2021-11-05, 16:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror på vad du sätter för defintion på en pandemi. Anser du vi har en pandemi nu eller inte vad gäller covid19? Självbegränsande säger du. Problemet med covid19 tycks vara att en immunitet inte varar för evigt. Den tycks tvärtom vara rätt kortvarig. Därmed kommer pandemin som jag ser det att pågå för evigt om man inte kommer på väldigt bra motåtgärder. Vacciner, snabbverkande mediciner m.m. Kanske någon form av corona-motgift som injiceras. Jag vet inte inte, men man får hela tiden verka utifrån den verklighet vi lever i.
Sars-Cov2 kommer aldrig mer att vara ett nytt virus som befolkningen är "naiv" för, dvs tidigare oexponerad för. Därför finns möjligheten att det blir mer som en förkylning: Nya variationer uppträder ständigt men tidigare exponering ger motståndskraft om än inte total immunitet.

Precis som att europeernas vanliga förkylningar kunde få förödande effekt på nyupptäckta folkslag i andra delar av världen under upptäcksresornas tidevarv. Sen blev det vardagsmat och inget man gick och dog av i onödan.
Citat:
Om HIV hade varit luftburet och det hade funnits vaccin. Hade du resonerat likadant då? Hade du tyckt att det varit okej att ovaccinerade HIV-positiva åkt runt i kollektivtrafiken? Jobbat på sjukhus?
Men nu är det inte så. Covid går i allmänhet över istället för att ge livslång immunitetsbrist.
Citera
2021-11-05, 16:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Du pratar om att folk är rädda för vaccinet. Men en sjukdom med 0,nånting% dödlighet skrämmer dig?

Jösses. Jag hoppas du har aktier i pfizer. Annars är du hysterisk gratis

Finns mer problem än att sjukdomen har 0,5-0,8% dödlighet. Ett problem är att 70 tusen har behövt uppsöka sjukhusvård under ett års tid pga covid19. Det leder till hög belastning inom hela vårdapparaten. Operationer har behövt ställas in. Cancerscreeningar blir inte av m.m. Många har fått sina liv förstörda och blivit långtidssjukskrivna. Orken och fysisk prestationsförmåga försvinner. Många näringar inom besöksnäring, restauranger, nöjesfält etc etc har haft det enormt tuft.
Citera
2021-11-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer. Om du inte tror mig kan du ju fråga Fredrik Elgh eller Björn Olsen. Hur skulle en immun person kunna smitta menar du? Är man immun oskadliggör anitkropparna viruset och det sker aldrig någon replikering.
Olsen och Elgh! Lustigt att du refererar till två av de största stollarna genom pandemin. De som liksom du kontinuerligt varnat för katastrof.. Om två veckor.. Skulle inte fråga dom om något av.vikt. Men du inser väl att om man får i sig virus så stannar inte de flesta av dessa i munnen och de som gör det påverkas i munnen så till den grad att de inte längre kan kallas samma..
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-11-05 kl. 16:56.
Citera
2021-11-05, 16:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
HAhahah. Det var det roligaste jag nånsin läst. Nu kör dom på max. Antagligen för att testa hur dum mänskligheten är.

Tack för det, vilket jävla skämt. Men nu förstår jag varför du är som du är. Om du tror på den artikeln så är du alldeles för vilse för att förstå.

Jag borde ha insett det tidigare. Men jag tänkte att jag skall inte ge upp. Nångång måste du också kunna tänka.

