2021-11-05, 15:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Samma? Haha!

Ja, det stämmer. Om du inte tror mig kan du ju fråga Fredrik Elgh eller Björn Olsen. Hur skulle en immun person kunna smitta menar du? Är man immun oskadliggör anitkropparna viruset och det sker aldrig någon replikering.
Citera
2021-11-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det stämmer. Om du inte tror mig kan du ju fråga Fredrik Elgh eller Björn Olsen. Hur skulle en immun person kunna smitta menar du? Är man immun oskadliggör anitkropparna viruset och det sker aldrig någon replikering.

Av de genombrottsinfektioner som man sett replikerar viruset till samma nivåer som ej vaccinerade. Däremot sjunker virusnivåerna snabbare. Så de med genombrottsinfektioner är inte smittsammma lika lång tid. Det är klarlagt.
Citera
2021-11-05, 15:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Tycker vi bör tvångslagstifta om att alla sjukligt hysteriska måste ta en valium i timmen.

Du kommer väl tycka likadant sen när du sitter i lockdown som det snackas om i Tyskland nu.
Citera
2021-11-05, 15:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Den dagen du kan visa på en smittsamhet beträffande faktorerna ovan är jag beredd att hålla med dig. Det närmaste du kan komma är rökningen, men numera tillåts inte rökning på någon arbetsplats i inomhusmiljö då det riskerar att skada andra. Konsekvensen är rätt god.
Om du sedan vill leva på pommes, dricka en kvarting sprit, röka och knarka är upp till dig. Skadar ingen annan, om du låter bli att göra det på den arbetsplats. Därför säger jag inget om det.
Vänta nu, man har länge tillåtit ovaccinerade mot influensa att gå till jobbet. Trots att de riskerar sprida smitta. Det har inte ens varit tabu att gå till jobbet med lite host och snörvel. Tvärtom har införandet av karensdagar uppmuntrat folk att inte stanna hemma för lite förkylning och huvudvärk. Varför ska du bli så himla moraliserande just över SARS-CoV2 ? Vill du tvångsvaccinera alla mot influensa med? Vi har ju levt med smittsamma sjukdomar förr.
Citera
2021-11-05, 15:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Med andra ord menar du att man inte blir immun av vaccinet. Tror inte alla fattat det.
Citera
2021-11-05, 16:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vänta nu, man har länge tillåtit ovaccinerade mot influensa att gå till jobbet. Trots att de riskerar sprida smitta. Det har inte ens varit tabu att gå till jobbet med lite host och snörvel. Tvärtom har införandet av karensdagar uppmuntrat folk att inte stanna hemma för lite förkylning och huvudvärk. Varför ska du bli så himla moraliserande just över SARS-CoV2 ? Vill du tvångsvaccinera alla mot influensa med? Vi har ju levt med smittsamma sjukdomar förr.

Skillnaden är att vanliga förkylningar leder inte till 70-80 tusen sjukhusinläggningar och 15 tusen döda. Jag tänker vaccinera mig mot influensa.
Citera
2021-11-05, 16:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Skillnaden är att vanliga förkylningar leder inte till 70-80 tusen sjukhusinläggningar och 15 tusen döda. Jag tänker vaccinera mig mot influensa.
Sars-Cov2 leder inte heller längre till 15 tusen döda. Det var bara i början då befolkningen var naiv. Nu är vi inte naiva längre. Är du?
Citera
2021-11-05, 16:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Med andra ord menar du att man inte blir immun av vaccinet. Tror inte alla fattat det.

Det är en felaktig frågeställning. Det är gravt förenklat.
Vaccin är inte 100% effektiva. Man pratar om 90-95% immunitet två veckor efter dos2. Skyddet sjunker sedan gradvis, för att vara i det närmaste utraderat 6-7 månader efteråt. 10% får ingen immunitet alls av vaccinet.

Klarar man av att hålla befolkningen vaccinerade så ger ju vaccinet ett mycket gott skydd.Är 90% immuna krävs ju ett R-tal på över 10 för att viruset ska kunna överleva i populationen. Så högt r-tal uppvisar inte ens deltavarianten. Jag tror helt klart att vaccinet är lösningen ur krisen, men då måste folk verkligen vaccinera sig. Då kan man inte sitta som du gör och säga att det inte fungerar bara för att det finns en teoretisk risk att man blir sjuk ändå. Det är som att säga att säkerhetsbälten är dåligt för att man kan omkomma i en trafikolycka ändå. Vem resonerar så?
Citera
2021-11-05, 16:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Sars-Cov2 leder inte heller längre till 15 tusen döda. Det var bara i början då befolkningen var naiv. Nu är vi inte naiva längre. Är du?

Naiv? Du menar att man lät bli att använda munskydd inom vården, samt att man inte vaccinerade sig för ett år sedan?

Jag förstod mycket tidigt vad det handlade om. Redan under mars månad 2020 förstod jag vad det handlade om. Då köpte jag mina första FFP3-skydd. Därefter skyddade jag mig till jag blev vaccinerad.
Har du varit naiv tycker du?
Citera
2021-11-05, 16:14
Medlem
Citat:

Fetma är en stor orsak till belastning på vården.
Även bidragande faktor till ökad risk vid covid-19.
Jag tycker vi ska lagstifta om förbud för ohälsosam kost och tvång till motion vid för dåligt BMI.
Har man ej skött sig ska man inte få vård.
Vad gör du själv till dess för att minska din egen risk att belasta vården?
Förutom att tränga dig före i vaccinationskön.
Citera
2021-11-05, 16:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Fetma är en stor orsak till belastning på vården.
Även bidragande faktor till ökad risk vid covid-19.
Jag tycker vi ska lagstifta om förbud för ohälsosam kost och tvång till motion vid för dåligt BMI.
Har man ej skött sig ska man inte få vård.
Vad gör du själv till dess för att minska din egen risk att belasta vården?
Förutom att tränga dig före i vaccinationskön.

Fetma smittar inte. Jag har inte trängt mig före i någon kö. Jag vaccinerade mig med första dosen när jag blev kallad. Andra dosen tog jag genom att beställa första dosen en gång till. Då fick jag den dosen efter 5 veckor istället för 7 veckor. Det har verkligen gnagt hos flera här inne. Även hos dig tydligen. Intressant då ni samtidigt påstår att vaccinen är värdelösa och tom ÖKAR smittspridningen... :-)

Den dagen någon kan påvisa att en person med BMI 35 ökar risken för personer med BMI 25 på samma arbetsplats att få hjärt/kärlsjukdomar är jag också för förbud att bannlysa den första gruppen på arbetsplatsen. Men i väntan på dessa "bevis" avfärdar jag sådana liknelser som rent trams.
Senast redigerad av IMBILDEN 2021-11-05 kl. 16:25.
Citera
2021-11-05, 16:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Tvärtom har införandet av karensdagar uppmuntrat folk att inte stanna hemma för lite förkylning och huvudvärk. Varför ska du bli så himla moraliserande just över SARS-CoV2 ?
Jag tycker snarare att införandet av karensdag istället har hämmat den som vill ha ledigt för att man är "lite sjuk". Är man riktigt sjuk med feber så ska man vara hemma. Tyvärr finns det många som går till jobbet ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in