2021-11-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och du lite knäpp eller bara hatar de som inte stämmer in i din bild?

Varför ska vi acceptera att äldre och sjuka vårdas av personer som inte tagit vaccin?
Och varför ska vi utsätta de som har t.ex. diabetes 1 eller andra ej av dem själva påverkade sjukdomar?
Och din människosyn verkar rutten att de som har några kilo för mycket likväl kan dö.

På 30-40 talet fanns det en idiot som bedrev en sådan politik och de till och med satte gula stjärnor på folk de inte ansåg lika värda som andra.

Din barn är givetvis blonda, blåögda och vältränade.
Gud nåde din fru om hon får ett sjukt barn.

Not: Nu är vaccinet inte samma som 100% skydd men den som tar vaccinet har åtminstone gjort ett försök att skydda andra.

Roligt hur du tolkar mitt ironiska argument. Som är PRECIS SAMMA koncept som ett vaccinpass och tvångsvaccin. Och sedan säger att mitt argument (ironiska) segregerar samhället.

Jag förlöjligade iden om tvångsvaccinering och vaccinpass.

Läs allt igen ett par gånger så kanske du förstår

Och att ta vaccin som inte hindrar smittspridning är INTE att göra ett försök att skydda andra. Det är att följa massan utan kritiskt tänkande
Citera
2021-11-05, 12:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Citera mig vart jag har sagt att vaccin INTE hjälper att få ner antalet döda?

Annars pratade vi om att vaccin inte spelar någon större roll för de under 50 år, som du misslyckades kolossalt med att motbevisa. Nu försöker du komma med lögner för att rädda ditt eget patetiska arsel.

Vänsterliberaler är fan bland de mest störda kräk som finns eftersom de har ingen som helst hämning eller heder i kroppen...
Jag försöker febrilt leta efter statistik som visar antal döda per åldersgrupp i länder med låg vaccinering men det verkar vara svårt i nuläget.

Just nu hittar jag bara data för albanien och Bosnien Herzegovina som båda har väldigt lågt antal vaccinerade i landet.

I Albanien, som haft liknande utveckling nu i höst som Rumänien och Bulgarien så ligger antalet döda som är under 50 år på 8% av totalt antal döda i landet. I Bosnien Herzegovina så ligger samma siffra på 4.7%. (Jämför detta med Sverige där siffran är strax över 1%).

Jag är övertygad om att låter man viruset härja fritt i ett land utan vaccinering av alla under 50år så kommer dödsfallen på de under 50år vara relativt stor.

Nu är lunchen slut! Tillbaks till bandet på Volvo!
Citera
2021-11-05, 13:00
Medlem
TaxenSixtens avatar
Intressant att största delen på IVA är 40-49 år.
Eller okej en mer mellan 70-79.
Senast redigerad av TaxenSixten 2021-11-05 kl. 13:03.
Citera
2021-11-05, 13:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Roligt hur du tolkar mitt ironiska argument. Som är PRECIS SAMMA koncept som ett vaccinpass och tvångsvaccin. Och sedan säger att mitt argument (ironiska) segregerar samhället.

Jag förlöjligade iden om tvångsvaccinering och vaccinpass.

Läs allt igen ett par gånger så kanske du förstår

Och att ta vaccin som inte hindrar smittspridning är INTE att göra ett försök att skydda andra. Det är att följa massan utan kritiskt tänkande

Det är att följa rådande vetenskapsläge. Vilket naturligtvis är valfritt.

https://www.kva.se/sv/nyheter/vetenskapsakademien-ger-ut-skrift-om-vaccin
Citera
2021-11-05, 13:15
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Översikten inkluderar inte enbart studier med kontrollgrupp vilket är ett måste:

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2778528
Nu tror jag du satt hjärnan på autopilot och så körde den rakt fram utan koll på någonting. Eller också bestämde du dig för att ge dig in i ett ämne som du inte förstår för fem öre.

Hur menar du att man skulle ha en kontrollgrupp i en observationsstudie där man tittar på långvariga symtom efter COVID-19 (i det här fallet en meta-analys)? Vad skulle kontrollgruppen bestå av? Du förstår inte skillnaden mellan en observationsstudie och en experimentell studie?
Senast redigerad av korrektamund0 2021-11-05 kl. 13:27.
Citera
2021-11-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker Lettland gör rätt. Det är ingen mänsklig rättighet att springa runt och idka biologisk krigsföring på sin arbetsplats. Vill man inte vaccinera sig har man inget på en arbetsplats där man interagerar med andra människor att göra. Det är ungefär som om man skulle tvingas bli rövknullad av HIV-mannen varje dag på jobbet. Vem skulle tycka att det är acceptabelt?

Gränsen för en människas frihet går där samma människa äventyrar andra människors säkerhet och trygghet. Vi tillåter inte berusade personer bakom ratten heller. De kan allvarligt skada och tom döda andra människor pga sitt riskbeteende. Varför ska vi då tillåta SARS-smittade personer på arbetsplatserna? Det är liksom inte okej någonstans.
Jag hoppas att även Sverige sätter ned foten i denna fråga, så vi kan slippa sådant här trams med att inte vaccinera sig längre. Eller okej - skit i vaccinet, men då får du nog förbereda dig på en försörjning som kottplockare i skogen eller något annat lämpligt.