Men så var inte fallet. Ha så kul i restaurangen

Låg mig gissa. Du är en sådan där person som tror att du inte kan bli förkyld om du äter vitaminpiller, hoppar över kolhydraterna och vistas 20 min i solen varje dag?
Citera
2021-11-05, 16:56
Medlem
Citat:
Finns mer problem än att sjukdomen har 0,5-0,8% dödlighet. Ett problem är att 70 tusen har behövt uppsöka sjukhusvård under ett års tid pga covid19. Det leder till hög belastning inom hela vårdapparaten. Operationer har behövt ställas in. Cancerscreeningar blir inte av m.m. Många har fått sina liv förstörda och blivit långtidssjukskrivna. Orken och fysisk prestationsförmåga försvinner. Många näringar inom besöksnäring, restauranger, nöjesfält etc etc har haft det enormt tuft.
Mycket av det du skriver om har inte direjt med viruset att gör utan mer med paniken runt om!
Sen tvivlar jag starkt på att dödligheten i/av convid är så hög som 0,5-0,8% vilket i sig är en ordentlig revidering av era tidigare högre siffror! Men räknas de som dött med infektion, felbehandling och felmedicinering in så ligger det nog närmare verkligheten
Citera
2021-11-05, 17:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Olsen och Elgh! Lustigt att du refererar till två av de största stollarna genom pandemin. De som liksom du kontinuerligt varnat för katastrof.. Om två veckor.. Skulle inte fråga dom om något av.vikt. Men du inser väl att om man får i sig virus så stannar inte de flesta av dessa i munnen och de som gör det påverkas i munnen så till den grad att de inte längre kan kallas samma..

Stollar?!? Det är sannolikt två av de bästa experterna vi har inom området i Sverige.
Citera
2021-11-05, 17:01
Medlem
arbetets avatar
Ny antiviral mot COVID19 från Pfizer nu en proteashämmare:

PAXLOVID™

Verkar högst lovande och utgör ett ypperligt komplement till nukleosidanalogen Molnupiravir:

PFIZER’S NOVEL COVID-19 ORAL ANTIVIRAL TREATMENT CANDIDATE REDUCED RISK OF HOSPITALIZATION OR DEATH BY 89% IN INTERIM ANALYSIS OF PHASE 2/3 EPIC-HR STUDY

https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizers-novel-covid-19-oral-antiviral-treatment-candidate

Verkar få göra samma resa som Molnupiravir och bli snabbt nödgodkänt då det visar så goda resultat redan nu:

Pfizer Develops Covid Pill That Cuts Hospitalizations and Deaths by 89%
Pfizer Inc. said its Covid-19 pill reduced hospitalizations and deaths in high-risk patients by 89%, a result that has the potential to upend how the disease caused by the coronavirus is treated and alter the course of the pandemic. The shares surged 11%.

The drugmaker said in a statement on Friday that it was no longer taking new patients in a clinical trial of the treatment “due to the overwhelming efficacy” and planned to submit the findings to U.S. regulatory authorities for emergency authorization as soon as possible.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-11-05/pfizer-to-seek-u-s-nod-for-covid-pill-after-strong-results

Det här är verkligen goda nyheter. Jag anar att det finns fler kandidater där ute som kommer att dyka upp under närmaste framtiden.

Nu kommer dock anti-vaxxarna haka upp sig på att det är Pfizer som tagit fram det och att de har snott ivermektin och tagit patent på det för att tjäna storkovan. Men så här kommer det att lanseras:
/.../Pfizer said it planned to offer the antiviral therapy through a tiered pricing approach during the pandemic. High and upper-middle income countries will pay more than lower income countries, it said. The drugmaker didn’t say exactly how much it would charge.
Merck gör något liknande med Molnupiravir:
/.../The need for a pill is so acute that Merck has already agreed to allow generic drugmakers to apply for licenses to make its treatment for more than 100 low- and middle-income nations, before it has even been cleared in the U.S. The U.K.’s drug regulators became the first in the world to greenlight Merck’s drug Thursday after a swift review.
Citera
2021-11-05, 17:03
Medlem
barkies avatar
Citat:
Problemet är att du utsätter ANDRA människor för ökade risken genom ditt beslut att inte vaccinera dig. Det är vad det handlar om. Sedan har du ju totalt fått om bakfoten hur vaccin fungerar. Förstår inte att sådan skit sprids på sociala medier och på nätet. Ja, en vaccinerad person KAN bli sjuk och KAN sprida smitta, men RISKEN MINSKAR med typ 90-95%. Det är vad det handlar om. Viktigt är dock att man får en påfyllnadsdos i tid, för annars försvinner skyddet. Skyddet varar inte så länge. Här tycker jag att Folkhälsomyndigheten måste bli mycket tydligare i sin kommunikation. De är absolut inte tydliga på den punkten och jag är också rädd för att vissa nu invaggas i falsk form av trygghet, men det är absolut inte detsamma som att säga att vaccinen inte fungerar eller att de skulle öka risken för smitta, för det är totalt bullshit.

