm tycks ha utfört mordet tyst och utan åtbörder.

”Offret var en byggnadsarbetare som varit på firmafest med sin kompis. De två stötte ihop med CP som varit och julhandlat. Munhuggning uppstod och därefter slagsmål. Den ena av de två byggnadsarbetarna sprang därifrån. Offret stod kvar och sparkade till en kasse i vilken CP hade en present till sin lillasyster. CP blir då skogstokig och sliter upp en bajonett han också förvarar i kassen. När offret ser detta springer han iväg, CP springer efter och hinner upp honom i en portuppgång där han tilldelar offret två hugg. Det fanns gott om vittnen. Står bra beskrivet i Anders Walls bok Mordgåtan Olof Palme.”
Citera
2021-11-06, 14:34
Medlem
Ensundmans avatar
Är filmen PK och full med inkvoterade negrer eller är den verklighetsbaserad?
Citera
2021-11-06, 14:36
Medlem
FedupFlorences avatar
Bra rolltolkningar överlag och tacksamt att Lisbeths handlande iscensattes. Hennes rolltolkning var dock bland de sämre, upplevde henne för ung och för opersonlig men det kanske var väl tolkat, vad vet jag. Några personer och rolltolkningar hade jag uppfattat annorlunda, t ex Stigs fru Margareta, hade föreställt mig henne mer dominant i kontakt med polis och media men kan inte motivera varför jag hade den uppfattningen. Och Petronella… den personen har gått mig förbi. Meddelandet på telefonsvararen… hade hon och Stig ett sådant samtal, där han uttryckt sig så att hon förstod vad han menade?
Citera
2021-11-06, 14:39
Medlem
Skandiamannen är inte mördaren. Han är en mytoman som gav sig själv en stor roll när han egentligen bara stod och tittat på när andra tog hand om paret Palme. Det kan vem som helst se.
Citera
2021-11-06, 15:03
Medlem
Såg första och sista delen. Det får räcka. Men Robert Gustavsson gör en imponerande insats som skådespelare.
Citera
2021-11-06, 15:03
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Skandiamannen är inte mördaren. Han är en mytoman som gav sig själv en stor roll när han egentligen bara stod och tittat på när andra tog hand om paret Palme. Det kan vem som helst se.

Bortsett från SF-handlingen så var detta det sämsta rörliga material som någonsin producerats. YouTube inräknat. Vilken katastrof.

Edit: Kan rekommendera senaste avsnittet (305) av podcasten ”Palmemordet”.

Där går en riktig journalist, som arbetat 30 år på DN och var med och startade föreningen för grävande journalister, igenom Filter-Hitlers ”lösning”.

Trevlig lyssning:

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet
Senast redigerad av Motorprinsen 2021-11-06 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in