2021-11-05, 17:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag förstår att du tycker det men det gör nog inte särskilt många andra.Politikerprofessorn Elgh har dtt flertal gånger gjort utspel som varit fatala för honom och hans trovärdighet. Olsen ska vi inte prata om ..

Utveckla gärna. Har de gjort en för pessimistisk prognos beträffande smittoutveckling?
Citera
2021-11-05, 17:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ta dina beslut så tar jag mina.
Självklart. Skillnaden här är att jag ser till att motivera vad jag och andra tycker. Du blir tvungen att leva med konsekvenserna av din dumhet.

https://www.webmd.com/lung/news/20211102/believing-covid-conspiracies-more-likely-catch-virus-study
Citera
2021-11-05, 17:13
Medlem
Citat:
Sundhedsstyrelsen: Stor risiko for overbelastning af sygehuse
Trods mange vaccinerede kan den øgede samfundsaktivitet betyde, at flere bliver indlagt til efterår og vinter

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/sundhedsstyrelsen-stor-risiko-for-overbelastning-af-sygehuse/8957955

Vaccinerna verkar fungera lika bra som placebo.
Citera
2021-11-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För mig är det i alla fall uppenbart att hela samhället har mycket att vinna på att försöka hålla smittspridningen av covid19 till ett absolut minimum. Kostnaden för hög smittspridning är både social, etisk, men inte minst ekonomisk. Vad kostar alla dessa sjukhusbesök, effekter på vården i övrigt, utebliven arbetsinkomst, enormt rehab-behov etc etc etc. Vi pratar mångmiljardbelopp. Kostnaden för vaccinen är som en droppe i havet vid jämförelse.
Nej kostnaderna för vaccinen hanteringen marknadsföringen och insprutandet är verkligen inte en droppe i havet..
Sen så är som sagt mycket av det du räknar upp en effekt av paniken runt corona.
Citera
2021-11-05, 17:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej kostnaderna för vaccinen hanteringen marknadsföringen och insprutandet är verkligen inte en droppe i havet..
Sen så är som sagt mycket av det du räknar upp en effekt av paniken runt corona.

I jämförelse med kostnaden för sjukvården, förlorade skatteintäkter, folk som inte kan arbeta inom sina näringar. Sjukskrivningar etc etc är det verkligen en droppen i havet. Vad får staten betala för en dos mRNA-vaccin? 150-200 spänn. 300-400 kr per person. Det är peanuts i jämförelse med vad ett halvt lamslaget samhälle kostar.
Citera
2021-11-05, 17:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag fick brev häromdagen från regionen om erbjudande om drop in vaccinering.
Jag kommer fortsätta ligga på höga intag av D-vitamin och hoppas på att regionen har fel.

Fortsätt du med D-vitamin för det är bra och speciellt när soltimmarna minskar som nu.
Jag själv tar regelbundet 2500 IE så är det rätt bra nivå men ändå ett bra stycke från överdosering.
Gärna med magnesium och C-vitaminer samt en bra kost.

Lägg till vaccinering så får du en bra helhet. Gärna mot TBE också för det kan bli rätt illa om man drabbas.

Bara ett tips i all vänlighet.
Citera
2021-11-05, 17:31
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Självklart. Skillnaden här är att jag ser till att motivera vad jag och andra tycker. Du blir tvungen att leva med konsekvenserna av din dumhet.

https://www.webmd.com/lung/news/20211102/believing-covid-conspiracies-more-likely-catch-virus-study

Bra källa. Hyfsat kontrollerad och spekulativ information.

Läste du studien jag posta om att smittan är värst bland de länder och områden med högst vaccinerade?

Eller att naturlig immunitet är 27 gånger starkare än vaccinet?
Citera
2021-11-05, 17:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/sundhedsstyrelsen-stor-risiko-for-overbelastning-af-sygehuse/8957955

Vaccinerna verkar fungera lika bra som placebo.
Alarmist.

Står inget om att vaccinerade hamnar på sjukhus i artikeln du hänvisar till.
100 hamnar på sjukhus men inget om att det är de med 2 doser vaccin.
Finns troligen några men vaccinet fungerar bra med det vi sett hittills.

Om du ogillar vaccinet så nöj dig med det och skit i att sprida massa dynga för att få fram något som passar din agenda.
Citera
2021-11-05, 17:37
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om du hade tagit dig tiden att titta igenom den videon jag länkade i din tråd så hade du fått svar på dina frågor. Men du vill inte ha svar på dina frågor, du vill bara ha svar som stödjer din världsbild, vaccinet är farligt punkt! Case closed, nu ska jag sova med förhoppningen att några fler vaxxar sig imorgon. Ju fler som vaccinerar sig desto bättre, och ju ensammare blir du.

Du vill verkligen se världen brinna. Fuck Science, Let it burn........ Let the children burn.....
Börjar låta som gammal hederlig Moloch dyrkan.....

Ensamt lär det bli om ditt synsätt vinner. Vad blir kvar..... 10-15%?
Citera
2021-11-05, 17:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
För mig är det i alla fall uppenbart att hela samhället har mycket att vinna på att försöka hålla smittspridningen av covid19 till ett absolut minimum. Kostnaden för hög smittspridning är både social, etisk, men inte minst ekonomisk. Vad kostar alla dessa sjukhusbesök, effekter på vården i övrigt, utebliven arbetsinkomst, enormt rehab-behov etc etc etc. Vi pratar mångmiljardbelopp. Kostnaden för vaccinen är som en droppe i havet vid jämförelse.
Absolut minimum? Där har du nog fel. Det finns ju mellanting. Extremism är sällan bra. Att hålla det nere lite lagom utan att pressa på med alltför extrema åtgärder är nog bäst. Den där extremismen för att försöka pressa ner allt till absolut minimum riskerar ha ett alltför högt pris. Se bara på omvärlden, och inte lyckas de nåt vidare heller. Bara extremt dumma tror att absolut minimum är det enda som duger. Priset blir för extremt. Bättre värna vår grundlagskyddad rättighet att avstå medicinska ingrepp. Det handlar om att balansera intressen, hitta en gyllene medelväg. Lagom är bäst. Kan du inte vara lite mer lagom?
Citera
2021-11-05, 17:42
Medlem
Citat:
I jämförelse med kostnaden för sjukvården, förlorade skatteintäkter, folk som inte kan arbeta inom sina näringar. Sjukskrivningar etc etc är det verkligen en droppen i havet. Vad får staten betala för en dos mRNA-vaccin? 150-200 spänn. 300-400 kr per person. Det är peanuts i jämförelse med vad ett halvt lamslaget samhälle kostar.
Ni som varit med om att överdriva och sprida panik runt plandemin borde nog hosta upp lite sköna slantar till oss som hållit oss nyktra.
Sen är det så klart mindre pengar som lagts på vaccin än alla övriga kostnader, men vaccinpengarna går ju främst utomlands. Medan inhemska kostnader främst gynnar oss svenskar..
Citera
2021-11-05, 17:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Bra källa. Hyfsat kontrollerad och spekulativ information.

Ja, det är en bra källa. Just den artikeln sparkar dock in öppna dörrar. Studien är länkad i artikeln.
Citat:

Läste du studien jag posta om att smittan är värst bland de länder och områden med högst vaccinerade?

Eller att naturlig immunitet är 27 gånger starkare än vaccinet?
Jag har läst den preprinten. Skulle den visa på något skäl att inte vaccinera? Utveckla gärna i så fall.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7044e1.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in