2021-11-05, 15:27
Medlem
Nu är det dags att uppgradera TVn i vardagsrummet och flytta in 55an i sovrummet! Så, qled? Oled? Har varit inne på Sony bravia Android men är osäker.

Bäst bild för bäst peng? Och vad är viktigast att tänka på? Budget ca 15k

Vet inte rean än men kommer avvakta med köp till cyber monday/black friday och vill ha lite kött på benen. Dock så går kvalité före rea och köper hellre en bättre tv med kvalité utan rea än en sämre på rea.

Tack på förhand!
Citera
2021-11-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Hej!

Finns det någon modern platt-TV där man kan ställa in bilden så att det motsvarar den bild som man förr fick på "tjock-TV"?

Jag köpte en 55" LG Smart TV för 6 år sedan och det har varit mitt sämsta inköp någonsin. Jag tittar aldrig på den. Anledningen är att jag inte klarar av den skarpa bilden. Har försökt att ställa in så att det blir mer oskärpa, men det hjälper inte.

Jag tar därför tacksamt emot tips på vad man ska titta efter när man vill ha en TV som kan ge en bild så som TV-bilden var förr, innan dessa moderna platta apparater. Eller finns inte sådana längre? Allting kanske SKA vara så skarpt som möjligt nuförtiden?

Jag tar tacksamt emot tips. Jag tycker nämligen att den skarpa bilden på moderna TV-apparater helt tar bort den filmiska upplevelsen/känslan och det blir för mig helt omöjligt att sugas in i handlingen. Istället känns det som att jag tittar på filmad teater eller något "bakom-kulisserna-reportage".

Du har troligen på en bildförbättring som på min panasonic kallas något i stil med intelligent motion enhancer. Allt man ser på ser ut som såpopera och är totalt outhärdligt. Stäng av alla bildförbättringar.
Citera
2021-11-05, 16:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighElementalist
Bäst bild för bäst peng? Och vad är viktigast att tänka på? Budget ca 15k
Beror lite på vad du använder till t.ex spelar nya tv-spel för då är det viktigt med högre uppdateringsfrekvens men annars tycker jag att mini-LED (Neo QLED) är likvärdigt med OLED men klarar ljusa miljöer bättre och lider inte av bleeding vad jag sett i olika videorecensioner, här är en i din nuvarande storlek inom budgeten https://cdon.se/hemelektronik/samsung-qe55qn85a-55-smart-4k-ultra-hd-led-tv-p82238439
Citera
2021-11-06, 12:32
Medlem
Helt ointresserad av TV egentligen, men vill ha en OK TV 50-55" för under 6.000kr.
Några förslag?
Citera
2021-11-06, 12:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TOFIR
Helt ointresserad av TV egentligen, men vill ha en OK TV 50-55" för under 6.000kr.
Några förslag?
Om du är helt ointresserad och bara vill ha en duglig TV som funkar så kan du köpa en Andersson. Annars är det typ Sony, LG eller Samsung som gäller.
Citera
2021-11-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om du är helt ointresserad och bara vill ha en duglig TV som funkar så kan du köpa en Andersson. Annars är det typ Sony, LG eller Samsung som gäller.
Tack, förslag på nån LG eller Samsung?
Citera
2021-11-06, 12:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TOFIR
Tack, förslag på nån LG eller Samsung?
Inte direkt, alla som ryms inom din budget kommer att vara lika bra för ditt use case.
Citera
2021-11-06, 19:11
Medlem
Någon som vill tipsa om en 65 tums tv.

Budget 6000-9000kr.

Spelar inga spel, mest tv serier, filmer och nyheter, dokumentär.

Finns flera inom denna budget som lg, phillips, samsung men när ja läser kommentarerna så känns de som alla värdelösa.

Vissa nämner att man måste sitta rakt framför tv annars e bilden kass, och detta känns riktigt illa. Någon som vill tipsa något?
Citera
2021-11-09, 15:42
Medlem
Bizmarcks avatar
Den bästa 32-tummaren just nu för minsta möjliga pris?

Skall använda den i ett litet rum för trådlöst tv-tittande.
Citera
2021-11-09, 18:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Den bästa 32-tummaren just nu för minsta möjliga pris?

Skall använda den i ett litet rum för trådlöst tv-tittande.
Jag hade väntat till slutet av månaden när Black Friday / Cyber Monday är men annars är Philips 32PFS6855 rätt prisvärd nu med full HD och smarta funktioner.
Citera
2021-11-10, 07:05
Bannlyst
Vilka smart TV OS är det som det finns appar?

Tizen OS
webOS
Android TV
Saphi - Sitter i Philips budget modeller.

Alla OS är linux baserade. Men för det kan dom inte byta appar med varandra. Är det ens värt att bry sej som smart tv funktionen och istället satsa på Apple TV eller Chromecast istället.
Citera
2021-11-11, 12:55
Medlem
Har köpt en LG med 2,1 HDMI uttag, hur viktigt är det med HDMI kabeln? Fick en HDMI kabel när jag köpte mitt xbox series x den borde klara 2,1... Finns ju dyra sladdar att köpa, fast dom är dyra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in