2021-11-05, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid79
Vad har ni experter/insatta att säga om detta?

https://www.friatider.se/estonia-overlevare-tonade-ned-kritiken-blir-ambassador-i-singapore
Citat:
Klart den hade.

Du skrev:
"Jag ser Fria Tiders artikel nästan som ett blogginlägg. Jag vet inte vad Fria Tider har för avsikt, men att citera Wikipedia som källa känns inte helt seriöst."

Förstår inte var du vill komma.

Så du ser inget samband med mina kommentarer? Tycker du själv att Fria Tiders artikel ger en sanningsenlig bild av Härsteds karriär när de endast nämner vissa delar av hans meriter som finns på Wikipedia.
Citera
2021-11-05, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Så du ser inget samband med mina kommentarer? Tycker du själv att Fria Tiders artikel ger en sanningsenlig bild av Härsteds karriär när de endast nämner vissa delar av hans meriter som finns på Wikipedia.

Anledningen till att jag tog upp det var ju att han gjorde sig lite känd som kritiker men blev snabbt tyst och sen blev han helt plötsligt ambassadör i Singapore.

Du tycks inte se den röda tråden.
Citera
2021-11-05, 07:37
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag tog upp det var ju att han gjorde sig lite känd som kritiker men blev snabbt tyst och sen blev han helt plötsligt ambassadör i Singapore.

Du tycks inte se den röda tråden.
Jag är osäker på vad Fria Tider definierar sig som, men vill de kalla sig media kunde de väl ställt lite frågor till K.H.?

Just nu pågår en ny utredning med stor transparens. Att då mena att regeringen köper en (tidigare?) kritisk riksdagsmans tystnad med ett ambassadörsjobb känns minst sagt långsökt.
Citera
2021-11-05, 13:50
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Jag är osäker på vad Fria Tider definierar sig som, men vill de kalla sig media kunde de väl ställt lite frågor till K.H.?

Just nu pågår en ny utredning med stor transparens. Att då mena att regeringen köper en (tidigare?) kritisk riksdagsmans tystnad med ett ambassadörsjobb känns minst sagt långsökt.
Varför skulle det vara långsökt. Mona Sahlin har fått välavlönade jobb som t.ex. Estoniaansvarig i 8 år trots både bristande moral och kompetens.
Citera
2021-11-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Varför skulle det vara långsökt. Mona Sahlin har fått välavlönade jobb som t.ex. Estoniaansvarig i 8 år trots både bristande moral och kompetens.
Är det inte liite troligare att K.H får ambassadörsposten i Singapore för att tjänsten är ledig och han är duktig på det han gör snarare än att han sparkas uppåt för att tiga om Estonia efter att ha uttalat sig i en dokumentär för drygt ett år sedan?
Han är ju trots allt länge arbetat med asienfrågor, är en av få europeer som belönats med storkors (högsta graden) i Thailändska Vita Elefantens Orden och tjänstgör redan som ambassadör i sydasien sedan 2019...

Hur ser du på det här att L. Andersson som 2019 filmade hålen på SB sida nu efter att ha filmat även under Kurms expedition och då gjort en omfattande 3D-fotogrammetri som snart ska publiceras konstaterar att det finns en hög korrelation mellan berggrunden och skadeområdet på SB sida?
Citera
2021-11-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Genomgång av skador på bogrampen och hur skador som matchar förpiksdäckets form tyder på att bogrampen varit helt öppen:
https://youtu.be/cIMPyRmkMZk

Genomgång av vittnesmålen från 3M Treu, MM Kadak och ST Sillaste:
https://youtu.be/RXdNTuVbRno
Varför såg inte de massiva sv. historieförfalskarna.....vid JAIC /SHK till att även körrampen bärgades 1994??

OM dom nu med "showande" med div. fartygsdelar ville försöka övertyga Publiken?!

Dessa ofattbara fuskerier!
Citera
2021-11-05, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Varför såg inte /.../ JAIC/SHK till att även körrampen bärgades 1994??

