2021-10-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxitaxiiii
Vilken tv är bästa för under 10 k just nu?

Storlek 55'' och uppåt

Mest ha den till: Sport, Netflix, Ps5

LG 55 OLED A1. Sjukligt bra, enda nackdelen är att det är 60hz men det ska inte alls vara märktbart. Glöm inte söka på hur du ska ställa in den sen
Citera
2021-10-22, 17:07
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwashiorkor
Jag vet att alla tjatar om OLED som den bästa bilden någonsin pga svärtan, men helt ärligt tycker jag Samsung och de andra med QLED är bättre. Vidare synfält, bättre rörelse i bilden, inga burn-ins, och i Samsungs fall bra mycket bättre appar (enligt mig).
Vidare synfält? Oled har perfekta betraktningsvinklar. Och Samsung stödjer väl inte ens dolby vision..
Citera
2021-10-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwashiorkor
Jag vet att alla tjatar om OLED som den bästa bilden någonsin pga svärtan, men helt ärligt tycker jag Samsung och de andra med QLED är bättre. Vidare synfält, bättre rörelse i bilden, inga burn-ins, och i Samsungs fall bra mycket bättre appar (enligt mig).

OLED vinner helt klart bildmässigt, ser ruskigt bra ut med Dolby Vision i filmer. Du ska minst upp över Q85 eller Q90 på årets för att dem ska se lika bra ut. Kollar man recensioner och demo på årets Q80A med Samsungs försök på IPS har dem skjutit sig själv i foten, men är ju personligt vad man tycker om TV bild
Citera
2021-10-22, 20:08
Medlem
Blev denna tv https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.webhallen.com%2Fse%2 Fproduct%2F334847-LG-2021-55-55NANO856PA-NanoCell- HDMI-2-1-Smart-TV

Har 2,1 HDMI jag spelar mycket ingen Oled men hoppas jag blir nöjd med den kostade 8679 kr...
Citera
2021-10-23, 16:58
Medlem
Vet någon om man kan kör a denna tv i 120/4k

? Den har 2,1 HDMI.

https://www.webhallen.com/se/product/334847-LG-2021-55-55NANO856PA-NanoCell-HDMI-2-1-Smart-TV

Och är det någon tv att ha att spela gör jag mycket, tv och serier även kopplar dator till tv.. Använder typ 60% av min vakna tid framför tv.. Hade jag haft bättre med pengar hade jag jag hade jag lätt kunnat betala 40k.eller mer.. Men tyvärr. Så är min budget på 9000

Och den ska helst ha 2,1 HDMI som ska vara bra för spel även klara 120/4k
Citera
2021-11-01, 13:11
Medlem
Finns det nån smart-TV utan förinstallerade obligatoriska skräpappar som inte går att få bort?

Jag har en Samsung. Vill bara använda Plex men "Rakuten TV" spelar i bakgrunden när jag stänger en annan app eller sätter på TV:n, när jag bläddrar i menyerna, det segar ner TV:n nåt enormt. Går inte att avinstallera eller stänga av (om man inte öppnar en annan app, men sen är den på igen).

Finns det att köpa eller är det likadant med alla tillverkare?
Citera
2021-11-01, 13:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebulous1
Finns det nån smart-TV utan förinstallerade obligatoriska skräpappar som inte går att få bort?

Jag har en Samsung. Vill bara använda Plex men "Rakuten TV" spelar i bakgrunden när jag stänger en annan app eller sätter på TV:n, när jag bläddrar i menyerna, det segar ner TV:n nåt enormt. Går inte att avinstallera eller stänga av (om man inte öppnar en annan app, men sen är den på igen).

Finns det att köpa eller är det likadant med alla tillverkare?
Burkar med Android TV brukar vara ganska rena.
Citera
2021-11-01, 15:52
Medlem
Hej!

Finns det någon modern platt-TV där man kan ställa in bilden så att det motsvarar den bild som man förr fick på "tjock-TV"?

Jag köpte en 55" LG Smart TV för 6 år sedan och det har varit mitt sämsta inköp någonsin. Jag tittar aldrig på den. Anledningen är att jag inte klarar av den skarpa bilden. Har försökt att ställa in så att det blir mer oskärpa, men det hjälper inte.

Jag tar därför tacksamt emot tips på vad man ska titta efter när man vill ha en TV som kan ge en bild så som TV-bilden var förr, innan dessa moderna platta apparater. Eller finns inte sådana längre? Allting kanske SKA vara så skarpt som möjligt nuförtiden?

Jag tar tacksamt emot tips. Jag tycker nämligen att den skarpa bilden på moderna TV-apparater helt tar bort den filmiska upplevelsen/känslan och det blir för mig helt omöjligt att sugas in i handlingen. Istället känns det som att jag tittar på filmad teater eller något "bakom-kulisserna-reportage".
Citera
2021-11-01, 19:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Hej!

Finns det någon modern platt-TV där man kan ställa in bilden så att det motsvarar den bild som man förr fick på "tjock-TV"?

Jag köpte en 55" LG Smart TV för 6 år sedan och det har varit mitt sämsta inköp någonsin. Jag tittar aldrig på den. Anledningen är att jag inte klarar av den skarpa bilden. Har försökt att ställa in så att det blir mer oskärpa, men det hjälper inte.

Jag tar därför tacksamt emot tips på vad man ska titta efter när man vill ha en TV som kan ge en bild så som TV-bilden var förr, innan dessa moderna platta apparater. Eller finns inte sådana längre? Allting kanske SKA vara så skarpt som möjligt nuförtiden?

Jag tar tacksamt emot tips. Jag tycker nämligen att den skarpa bilden på moderna TV-apparater helt tar bort den filmiska upplevelsen/känslan och det blir för mig helt omöjligt att sugas in i handlingen. Istället känns det som att jag tittar på filmad teater eller något "bakom-kulisserna-reportage".
Njae, fast ner "nej" än "ja". När hela kedjan från kamera som spelar in via redigeringsutrustning fram till din TV är digital, så blir det så skarpt vare sig man vill eller inte. Man kan dra lite i bild-reglagen som finns, men det är inte så mycket man man göra.

Börja med att testa att sänka ljusstyrkan.
Citera
2021-11-01, 20:26
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
En så pass gammal tv borde ju inte ha knivskarp bild direkt.

Ställ in bildläget till film/movie/cinema. Dra ner skärpan till noll. Stäng av alla "förbättringar", dvs alla alternativ i stort sett dom går att sätta på off, low eller minimum.

Men det kanske bara är en budget tv som har dålig bild, då är det inte mycket att göra åt.
Citera
2021-11-01, 20:40
Medlem
Läget är redan inställt på movie/cinema.

Jag kan testa att dra ner ljusstyrkan också.

TV:n var ganska dyr när jag köpte den. Men som sagt, tittar aldrig på den. Totalt bortkastade pengar.

Det som jag beskriver inträffar alltså när man tittar film på DVD. Ja, jag är så gammal så jag tittar fortfarande på DVD. När jag tittar på direktsänd TV så tycker jag inte skärpan är lika störande. Utan det är när jag tittar på film.

Har funderat på att man kanske ska köpa nån äldre projektor istället. För så skarpt som det är på min TV är det ju inte ens på gammal hederlig bio. Där finns det fortfarande ett filmiskt "skimmer" över bilden.
Citera
2021-11-01, 20:56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
En så pass gammal tv borde ju inte ha knivskarp bild direkt.
Det borde den visst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in