2021-11-05, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Så är det, men jag undrar också, vem är L, vad har hon gjort innan, har hon ett våldsamt förflutet. har fler varit utsatta för hot/våld, E känns inte lika intressant för även om han retat/bråkat med henne så tror inte jag att han varit våldsam innan, det borde kommit fram eftersom hans ex skrivit i tråden och inget tyder på det. Därför tycker jag det blir väldigt smutsigt när man kastar skit på en död männsika utan belägg. Det finns ju faktiskt inga bevis på att E slagit L, utom L:s egna ord , inget i FUP styrker misshandel, det blåa fingret som skribenter använder som fakta, kan ju faktiskt uppkommit i samband med skjutningen. jag säjer inte att det är så, men skjuter man med en hagelbössa å inte har ett stadigt tag så blir man blå både här å där nu känns det som jag babblar, men min poäng är hon sköt inte han, därför är jag mer intresserad av henne å varför

Har hon deltagit i ett rån ? å i så fall när ?
Har hon misshandlat/hotat förr ? å i så fall när ?
Hur fick hon tillgång till vapen ? gick allt rätt till där eller var det genom att hon kände "rätt folk"

vi har alla olika frågeställningar, jag kan bara stå för mina

Det minsta man borde kunna kräva är att utredningen kan redogöra för den närmaste tiden fram till mordet.

Vad tror du det sörjande exet och mamman till minstingarna säger om den mördade exmannen och barnafadern? Sanningen om varför hon separerade?
2021-11-05, 00:53
Medlem
Framgaffels avatar
Jag har följt tråden från dag ett, läst alla inlägga, FPUn och även domen. Jag håller med många av skribenterna som säger att FPUn är tunn, jag har så många frågor som jag tycker fattas i FPUn.

Det där handgemänget till exempel, där skadan uppstår på Ls finger, enligt henne själv. _Kanske_var L på väg till vapenskåpet redan då, och E försökte att hindra henne? Om detta är fallet, så tycker jag inte att det är konstigt att han filmar henne när hon kommer ut med vapnet. Hon säger också något i stil med "Jag skiter i min licens nu", vilket jag tolkar som det är det argument andra, kanske E, använt tidigare för att få henne att lägga bort vapnet tidigare gånger hon plockat fram bössan på fyllan och villan? Kanske E har talat om det för vänner, att hon hotat honom med vapen på fyllan, men ingen vill tro honom, "Inte skulle väl söta, roliga, trevliga L göra något sånt?" Kanske ville han visa för andra hur hon egentligen beter sig när dom är själva?

Hon säger att hon inte har använt vapnen så mycket, och att den där specifika bössan hade "nåt fel", vilket framkom i den tekniska undersökningen att det inte var något fel på den. Hon skrattar till när hon frågar om de har tänkt att prata med instruktören på vapenutbildningen. Jag ser/hör framför mig att hon "flamsar" lite blondinaktigt. MEN, när skottet är avlossat så istället för att kasta ifrån sig vapnet i panik och försöka hjälpa Emil, när hon inser att hon faktiskt träffat honom, så tar hon med sig bössan, går in (stänger hon altandörren efter sig?) Bryter bössan, plockar ur den kvarvarande patronen och lägger tillbaka bössan i skåpet och stänger det. Som om det sitter i ryggmärgen. När hon sen går tillbaka för att lägga bössan tillbaka är då skåpet öppet eller stängt, så hon måste använda den 6-siffriga koden igen? Det är först då hon inser konsekvenserna av vad hon gjort, och för mig verkar det vara konsekvenserna för henne hon tänker på i första hand, inte vad som händer med E där och då, ute i trädgården...

Bara några av mina funderingar så här på kvällskvisten....

OffT: Med tvåkommasjuttinånting promille i blodet skulle jag personligen förmodligen inte ens kunna öppna min egen telefon och då har den inte en 6-siffrig kod utan bara fingeravtrycksläsare 😅
2021-11-05, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det stämmer likafullt inte med domen.

Ur domen
"Tingsrätten anser dock att det inte har framkommit något rationellt skäl –från ekonomisk eller social synpunkt –för Lydia Barth att döda Emil Fremdling. Hon tycks inte ha haft någonting att vinna på Emil Fremdlings död. Något tydligt motiv kan alltså inte konstateras."
Många här i tråden tycks ta det citerade TR-stycket som intäkt för att kunna dra slutsatsen att man i TR konstaterat att det skulle saknas motiv för Lydia att döda Emil. Det är att allvarligt feltolka vad som där skrivs.

TR har nämligen (och dessutom helt korrekt!), sökt efter rationella motiv för Lydia att döda Emil. De har kikat längs ekonomi- och statuslinjen, men inte funnit nånting där att hämta för Lydia. En helt korrekt observation.

Det fetade:
Det är här TR tyvärr stannar upp i sitt tänkande och resonerande. Det är som att de glömmer vad det är för en sorts person de har att bedöma. Det är som att TR glömmer att i de överkänsligas och lättkränktas värld behövs det inte mycket för att man skall råka bli skjuten till döds.
Tråden verkar ha nått konsensus i att Lydia lider av EIPS, dvs att hon är en borderline-person.
Och när hon, i sin för kvällen alkoholindränkta hjärna får tydliga signaler från Emil att det är dags att checka ut från huset och när han dessutom tar sig friheten att mot hennes vilja filmar henne, så är det hos Lydia skäl nog att döda Emil. Där är motivet.

TR har sökt efter rationella motiv hos Lydia.
TR kunde lika gärna ha sökt efter Den Heliga Graal hos Lydia.
Hon kände sig kränkt.
Det räckte.