Inskränker din möjlighet att försörja dig säger du. Ja, det finns ju en ganska enkel lösning på det problemet. Du vaccinerar dig helt enkelt. En majoritet av hela västvärldens vuxna befolkning är vaccinerade nu. Om vaccinet vore farligt, tror du inte att det hade märkts vid det här laget? Vad viruset kan ställa till med känner vi alla till. Ligger väl på närmare 100 tusen sjukhusvistelser bara i Sverige nu. Fattar ärligt talat inte vad du är så rädd för. För mig var det en total no-brainer huruvida jag skulle vaccinera mig eller inte. Förstår inte vad ditt motstånd kommer ifrån. Vad läser du för skit egentligen?

En alkoholist som absolut vill köra bil till jobbet alkoholpåverkad får också sina möjligheter till försörjning inskränkta då polisen stoppar vederbörande i en trafikontroll och rycker lappen. Samhället accepterar inte beteendet då vederbörande riskerar andra människors liv och hälsa. Det är liksom ingen skillnad. Accepterar man inte att det är förbjudet att köra bil och vistas alkoholpåverkad på jobbet får man helt enkelt finna sig i att stanna hemma. Det är inte svårare än så och detsamma borde gälla krav om vaccinering.

Du är så ur balans och hjärntvättad så det finns inte. Ignorerar inlägg du inte kan svara på, raljerar orelevant smörja till den grad att man tappar bort dig helt i andra.
Citera
2021-11-05, 17:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Mycket av det du skriver om har inte direjt med viruset att gör utan mer med paniken runt om!
Sen tvivlar jag starkt på att dödligheten i/av convid är så hög som 0,5-0,8% vilket i sig är en ordentlig revidering av era tidigare högre siffror! Men räknas de som dött med infektion, felbehandling och felmedicinering in så ligger det nog närmare verkligheten

För mig är det i alla fall uppenbart att hela samhället har mycket att vinna på att försöka hålla smittspridningen av covid19 till ett absolut minimum. Kostnaden för hög smittspridning är både social, etisk, men inte minst ekonomisk. Vad kostar alla dessa sjukhusbesök, effekter på vården i övrigt, utebliven arbetsinkomst, enormt rehab-behov etc etc etc. Vi pratar mångmiljardbelopp. Kostnaden för vaccinen är som en droppe i havet vid jämförelse.
Citera
2021-11-05, 17:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du är så ur balans och hjärntvättad så det finns inte. Ignorerar inlägg du inte kan svara på, raljerar orelevant smörja till den grad att man tappar bort dig helt i andra.

JAG svarar inte? Var det där ett bra svar på mitt inlägg tycker du?
Den som är utan skuld kastar första stenen, eller vad är det man brukar säga?
Citera
2021-11-05, 17:06
Medlem
Citat:
Stollar?!? Det är sannolikt två av de bästa experterna vi har inom området i Sverige.
Jag förstår att du tycker det men det gör nog inte särskilt många andra.Politikerprofessorn Elgh har dtt flertal gånger gjort utspel som varit fatala för honom och hans trovärdighet. Olsen ska vi inte prata om ..
Citera
2021-11-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nja, om nu vitamin D har antiviral påverkan så minskar ju smittspridningen. Allting som påverkar sjukdomsförloppet till att bli mildare minskar ju spridningen. Dock är vitamin D något kontroversiellt...

Ja, flockimmunitet via smitta verkar fungera dåligt så Tegnells plan hade aldrig kunnat lyckas.

En tredje booster med vaccin ser lovande ut om man kollar på Israels data.

Jag fick brev häromdagen från regionen om erbjudande om drop in vaccinering.
I info blanketten som följde stod det:
”Det förekommer påståendena om att D-vitamin, ivermektin och klorokinfosfat kan förebygga eller behandla covid-19. Dessa påståenden stämmer inte.”

Det får inte finnas några tillgängliga alternativ, vaccinet är enda vägen att gå.

Jag kommer fortsätta ligga på höga intag av D-vitamin och hoppas på att regionen har fel.

Lite svårt att få uppriktiga siffror på spridningen om man som i Sverige inte testar dom vaccinerade, då kommer ju spridningen minska hur som.
Senast redigerad av Grand-canyon 2021-11-05 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in