OM dom nu med "showande" med div. fartygsdelar ville försöka övertyga Publiken?!
Jag vet inte, men förhoppningsvis bärgas bogrampen till våren.

I de högupplöst mosaikbilderna av bogrampen syns att rampens undersida har skador som matchar förpiksdäckets form såsom att bogrampen varit i kontakt med förpiksdäcket.

Bogrampens undersida:
https://pilv.mkm.ee/s/rsdkMU2IgikNdx8

Bogramp med förpiksdäckets profil inritad (orange):
https://pilv.mkm.ee/s/UxMKraeMyLxJtMP

(Använd nedladdningslänken för högre upplösning)
Citera
2021-11-05, 19:48
Medlem
Citat:
Varför såg inte de massiva sv. historieförfalskarna.....vid JAIC /SHK till att även körrampen bärgades 1994??

Dessa ofattbara fuskerier!
På sätt och vis är jag tacksam för att rampen inte skars loss och bärgades -94. Snacka om att det hade gett konspirationsteoretikerna raketbränsle.
Citera
2021-11-05, 22:18
Medlem
Citat:
På sätt och vis är jag tacksam för att rampen inte skars loss och bärgades -94. Snacka om att det hade gett konspirationsteoretikerna raketbränsle.
Ahaa, kan du inte tänka dig nåt värre??
Att man 1994 hissade upp rampen till 20m under ytan.....och sedan "råkade tappa" den ngt tiotal sjömil från massbegravningsplatsen???
Ungefär som den insyltade fartygsexperten Börje Stenström slängde tillbaks visir lås bulten i Havet!!
Citera
2021-11-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ahaa, kan du inte tänka dig nåt värre??
Att man 1994 hissade upp rampen till 20m under ytan.....och sedan "råkade tappa" den ngt tiotal sjömil från massbegravningsplatsen???
Ungefär som den insyltade fartygsexperten Börje Stenström slängde tillbaks visir lås bulten i Havet!!
Jag får be om ursäkt, men jag förstår inte vad du menar.
Citera
2021-11-05, 23:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Genomgång av skador på bogrampen och hur skador som matchar förpiksdäckets form tyder på att bogrampen varit helt öppen:
https://youtu.be/cIMPyRmkMZk

Genomgång av vittnesmålen från 3M Treu, MM Kadak och ST Sillaste:
https://youtu.be/RXdNTuVbRno

Intressant, tack. Men Treu uppger alltså i likhet med Sillaste att han ser vatten tränga in bredvid rampen och det är par minuter tidigare än Sillaste. Erik (för så hette han väl) på videon läser själv upp detta från Treus vittnesmål vid ca 5.00, men drar sedan ändå plötsligt slutsatsen i slutet att Treu ser rampen öppen. Jag förstår ärligt talat inte hur Erik resonerar? I de tidigare förhören säger säger Treu visserligen att han ser vatten komma "genom " rampen, men det är inte motsatt till att det kommer in vid sidan av rampen som han senare förtydligar det till.

Sedan kvarstår alltid att om man ser Sillastes vittnesmål som sant, måste oavsett rampen slagit igen efter att ha varit helt öppen. Då är det enda möjligheten. Det framstår kanske som teoretiskt möjligt, men rätt osannolikt. Ramlar rampen ned på förpiksdäck och knäcks måste det mycket till för att den skall skall slängas av upp vågkraft och kilas fast så bra att vatten forsar in vid sidan av den.
Citera
2021-11-05, 23:56
Medlem
Citat:
Jag får be om ursäkt, men jag förstår inte vad du menar.
Jag menar. Att ifall Bildt, sko-Ingvar eller nån annan koryfee hade "beordrat" att körrampen borde försvinna (avlägsnande av bevis...), ja då hade allehanda teoretiker senare frossat sig fördärvade över detta "försvinnande". Detta efter att de fått hjälp med att förstå, att visiret kunde inte lämnat fartyget (=loss.slitet) utan att lämna skador på körrampen.

Simple as that!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in