Möjligtvis rimligt om man jobbar på ett äldreboende men i övrigt utgör inte covid någon signifikant risk för någon utanför riskgrupperna. Du har ju gått runt och smittat folk med andra coronavirus och influensor hela livet. Dessutom skyddar vaccinet mot sjukdom och inte smittspridning, så då funkar ditt argument väldigt dåligt. Framförallt eftersom en vaccinerad med större sannolikhet smittas av mutationer som tar sig förbi just vaccinet. Så du kan ju välja vem du vill bli smittad av. En mindre vaccinresistent mutation från en ovaccinerad eller en mer vaccinresistent mutation från en vaccinerad. Alla smittar ungefär lika mycket ändå, några månader efter dos 2. Kolla Danmark och UK/Irland om du tror att man inte smittar efter vaccinering. Det finns studier från UK som bekräftar att efter några månader sprider vaccinerade lika mycket smitta som ovaccinerade.
Citera
2021-11-05, 13:21
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Herregud och så du med. mr korrektamund0 och mr Melange5738.
Båda lika livrädda för viruset och båda lika självsäkra på att ni har svaren.
Biologistudier och grejer
Det är lika intressant som komiskt att någon kan få för sig att korrekt information är likställt med rädsla. I det här fallet är man tydligen rädd för ett virus om man påpekar att samma virus enligt en studie orsakar långvariga symtom.

Citat:
Huvudvärk och trötthet osv efter en tuff sjukdom är inte samma sak som post-covid i min värld.
Nehej.
Citat:
Isf ska ni nog lägga lika mycket tid att läsa på om andra virus också.
Jaha.
Citera
2021-11-05, 13:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag, för min del, tror ju att Folkhälsomyndigheten kan göra betydligt bättre bedömningar än en random flashbackare som dig. Vad gäller, i stort sett, alla biverkningar ifrån vaccinerna så är motsvarande, vid en SARS-COV2 infektion betydligt värre.

För att ta bara, ett, exempel. Risken för blodpropp är,betydligt större om man drabbas av Covid-19. Flygresor och P-piller är två andra exempel som innebär betydligt större risk för blodpropp än vaccinering.

Och, ändå, så drog man in Astra-zenicas vaccin för de som är under 60 år, och det med rätta. För, även, om sannolikheten är liten, så är det alltid någon stackare som drabbas. Ett sådant exempel är den svenska undersköterskan som fick svåra blodproppar pga Astra-zenicas vaccin och var tvungen att ligga i respirator.
Risken för biverkningar kan man väl acceptera om det är nödvändigt, men hur nödvändigt är egentligen vaccinet? Sannolikheten att man redan immuniserats genom att exponeras for viruset är stor och ökar, sannolikheten att man på sin höjd får en rejäl förkylning, om ens det, om man skulle bli sjuk är också stor. Sannolikheten att man inte behöver vaccinet annat än för att undvika social utstötning är stor. Så varför aktivt ta risken?

I slutändan får vi en situation där folk vaccinerar sig av helt fel anledning, nämligen för att skydda sig mot social utstötning, för många år långt skadligare än en lindrig virusinfektion.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-05 kl. 13:36.
Citera
2021-11-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det är lika intressant som komiskt att någon kan få för sig att korrekt information är likställt med rädsla. I det här fallet är man tydligen rädd för ett virus om man påpekar att samma virus enligt en studie orsakar långvariga symtom.

Fast nI kommer ju inte med korrekt information och ni förstår inte ens att det finns andra sjukdomar och tillstånd i kroppen som ofta beror på annat än ert egna favoritvirus.
Citera
2021-11-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Samt grundskoleutbildning. Vad är poängen med det?

Ja, jag undrar också vad poängen är med att plocka bort utbildningsnivåer ur statistiken. Du ska nog istället ställa frågan till föregående person som förde den retoriken.
Citera
2021-11-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Visst, men förstår du inte?

Grupperna räknas in med högst utbildning. Den som har eftergymnasial utbildning har ju givetvis också gymnasial och grundskoleutbildning. Det säger sig självt.

Bra att du nu nått den insikten.

Då kanske vi kan återgå till frågan varför de med forskarutbildning plockats bort ur statistiken.

Den utbildningsnivå där korvstoppningen slutat och eleverna ska lära sig att tänka själva.
Citera
2021-11-05, 13:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Not: Nu är vaccinet inte samma som 100% skydd men den som tar vaccinet har åtminstone gjort ett försök att skydda andra.
Så det handlar om moral? Tar man vaccinet är man god, annars är man ond. Tack för klargörande.

Risken med vaccinet är väl annars att de vaccinerade börjar ta större risker, slutar hålla avstånd, börjar kramas och pussas och slutar tvätta händerna. Så det går nog på ett ut. Den mesta smittan sprids nog av vaccinerade som grupp. Fy va äckliga de är. Dom testas inte ens vid symptom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in