Edit: Jag blev inte särskilt överraskad när jag läste vidare I tråden och såg att "Drottningmodern herself" i ett inlägg kl 15:05 kommenterat ditt TR-citat på följande vis:

"Ja, inget motiv. Står klart och tydligt!"

Det gäller att kunna läsa.
Det gäller därefter att kunna förstå vad man läser.
Drottningen klarade bara det första..
Senast redigerad av Carinah78 2021-11-05 kl. 06:36.
2021-11-05, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trombocyt
Tyvärr är det ingen ockerhyra längre för ett andrahandskontrakt i Stockholmsområdet.

Hur vet vi att E hjälpte L säga upp kontraktet? Av det jag läste i Fup:en så verkar det snarare vara så att hon blev utslängd? Hade hyresvärden inte bytt lås?

Håller med om att motivet är oklart med mordet. Men har du EIPS så är det inte ovanligt att man har vanföreställningar eller tolkar saker mycket värre än de egentligen är. Jag har funderat mycket på att han faktiskt säger åt henne att gå och lägga sig eller åka därifrån. Det är inte så att han bara slänger ut henne. Men i hennes hjärna blir det så. Kanske har hennes andra välgörare också försvunnit under våren?
Exakt!
Så bör vi tolka Lydias handlande.
Hon tolkar saker mycket värre än de är.

Att ge en instabil "drama queen"-person rätten att inneha och bruka skjutvapen borde inte vara tillåtet.
Här ledde den olyckliga tillståndsgivningen till ett mord.
Blir det nån internutredning av detta ärende hos Polisen?
2021-11-05, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är väl ett förhållningssätt man har till vänner oavsett vilken sakfråga det än gäller. Jag delar det. Hur andra behandlar sina vänner lägger jag mig inte i.
Finns väl ingen som inte fördömer mordet hon begick.
Var det en fråga?
För när man skärskådar dina inlägg så har i alla fall jag inte funnit nåt tydligt fördömande av Lydias handlande, alltså själva det brutala och primitiva mördandet av Emil.

Däremot har du i ett antal inlägg ägnat dig åt 'victim blaming' i det att du återkommande kritiserar Emil för att han filmade Lydia.

Du är inte sanningsenlig, Remark
Fast det har vi ju båda vetat länge..
2021-11-05, 08:21
Medlem
Jag skulle vilja ha ner information om Lydias (Lidas) uppväxt. Hur och när hamnade hon i Sverige?
2021-11-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Ja faktiskt så har hon gjort det och var löjligt stolt över detta.
Hon har inte berättat bara en gång, utan många gånger.
Hon har berättat så mycket... Det har varit helt naturligt för henne att berätta om sitt liv.

Vad har hon berättat om rånet, hur många var dom osv?
Jag vill veta om det hon berättat faktiskt stämmer då hon har en överlägsen förmåga att överdriva drastiskt.
2021-11-05, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Du skrev förut att L inte var ensam om detta eventuella rån, att pga att hon då var minderårig så blev hon inte dömd.

Men andra blev dömda, eller en annan.

Har du namn på den som blev dömd? Då kan man ju få ut både dom och kanske fup.

Kommer inte att skriva ut namn.
Och den/dom som varit med har varit ute i många många år, avtjänat sitt/sina straff.
2021-11-05, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Var det en fråga?
För när man skärskådar dina inlägg så har i alla fall jag inte funnit nåt tydligt fördömande av Lydias handlande, alltså själva det brutala och primitiva mördandet av Emil.

Däremot har du i ett antal inlägg ägnat dig åt 'victim blaming' i det att du återkommande kritiserar Emil för att han filmade Lydia.

Du är inte sanningsenlig, Remark
Fast det har vi ju båda vetat länge..

Fast med ditt synsätt om att inte ha skrivit att man har fördömt det. Du vet att en överlägsen majoritet av svenska folket inte har skrivit att dom har fördömt det.
Herre gud, det är väl självklart att vi alla fördömer ett dåd när någon dödar en annan. Finns ju inget annat.
Skärp dig!
2021-11-05, 09:50
Medlem
Nyss var det ett konto som I sitt inlägg skrev bl a följande:

"Herre gud, det är väl självklart att vi alla fördömer ett dåd när någon dödar en annan."

Samme Gud har sett hur kontot ifråga under lång tid intensivt ägnat sig åt att argumentera emot dem som, med all rätt, kritiserat Lydia.

När nu alltmer har kommit i dagen om Lydias/Lidas bakgrund så leder det ökad kunskap, belagd eller ej, om hennes trasighet och trasslighet.
Stämmer det att hon i unga år har deltagit vid ett rån/-försök, så har hon ju tidigt visat ett antisocialt beteende. Bara det i sig medför ju att man generellt bör ta emot Lydias lämnade uppgifter med en viss försiktighet.
Vågar jag skriva att hon är opålitlig?
Jo, jag tror faktiskt det.
2021-11-05, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennesanning
Fast med ditt synsätt om att inte ha skrivit att man har fördömt det. Du vet att en överlägsen majoritet av svenska folket inte har skrivit att dom har fördömt det.
Herre gud, det är väl självklart att vi alla fördömer ett dåd när någon dödar en annan. Finns ju inget annat.
Skärp dig!
Vad är det du inte förstår?
Du har ju också skrivit ett antal gånger att det är sinnessjukt och filma en halvnaken kvinna... Men tror inte att du skrivit en gångatt det var sinnessjukt att Lydia sköt ihjäl Emil med berått mod.... Fokus blir lite fel då.... Om filmningen i dina ögon verkar värre än avrättningen
Förstår du nu
2021-11-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madssons
Kommer inte att skriva ut namn.
Och den/dom som varit med har varit ute i många många år, avtjänat sitt/sina straff.

Var även den andre från Solviksskolan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in